Table of Contents Table of Contents
Next Page  54 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 54 / 68 Previous Page
Page Background

2016

אוגוסט

54

הדיון על זהות הורית נמצא בצומת הדרכים שבו מצטלבים

תחום הפסיכולוגיה, כלומר תאוריות העוסקות באישיות

והתפתחות, ותחום הסוציולוגיה העוסק בתהליך החברות

(הגדרת התפקיד ההורי, נורמות חברתיות הקשורות

להורות) וחוקר גישות סוציו-תרבותיות העוסקות בהבניה

חברתית (אספקטים תרבותיים של הזהות ההורית). המושג

זהות מתייחס בהגדרתו המילונית, הבסיסית, לתפיסה

של האדם את עצמו ואת הסובבים אותו. נושא הזהות

ההורית זכה לפריחה בשנים האחרונות ויש הסבורים אף

לאינפלציה. חוקרים הטוענים לאינפלציה בנושא הזהות

ההורית, מבכים את היות “ההורות” מרחב שניתן לתלות

בו את רווחת החברה. לטענתם, שינוי זה התרחש בתוך

תהליכים סוציו-תרבותיים שמיקדו את תשומת הלב בהורים

עצמם כאחראים בלעדיים כמעט לבריאות הילד והחברה.

הדבר בא לידי ביטוי במעבר שנעשה בהמשגה מ”הורה”

parent

ל”הורות” (באנגלית זהו המעבר משם העצם “

Lee, Bristow & Faircloth,) )

parenting

לשם הפועל “

ביטא זאת באופן ביקורתי כאשר

(2004) Furedi .)2014

אמר: “האדם המבוגר לא פשוט חי את חייו דרך ילדיו,

.)107 ’

אלא בחלקו, מפתח את זהותו דרך ילדיו” (עמ

אולם תהליכים חברתיים אלו הושפעו מההתפתחות של

תאוריות בפסיכולוגיה שתיארו “סיכונים” בהתפתחות הילד.

בהמשך ארחיב על טיעונים אלה. בשלב זה אומר שאני רואה

ערך רב מאוד במודעות המצטברת בנושא הזהות ההורית,

וסבורתני שניתן לקיים שיח שהוא מעמיק ולא דטרמיניסטי

בנושא הזהות ההורית. לאור זאת, ברצוני לקיים דיון במושג

זהות הורית בשיח שונה מהשיח המתמקד בהורה כ”מרחב

בעייתי של חיי החברה” ולהציע שיח בנושא זהות הורית

הפותח מרחב לדיאלוג פנימי, אינטימי, שבין האדם לעצמו

ובין האדם לילדו. מרחב המאפשר גם את הדיאלוג עם

החוץ, עם הסביבה הקרובה ועם הסביבה התרבותית-

מדינית. במובן זה, ברצוני להחזיר את ההורות להורים. דיון

זה ילווה בהדגמה מטיפול בתהילה שנסב על נושא הזהות

ההורית.

תהילה פנתה לטיפול בעקבות התמודדויות הוריות בעיקר

כדי להבין מה עובר עליה, מה פשר “רעידת האדמה” שהיא

חווה בשלב זה של הורות טרייה כאשר כל חברותיה “נהנות”

מהורותן.

תהילה וז’ק נפגשו במסעדה שבה כל אחד מהם ישב

עם חבריו. הם התאהבו אחד בשני (“... היא כמעט עמדה

ללכת כאשר ז’ק התעקש שאשאר עוד קצת”. מצא חן

בעיני תהילה שז’ק התעקש). תהילה וז’ק פיתחו זוגיות

שהתאפיינה בחוש הומור רב ובהנאה הדדית שהובילו

לנישואין, ובשנה הראשונה לנישואיהם נולד בנם אריה.

תהילה הרגישה במוצהר כי היא מוכנה מאוד להורות, וז’ק

רצה כבר להקים משפחה. נולד תינוק נחמד, אך תהילה

הרגישה שחרדה משתלטת עליה. עברו שבעה חודשים

והיא הרגישה שהמצב הולך ומחמיר. מיעטה לצאת מהבית,

לא העזה לנסוע עם התינוק במכונית, יצאה עם הילד רק

למקומות הכרחיים. היא סבלה מחוסר השינה, והחרדות

והפחדים השתלטו עליה והיא מצאה עצמה מתפרצת על

בעלה לעתים קרובות יותר ויותר ובעוצמות הולכות וגדלות.

כאשר תהילה פנתה לטיפול היא התמודדה עם חרדה

קשה, עם התקפי זעם על בעלה, עם חוסר שינה ועם בכי

שפרץ ללא סיבה נראית לעין. באותה עת אריה היה כבן

שנה, הזוגיות נקלעה למשבר והייתה על סף קריסה, וז’ק

היה אב לא מעורב. אריה הראה סימנים של בעיות שינה.

תהילה מספרת בפגישתנו הראשונה ש”הלכתי ברחוב,

ראיתי אמא עם תינוק ברחוב, ונראה היה לי שהאמא בודדה

ולא מסתדרת עם התינוק והיא רוצה לבכות”. ז’ק, בעלה,

המום מעוצמת הרגשות הקיצוניים, ניסה להגיב לסיפורה

בדרך זו או אחרת, אך הוא התרחק מתהילה יותר ויותר,

וכתוצאה מכך במידה מסוימת התרחק גם מבנו.

האם הורה חופשי לבור את זהותו כהורה?

הזהות ההורית, כמו כל זהות אחרת (מינית, עצמית,

מקצועית וכן הלאה), מתקיימת במרחב הלא מודע, או

הלא מוצהר, עד שקיים קושי או קיימת שאלה לגבי אותו

הורה. זאת, למרות שגם כאשר הכול מתנהל על מי מנוחות,

הורה יכול למצוא עצמו מדי פעם בודק מה התפקיד שלו

כהורה, מה חשוב בעיניו, ולקבל החלטה בצורה מודעת

לגבי ילדו או לגבי אופן התנהגותו ביחס לילדו. עם זאת,

רוב הזמן הורה פועל, מתנהג, מחליט, מרגיש ומתרגש

מבלי להתעכב על השאלה מהי זהותו ההורית. למעשה,

רק כאשר נוצרת בעיה בתפקוד של ילדו או בתפקודו הוא,

עולה השאלה של זהות הורית. זאת, מכיוון שזהות זו משיקה

למערכות השונות שאיתן ההורה נמצא בקשר - חינוכית,

רפואית, משפטית וכן הלאה - והבעיה יכולה להגיע לפתחו

של ההורה מצד המערכות השונות.

[email protected]

,054-6876801 ,

איריס ברנט, מבעלות קליניקה “טיפוקליניק” לטיפול אישי, זוגי ומשפחתי

זהות הורית

איריס ברנט

פינת ההורות