Table of Contents Table of Contents
Next Page  51 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 51 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

51

מקורות

). אתה וחייך, המכון ע”ש אלפרד אדלר: תל אביב.

1 1

.

1984( ’

אדלר, א

). הורות במחשבה שנייה - להיות הורה - רגשות, מחשבות ומעשים. הוצאת פרדס: חיפה.

2 2

.

2015( ’

אורן, ד

.

3 3

.

196-187 ,7

). “שמונה שלבים של האדם”. ילדות וחברה. תרגם אורי רפ. הוצאת ספרית הפועלים. פרק

1976(

אריקסון, ה”א

.

4 4

.

218-188 .

). אשמה ורגשות אשמה. מתוך פני אדם - בחינות באנתרופולוגיה פילוסופית, מוסד ביאליק: ירושלים

1962( ’

בובר, מ

). האשמה עצמיתבהורות. פסיכואקטואליה .

5 5

.

2015 ,

ברנט, א’ (אוקטובר

). רגשות רציונאליים: איך הרגש מצליח במקום שהשכל נכשל. כנרת, זמורה ביתן: אור יהודה.

6 6

.

2012( ’

וינטר, א

http://cms.education.

7 7

.

). הסיפור הטיפולי - קצר אך לא מקוצר, טיפול דינאמי קצר מועד. נדלה מאתר שפ”י משרד החינוך. 

2008( ’

יבלון, י

gov.il/NR/rdonlyres/BEF76EC0-EF95-4698-863A-6F59758021BC/90205/hasipurhatipuly.pdf

). “הורות חסומה - והורות ממומשת” - על הורות כמעשה יצירה ועל תרומתה של הדרכה דינמית באוריינטאציה

8 8

.

2006

ישי, ר’ אורן, ד’ (יולי

.)3( ’

פסיכואנליטית להורים. שיחות, כרך כ

). רגש והגיון: להבין את הרגשות שלנו. זמורה ביתן והוצאת אוניברסיטת חיפה: חיפה.

9 9

.

2001( ’

לזרוס, ר’, לזרוס, ב

). הטיפול הפסיכואנליטי. מתוך סדרת: פסיכואנליזה. תרגום מגרמנית: ערן רולניק. עם עובד.

10 1 0

2002( ’

פרויד, ז

). השנים המופלאות - בעיות הילדות והטיפול בהן מיום היוולד הילד עד גיל בית הספר. מאנגלית: אליהו פורת. ספריית

11 1 1

1974( ’

פרייברג, ס

הפועלים: מרחביה.

). צר לי, אתה בריא - מתח נפשי: המחלה הסמויה מן העין. מאנגלית יהודה בן-מוחה. הוצאת פוקוס: רמת גן.

12 1 2

2007( ’

קלארק, ד

Oren, D. (2012). Psychodynamic parenthood therapy: An optional concept for therapeutic work with parents and parenthood. Clinical

13.

Child Psychology and Psychiatry. (CCPP), 17 issue 4 October 2012. p. 553-570.

במצבים אחרים, זהו שיקוף של מצב לא אופטימלי. כך,

למשל, אם אשמת ההורה היא בהיעדר זמן עבור ילדיו והוא

בתהליך של הדרכת הורים, ייתכן שהמשימה הנבחרת שלו

תהיה לשחק שעתיים השבוע משחק משמעותי עם ילדתו.

עם אשמה מסוג זה ייתכן שעדיפה עבודה התנהגותית

וקוגניטיבית, של שינוי תפיסה. בסוגי אשמה אחרים אעדיף

עבודת עומק שפירושה ניסיון להבין מאיזה רקע של ציפיות,

משאלות, חסכים וחוויות חיים צמחה. תהליך ההכרה, הגילוי,

החיבור, ההבנה, החייאת הרגש הכרוך בתחושת האשמה

ובהתהוותה עשוי להוביל להתקדמות ושינוי השחזור. עם

הורה ששונא לשחק עם ילדו, אפשר לבדוק איך להתגבר על

כך, וגם להעביר מסר “אז אינני הורה משחק וזה גם בסדר”

ולעבוד על השלמה. במקביל אפשר לבדוק מה קורה לו עם

משחק בכלל ועם ילדו בפרט. מהלך זה של גילוי ועיבוד עשוי

להביא ללמידה ולהגברת האותנטיות ביחסים. אחר כך, יבחר

אם לשחק עם ילדיו אם לאו.

- רגשות כואבים מלווים הורות ולא אחת הם מקור

לסיכום

הפנייה של הורים להדרכת הורים או לטיפול בהורות. אשמה

וחוסר אונים הם מחומרי הגלם של העבודה הטיפולית בהורות

לסוגיה. לשאוף לעמדה לא שיפוטית פירושו של דבר לשמוע

ולהקשיב באמת ולהיזהר מליצור “שיח של כאילו” שיש בו

מוטיבים של הכחשה. “העדפה לגישה שמעודדת” היא

אסטרטגיה שנכונה לייעוץ ולהדרכה, אולם בטיפול בהורות

יש נתינת מרחב לנגיעה בכאב הרגשי שנושא ההורה. יש

להתאים לאבות ולאמהות שאנו פוגשים התערבות מותאמת

לאופיים ומתחשבת בעולמם הרגשי. בטיפול פסיכודינמי

), המיועד עבור בוגרים שהורותם מלווה קשיים

PPT

בהורות (

רגשיים נמשכים כלפי עצמם בהורות או כלפי ילדם, ברור

שההשתהות ברגשות קשים היא חלק מתהליך הריפוי ושלב

בו. עוד על הפעלת מודל טיפולי זה ודרכי התערבות נוספות,

בספר עצמו.

פינת ההורות