Table of Contents Table of Contents
Next Page  52 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 52 / 68 Previous Page
Page Background

2016

ינואר

ראיון עם רות נצר

פסיכולוגים יוצרים:

שאלתי הראשונה אלייך נוגעת לריבוי העיסוקים שלך

המפורטים לעיל - כיצד משתלבים כל אלה באופן קונקרטי

בסדר יומך ובאופן פחות קונקרטי - בזהות המקצועית

שלך?

לי עצמי קשה להבין איך הכול משתלב בסדר יומי העמוס

כל כך. זה כרוך בוויתורים על אירועים מקצועיים ואירועי בילוי

רבים מחוץ לביתי וגם בהגבלת מינון העבודה כדי להתמסר

לכתיבה העיונית שהיא זו שמחייבת זמן כה רב. את הציור

זנחתי, למעשה, מחוסר זמן, וגם כיוון שהשירה עונה על צורכי

הביטוי שלי. לכתיבת שירה אין צורך להקדיש זמן. היא באה

ופורצת מעצמה בכל רגע בלתי צפוי. לצילום אני מקדישה

עצמי בעיקר בטיולים בחו”ל.

בזהות המקצועית הכול משתלב בעיני. הפסיכותרפיה היא

עבודה יצירתית, ומלאה בדימויים כמו השירה. האמנות

מאפשרת לאזן את המצוקה שאני פוגשת בקליניקה בנוחם

היופי והאיזון האסתטי. חוויות מהקליניקה מגיעות לשירה,

בעיקר בשירים על אנשים, ושירים שאני קוראת אני מביאה

למטופלים בזמן שמתאים לכך. לעתים, ברוחו של יונג, אני

מבקשת מהמטופלים לצייר או לפסל את הדימויים שלהם.

עיון בשירים המופיעים בספרך טלטל אותי באופן קיצוני

וחד - מן הפרטי לקולקטיבי, מן העצמי אל הטבע והיקום

כולו, מן הדמויות המשפחתיות הפרטיות כל כך (סבא,

סבתא, אב ואם) אל הדמויות התנ”כיות והמיתולוגיות.

הדבר לא הפתיע אותי בהכירי את המעורבות החזקה כל

כך שלך בפסיכולוגיה היונגיאנית אך העלה בכל זאת את

סקרנותי לגבי התהליך והרצף של היווצרות השירים -

האִם מתקיים מרחב וזמן שבו נוצרים שירייך האינטימיים

והאישיים וזמן ומרחב אחר שבו מתעורר בך הצורך

ביצירה שונה, שהדמויות המרכזיות שלה רחוקות יותר,

קולקטיביות וארכיטיפיות?

קשה לענות על שאלה זו. הדמויות הקולקטיביות-

ארכיטיפיות, כמו דמויות מהמקרא ומהמיתולוגיה שעליהן

כתבתי, קרובות אלי, שהרי הן מאכלסות את ספרי העיוניים

ואת הבנותי הפסיכולוגיות והטיפוליות, והן עבורי כדמויות

חיות ולכן הן מולידות שירה. ספרי “מסע הגיבור”, למשל, רווי

סיפורי דמויות כאלה

שמתארותאתמסענו

שלנו בחיינו. הספר

על קלפי הטארוט

מבוסס על הבנת

דמויות המצוירות

בקלפים כדמויות

מהמיתולוגיה. ספרי

על ספרות וקולנוע

מראים את התשתית

המיתית של היצירות

שבהן אני עוסקת. דמויות מהמקרא הן חלק מעולמי, כמי

שגדלה בחיק היהדות המסורתית, מה גם שאני נקראת על

שם רות המואבייה.

אני לא מבחינה בין מרחבים שונים לסוגי הכתיבה השונים

שלי שמכילים לא רק כתיבה אישית לעומת ארכיטיפית אלא

גם שירי טבע, שירי מדיטציה רוחנית, שירי מסעות, שירים

על אנשים ושירים על יצירות אמנות. כולנו במהלך היום נעים

ללא הרף בין מרחבי קיום שונים, ומה שבא ברגע מסוים

מתוך חוויות אותו יום, זיכרונות שמבליחים, חלומות, אירועים

עם צאת ספר שיריה “הגוף היחיד”, בית הוצאה לאור “ספרא”

איגוד כללי של סופרים בישראל

רות נצר היא פסיכולוגית קלינית יונגיאנית ומדריכה בכירה, אמנית, צלמת,

חוקרת ספרות וקולנוע, מלמדת במכללות “סמינר הקיבוצים” ו”אורנים”.

“הגוף היחיד” הוא ספר שיריה העשירי. על ספרי שירתה זכתה בחמישה

פרסים ספרותיים וכן במענקי יצירה. כתבה שישה ספרי עיון על מסע

הנפש: בפסיכותרפיה, בספרות, בשירה, בקלפי הטארוט ובקולנוע ועשרות

מאמרים בתחומים אלה. ספר הפרוזה שכתבה, “ההתחלה - נומה עמק”,

הוא אוטוביוגרפיה משפחתית.

52

פסיכולוגים יוצרים