Table of Contents Table of Contents
Next Page  21 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 21 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

21

החוכמה המקצועית עשויה להערכתי להמשיך ולהתפתח

בשלושה נתיבים:

האחד, בהמשך רכישת כישורים טיפוליים הן דינמיים והן

מכוונני שינוי ובפיתוח דרכים לבטאם באופן משלים, כך

שתתקיים חוויה טיפולית המשכית, קוהרנטית ורלוונטית.

זוהי משימת אנליזה וסינתזה מורכבת שהסיכון שלצידה

הנו בינוניות (עד כדי רשלנות) בבחינת “תפסת מרובה לא

תפסת”, אך הסיכוי הוא רווח מקצועי ייחודי ומשמעותי. לשם

כך נדרשת השקעה מקצועית מפרכת ואינסופית.

השני, באימוץ גישות הפונות לאזורים המעבריים, אזורי מרחב

הביניים, כדוגמת גישת העצמי של קוהוט (אימוץ שכיח ופורה,

), הגישה

2013 ,

; חגי וחגי

2013 ,

; מרחבי

2014 ,

ראו שיראל

)2010 ,

; דור חיים

2011 ,

הנרטיבית של וייט ואחרים (ראו אלפי

.)2015 ,

ומנטליזציה מבית מדרשו של פונגי (ראו גנץ

והשלישי, בפיתוח ידע העוסק בהמרה של מושגים דינמיים

שהתפתחו בעיקר בקליניקה הפסיכואנליטית למושגים

שישמשו את הקליניקה של הפסיכולוג החינוכי. כיצד למשל

להשתמש באינטראקציות מכיל-מוכל בטיפול בילד עם

בעיות התנהגות? כיצד לבצע החזקה בזמן בטיפול במתבגר

)? כיצד

2015 ,

המגלה אמביוולנטיות בנוגע לטיפול (ראו יבלון

להיעזר במושג של הרס האובייקט ושימוש באובייקט בהבנת

היחסים בין אם לבתה המתבגרת, הבת זועמת ותוקפת

והאם מפוחדת ומרצה? כיצד להשתמש בהעברה ובהעברה

נגדית בטיפול במורה המעורר תחושות שיפוט וניכור כלפיו?

או בהזדהות השלכתית בטיפול בהורות שבו מתעוררים

במטפלת תחושות חוסר ערך עצמי, כישלון וחוסר אונים?

זאת ועוד, עם מטופלים מתפקדים, היוצאים מהקליניקה

היישר לזרועותיה של מציאות חיים נורמטיבית, אינטנסיבית

ותובענית. שהרי מדובר במושגים שהם אוצרות ידע, המהווים

שורשים משותפים לענפי הפסיכולוגיה כולה ומזינים גם את

הענף המתהווה, משתרג ומתפתח של פסיכותרפיה במרחבי

הפסיכולוגיה החינוכית.

מקורות

). לפתוח את שער הזכוכית. אתר פסיכולוגיה עברית.

1 1

.

2011( ’

אברהם, י

.

2 2

.

180-161 .

). מצע הנפש. תל אביב: תולעת ספרים

2003( ’

אוגדן, ת

.

3 3

.

158-144 .

) הקצה הפרימיטיבי של החוויה. תל אביב: עם עובד

2001( ’

אוגדן, ת

.

4 4

.

275-257 .

). “על החזקה והכלה, הוויה וחלימה”. על אי היכולת לחלום. תל אביב: עם עובד

2011( ’

אוגדן, ת

). לאן נוליך את העלבון - הנחיית מורים בנושא התמודדות עם מצבי פגיעה ועלבון. אתר פסיכולוגיה עברית.

5 5

.

2011( ’

אלפי, א

). לקות למידה - לא מה שחשבתם. אתר פסיכולוגיה עברית.

6 6

.

2010( ’

ארן ארנרייך, י

). קשרים, הקשרים והתקשרויות: טיפול והערכה דיאדיים. מיום העיון לפסיכולוגים חינוכיים: “גן הילדים,

7 7

.

2003( ’

ביאליק כהן, י’ וגלט, ד

המשפחה, הפסיכולוג ומה שביניהם”. אתר פסיכולוגיה עברית.

). טיפול בהורות בתנועה גלית: טיפול דינמי מחויב למציאות. אתר פסיכולוגיה עברית.

8 8

.

2015( ’

גנץ, י

). התערבות אקזיסטנציאלית, כמפגש נרטיבי. פסיכואקטואליה.

9 9

.

2013

דור חיים, פ’ (יולי

). משחק ומציאות. תל אביב: עם עובד.

10 1 0

1995( .

ויניקוט, ד”ו

). שימוש בעקרונות פסיכולוגיית העצמי בטיפול בבעיות התנהגות במסגרת עבודתו של הפסיכולוג החינוכי בבית

11 1 1

2013( ’

חגי, ע’ וחגי, י

הספר. חלקים א, ב, ג. אתר פסיכולוגיה עברית.

). טיפול דינמי קצר מועד במתבגרים. אתר פסיכולוגיה עברית.

12 1 2

2015( ’

יבלון, י

.

13 1 3

1 ,

). פסיכותרפיה כפסיכואנליטית ממוקדת ותחומה בזמן כמיכל ייחודי. שיחות - כרך י”ז

2002

לאור, א’ (נובמבר

.

14 1 4

74-72 .

). האם יכולה אהבה להתמיד? תל אביב: תולעת ספרים

2009(

מיטשל, ס”א

). תרגום השפה הפסיכולוגית לפרקטיקה החינוכית או איך נשארים “קרובים לחוויה”. עבודה עם מורים. אתר פסיכולוגיה

15 1 5

2013( ’

מרחבי, י

עברית.

). “והזמן עמד מלכת” נוכחות הטראומה בתפיסת הזמן. פסיכואקטואליה.

16 1 6

2012

סלובודין, א’ (אוקטובר

). מה זה אומר להיות פסיכולוג חינוכי? משמעות המושג והחוויה בעיני העוסקים במלאכה. אתר פסיכולוגיה עברית.

17 1 7

2013( ’

פראוי, ת

). כאשר אמפתיה לתלמיד נחווית ככשל אמפתי כלפי המורה. אתר פסיכולוגיה עברית.

18 1 8

2014( ’

שיראל, ד

Bion, W.R. (1967). Notes on memory and desire. Psychoanalytic Forum 2, 271-280.

19.

Mann , J. (1973). Time-limited Psychotherapy . Cambridge Mass.: Harvard University Press.

20.