פסיכואקטואליה
53
בעולם, חומרים שקראתי - כל אלה מניעים את השיר המסוים
לבקוע מבלי לבקש את רשותי או שאקבע זמן עבורו. פנקס
קטן תמיד מצוי אצלי בתיק. שיר יכול להיוולד באוטובוס, בזמן
הליכה, בהמתנה לתור, לפני השינה, בהשראת ספר או שיר
של אחרים, ואני ממהרת ללכוד מילים שמגיחות פן יאבדו.
בספרי העיון אני לעתים משתפת חלום אישי ומשבצת
בתחילת הפרקים פסוקי שירה.
רציתי לשאול על הדחף הזה לכתיבת שיר ועד כמה הוא
ניזון מן החיפוש אחר קורא נאמן, אחרי אוזן קשבת, ואז
נתקלתי בשניים משירייך וחשבתי לי שהם מספקים
תשובה לשאלתי:
גַּם
ּ
אֶסְפו
ֶּ
נ
ֶׁ
ירִים ש
ִׁ
ש
ים.
ִּ
פ
ַּ
ין הַד
ֵּ
גָנִים ב
ּ
מו
עֵר.
ֹ
ו
ּ
מָתָם ב
ְׁ
ז נִש
ּ
לו
ר
ּ
ךְ סֵפֶר סָגו
ֹ
תו
ְּ
רִים ב
ֹ
טְהו
לָם
ֹ
לָעו
ּ
אָה
ֹ
בו
ְּ
מָה ב
ָׁ
ש
ְּ
הַנ
ֹ
מו
ְּ
כ
.ּ
ו
ּ
נ
ֶּ
מִמ
ּ
בְצֵאתָה
ְּ
ו
*
ּ
בו
ְּ
בָר נִכְת
ְּ
ירִים כ
ׁ ִּ
ל הַש
ָּ
ם אִם כ
ַּ
ג
בָר
ְּ
כ
ּ
גו
ֹ
ירָה נָמו
ׁ ִּ
רְאֵי הַש
ֹ
ם אִם קו
ַּ
ג
עַזְבֵנִי
ַּ
ירָה לְבַל ת
ׁ ִּ
זַת הַש
ּ
מו
ְּ
אַפְצִיר ב
*
ד
ֹ
ב עו
ּ ֹ
א אֶכְת
ֹ
ם וְל
ֹ
א יו
ֹ
יָבו
טִים
ּ
ו
ׁ
ש
ְּ
פ
ּ
ים יִהְיו
ִּ
ָהַחַי
תֶיה
ֹ
רו
ֵּ
נִיב פ
ָּ
הָאֲדָמָה ת
ּ
רָה
ֹ
ב אֶל מְקו
ּ
ו
ׁ
ש
ָּ
חַ ת
ּ
הָרו
(קטע מן השיר)
לִכְתֹּב
.2
יר
ִׁ
ש
ֹ
ב או
ָּ
ב מִכְת
ּ ֹ
א/לִכְת
ֹ
זְמַן לִקְר
ׁ
לְמִי יֵש
ת
ֹ
רו
ּ
ו
ׁ
י ש
ֵּ
ת
ׁ ְּ
תֵר מִש
ֹ
ו יו
ּ ֹ
ב
ׁ
ש
ֵּ
י
ֶׁ
ש
פֶר
ֵּ
חַ אֶת הַיְלָדִים לְבֵית-הַס
ֹ
ל
ְׁ
רִיךְ לִש
ָּ
צ
ֶׁ
ש
ְּ
כ
ה.
ָּ
ד עַד צֵאת הַחַמ
ֹ
ל, לַעֲב
ׁ ֵּ
ת, לְבַש
ֹ
לִקְנו
,ֹ
תו
ֹ
מַרְחִיבָה או
ּ
ב ו
ֵּ
צֶת אֶת הַל
ֶּ
כַו
ְּ
מ
ֶׁ
ירָה ש
ִׁ
רֵא ש
ֹ
מִי קו
עִימָה
ְּ
ם-מַה, מַחְסִירָה פ
ּ
ו
ׁ ּ
ים מִש
ִּ
לְעִת
.3
ירָה
ִׁ
ב ש
ּ ֹ
רֵר צָרִיךְ לִכְת
ֹ
ו
ׁ
ש
ְּ
הַמ
ל,
ּ ֹ
מָחִים לִגְד
ְּ
ר לַצ
ֵׁ
דֵי לְאַפְש
ְּ
מֶש, כ
ׁ ֶּ
דֵי לְהָעִיר אֶת הַש
ְּ
כ
קֶר,
ּ ֹ
ב
ַּ
ם ב
ּ
ה לָקו
ָּ
סִב
ֹ
הְיֶה לו
ִּ
ת
ֶׁ
דֵי ש
ְּ
יב, כ
ִׁ
דֵי לְהַקְש
ְּ
כ
לָם,
ֹ
ם אֶת הָעו
ֹּ
דֵי לִלְג
ְּ
ם, כ
ׁ
ֹ
דֵי לִנְש
ְּ
ב כ
ּ ֹ
רֵר צָרִיךְ לִכְת
ֹ
ו
ׁ
ש
ְּ
הַמ
בָר
ָּ
ל ד
ֶׁ
ש
ֹ
ו
ּ
, לַאֲמִת
ֹ
ו
ּ
מַנְטִיקָה הַז
ֹ
לָרו
ּ
אֲמִינו
ַּ
אַל ת
תֵב.
