פסיכואקטואליה
לא רואה אותי. כבר שנים אחדות אין בינינו קשר. אני יודעת,
סבתא’לה, שאת כועסת מאוד על אבא, אבל האם את
כועסת גם עלי? אני בוודאי לא כועסת עלייך ורוצה לראות
אותך ולדבר אתך ולספר לך כל מיני דברים עלי ועל החיים
שלי, שאולי יעניין אותך לשמוע. ואם תרצי להיפגש איתי זה
)2004 ,
(סגל
יהיה ממש נחמד. להזכירך, נכדתך האוהבת”.
בהחלטות של בתי משפט בעבר
הובא הדבר בחשבון. לדוגמא: בילדה
שלאחר פטירת אמה התגוררה בבית
סבה וסבתה, אך אביה רצה לקחתה
עמו לחיות בחו’’ל. בית המשפט אפשר
את הדבר אך התנה אותו בביקורים
כל קיץ של הילדה אצל הסבים (ע’’א
)4(
פלוני נ’ פלונים, פ’’ד לט
212/85
.)309
אם
רצון אקטיבי של הנכדים.
הנכדים זוכרים את הסבים ומבקשים
באופן יזום לפגוש אותם, יש מקום
למצוא כל דרך להפגיש ביניהם. אם
הם אינם מכירים את הסבים, או אינם
זוכרים אותם, יש לשקול בזהירות
האם המפגש עם הסבים בנסיבות של
התנגדות ההורים וכפיית הקשר וקיומו
באופן מלאכותי (במרכז קשר), בנוכחות אנשים זרים (עובד
סוציאלי), יתרום לנכדים. בחלק ממדינות העולם הילד עצמו
רשאי להגיש עתירה לקביעת הסדרי ביקור או מגע עם סבים,
אם הילד בוגר דיו לבטא את רצונותיו (כך למשל באוסטרליה,
אלברטה בקנדה, פלורידה בארצות הברית).
האם יש לנכד קשר עם
קיום קשר סבים-נכדים במשפחה.
סב או סבתא מצד ההורה האחר, כך שאינו מפסיד לחלוטין
את חוויית היותו נכד? אם הסב או הסבים שבהם מדובר הם
הסבים היחידים, ולילד אין סבים אחרים, יש להביא בחשבון
גם נתון זה.
ראוי כי חומרת
מאפייני הקונפליקט הורים-סבים:
הקונפליקט ותכניו יהיו בעלי משקל בהכרעת בית המשפט.
קונפליקט שיש סיכוי לפתור בדרך של ייעוץ והידברות כדאי
לעשות מאמץ לפתור אותו בדרכים בונות. קונפליקט קשה,
שבו אחד הצדדים או שניהם לא ישתפו פעולה בהידברות,
אין טעם לכפות תקשורת בין הילדים לבין מי שהוריהם לא
נותנים בהם אמון. הדבר עלול להשפיע לרעה על מצבם
הנפשי של ההורים. לדוגמא: פגיעה מינית בהורה בילדותו
היא סיבה תקפה, גם אם לא הובאה לערכאות, להתנגדות
לאפשר קשר עם הנכדים.
אם מניעת הקשר עם הנכדים נעשית משיקולים זרים ולא
ענייניים לדעת השופט, למשל, פער תרבותי בין סב לנכדים
או גורמי לחץ שקשורים לגירושים, יש להביא נתון זה בחשבון.
יש לשקול האם הנזק בנקיטת אמצעים לחידוש הקשר
בכפייה רב מהתועלת שבקיום הקשר.
מניעת קשר בגלל חולי של סבים,
למשל, במטרה להגן על ילדים
מראיית סבל, אינה נכונה. הכנת
הילדים למפגשים ועיבוד החוויה על
ידי ההורים, וכן מציאת זמן מתאים
למפגש תוך כדי הכנת הסבים, עשוי
למנוע חוויה קשה לנכדים.
משך הקונפליקט סבים-
קשה יותר להתמודד
הורים.
עם קונפליקטים ותיקים מאשר
עם מריבות של הזמן האחרון.
ותיקים,
כשיש קונפליקטים
הילדים גדלו על ברכי העוינות
יש חשיבות בטיפול
לסבים. לכן
.
בקונפליקטים חדשים ללא דיחוי
כעסים ישנים מתק ב ע י ם ו פ ח ו ת
מ ו שפ ע י ם מהתערבות טיפולית
ומהתערבות כפויה. לדוגמא: הורים
שהיו מנותקים מאחד מהוריהם בילדות, עשויים לסרב לקשר
שלו עם נכדיהם לא רק כעונש, אלא גם מחשש לניתוק
Birditt, Miller, Fingerman & Lefkowitz,
פתאומי של הקשר (
.)
2009
האם שני ההורים מתנגדים לקשר או רק אחד מהם.
בדרך כלל כשההורים נשואים תהיה להם דעה אחת בעניין.
התנגדותו של הורה אחד צפויה במצבי גירושים או סכסוך
קשה בין בני הזוג, למשל כאשר הורה מאשים את הסבים
בעידוד הגירושים, או בהשמצתו, או רוצה לנקום בסבים על
תמיכתם בגירושים.
אם ההורים לא מקיימים חובות בסיסיות
מאפייני ההורות.
כלפי ילדיהם, ויש סיכוי שהסבים ישלימו את החסר, יש מקום
לכפות קשר בין סבים לנכדים. אך אם ההורים מטפלים באופן
סביר בילדים (“הורים טובים דיים”), יש יותר מקום לקבל את
שיקוליהם, ולא לכפות קשר באמצעים מנהליים וחוקיים.
כיוון
האם נעשה כל מאמץ להידברות במסגרת טיפולית.
שכפיית קשר סבים-נכדים הוא פתרון שיש לו חסרונות רבים,
הוא ייעשה רק אם ההורים והסבים היו בקשר של הדרכה,
35