ֹ
ו
ּ
כ
ֹ
צֵא עַצְמו
ֹ
א מו
ּ
י הו
ִּ
ותֵב כ
ֹּ
רֵר כ
ֹ
ו
ׁ
ש
ְּ
הַמ
האם תוכלי להרחיב בתשובתך מֵעֵבֶר למילות השירים
הללו?
חוויית היצירה היא תעלומה, ובמיוחד שירה, שמאפשרת
תמצות של חוויות. סוד ההתהוות של השירה, וסוד
המוזיקה שלה, הוא כנראה שמייצר בי שוב ושוב שירים
על עצם תהליך השירה המסתורי הזה. כמו אורפאוס
שנאסר עליו להתבונן באהובתו שעולה אחריו מן השאול,
כך אסור ליוצר להתבונן בתהליך היצירה עצמו, והוא יכול
רק לתהות על אודותיו בהשתאות. מעולם לא הבנתי למה
אומרים שהיוצר סובל חבלי לידה. רגע הכתיבה הוא עבורי
רגע העצמי ביותר. הוא אושר המניח עצמו להרף קט על
כף ידי. אני שמחה על כך שבשירה אני נקייה מחשיבה
תודעתית ובמיוחד מחשיבה פסיכולוגית שיש בה סכנה
של הרחקה מהחוויה ושל צמצום הנפש. השירה באה
מערוץ אחר לגמרי שנובע ממרחבים ותהומות לא ישוערו,
ואני אסירת תודה על המתנה הזו.
אהבתי את השירים העוסקים בעצם במהות הכתיבה
עצמה עבורך וגם עבור משוררים אחרים - בארספואטיקה
- ובחרתי לכן לצטט כאן חלקים מכמה מהם, להנאת
קוראינו:
שִיר
פְלִים
ֹ
כָבִים נו
ֹ
ו
ּ
כ
ךְ מִקְלֶדֶת
ֹ
ו
ּ
ת מִת
ֹ
ו
ּ
תִי
ֹ
או
ֹ
מו
ְּ
כ
ּ
תָנו
ֹ
ב או
ּ ֹ
לִכְת
ת
ֹ
ו
ּ
ת אֲרֻכ
ֹ
עו
ָּ
אֶצְב
ת
ֹ
ו
ּ
טֵי צִיצִי
ּ
חו
ֹ
מו
ְּ
כ
ל
ֹ
עַת מִכְחו
ּ
תְנו
ִּ
ב
*
ֹ
ו
ּ
ר ב
ּ
יִת לָגו
ַּ
א ב
ּ
יר הו
ׁ ִּ
הַש
קְרָה
ִּ
א ת
ֹ
ג, לְל
ַּ
א ג
ֹ
ה, לְל
ָּ
א רִצְפ
ֹ
לְל
*
ף
ָּ
אֶל הַד
ּ
קְאו
ּ
הו
ֶׁ
ת ש
ֹ
רו
ּ
ו
ׁ ּ
ש
ַּ
טֵט ב
ֹ
ו
ׁ
לְש
אַקְרַאי הֶכְרֵחִי
ְּ
ב
ּ
נִפְזְרו
יר
ׂ ִּ
ת הַש
ֹ
רו
ּ
ו
ׁ
ת ש
ֹ
מַעֲלו
ְּ
ס ב
ֵּ
וְאָז לְטַפ
תָן
ָּ
פָן לִתְחִל
ֹ
ו
ּ
ְמִס
ך
ּ
דֶר הֶהָפו
ֵּ
ס
ַּ
הֵן ב
ָּ
הֻטְמַן ב
ׁ ֶּ
ת מַה ש
ֹ
ו
ּ
לְגַל
ה
ָּ
חִל
ְּ
כַת
ְּ
ת מִל
ֹ
עַד לִהְיו
ֹ
ו
ּ
נ
ֶׁ
ש
ראיינה וכתבה: צילה טנא
פסיכולוגים יוצרים