Table of Contents Table of Contents
Next Page  22 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 22 / 68 Previous Page
Page Background

2016

אפריל

מזדקנים בהתמודדות עם חולי או מוגבלות והנכונות לקבל

עזרה מאחרים ולהשתמש באביזרי עזר כגון מכשירי שמיעה

). במחקר שנערך במקביל

Allen & Leary, 2014

והליכונים (

באוסטרליה נמצא קשר בין חמלה עצמית לבין רגשות

Phillips

חיוביים, קוהרנטיות ותחושת משמעות בחיים (

). הקשר בין חמלה עצמית ורווחה

& Ferguson, 2012

סובייקטיבית עולה עם הגיל. ממצא זה שוחזר במחקרים

Zessin, Dickhäuser & Garbade, 2015; Hwang,

שונים (

.)Kim & Yang, 2016

חמלה עצמית בראי תאוריית התקשרות

של האמן האוסטרלי

Woman and Child

פסל השעווה

סאם ג’ינקס, בתמונה המצורפת, מייצג בעיני את המגע

האנושי במפגש בין התחלה וסוף במעגל החיים. בפסל

מתרפק תינוק בן יומו על אישה מבוגרת הלבושה בכותונת

עדינה. היא מחזיקה אותו ברכות, עוטפת אותו, מגינה עליו.

עיניה עצומות, עיניו פקוחות. העור הדקיק ממחיש עד כמה

דקה ההפרדה בין הצעיר לזקן. האישה המבוגרת חשופה,

גם היא הייתה תינוקת. גם היא זקוקה למגע רך ולהגנה.

התנועה העדינה שלה - אימוץ התינוק אל חיקה - היא

התגלמות החמלה.

רגשות החמלה על פי תאוריית ההתקשרות מקורם במערכת

. זוהי מערכת משלימה למערכת ההתקשרות

caregiving

ה-

). התנסויות מטיבות בקרבה

Mikulincer & Shaver, 2005

(

internal

בין-אישית מופנמות כ”דגמי עבודה פנימיים” (

) של “מהם יחסים”, שבאמצעותם אנו

working models

חווים את עצמנו, את האחר ואת העולם, ובאמצעותם אנחנו

מפתחים אסטרטגיות להרגעה עצמית ולוויסות רגשותינו.

מודלים פנימיים אלה מתעצבים אמנם במערכות יחסים

מוקדמות אך פתוחים להתעדכנות גם בשלבים מאוחרים

יותר במעגל החיים. היכולת להסתמך על אחרים תורמת

ליכולת להסתמך על עצמנו, והיכולת להסתמך על עצמנו,

בתורה, מאפשרת לנו לפתח מתן אמון באחרים ולהיעזר בהם

). ייצוגים חיוביים של

Pardess et al., 2014

בעת צורך (

העצמי ושל האחר מהווים תשתית אופטימלית להתנהגות

פרו-חברתית, כולל אמפתיה, חמלה ונכונות לעזור לזולת

.)

Mikulincer & Shaver, 2005

הנתון במצוקה (

ביטחון בהתקשרות מאפשר לנו להרגיש ראויים ליחס מטיב

Raque-

מצד אחרים ולפתח אכפתיות ביחס לעצמנו (

). הצורך בקרבה, בביטחון ובשייכות

Bogdan et al., 2011

מלווה אותנו “מן העריסה ועד לקבר”, לפי בולבי, אבי תאוריית

ההתקשרות. הידיעה שיש מסביבנו אנשים שמקבלים אותנו

וקשובים לנו נוסכת ביטחון והיא חשובה במיוחד בעתות

מצוקה. הקשר בין התקשרות בטוחה לבריאות נפשית ורווחה

). אוה קילפי

Cicirelli, 2010

סובייקטיבית עולה עם הגיל (

בשיר “זמר אהבה” כותבת: “למדנו לקבל את אהבת הזקנים,

את אהבת הצעירים ... למדנו לקבל את האהבה, אנו כה

.)68 ’

, עמ

2007 ,

פוחדים מפניה” (קילפי

חמלה עצמית, הפחתת בדידות

ותחושת “היות נטל”

“אל תשליכני לעת זקנה, ככלות כוחי אל תעזבני”

(תהילים עא, ט’).

מה קורה כשאנשים מרגישים ש”לאף אחד לא אכפת”?

כשהם מרגישים שאין הם יכולים לסמוך על אף אחד שיהיה

שם עבורם כשהם נחלשים, כשמתקשים להתמודד מסיבות

אחרותבמשימותהיום-יומיותהשוטפות?מהקורה כשאנשים

מרגישים שאין הם עומדים בקצב בתוך המולת היום-יום

ושאחרים מאבדים בנוכחותם סבלנות? בהיעדר מענה חומל,

לא רק שנגזרת על האדם שבמצוקה בדידות עמוקה, אלא

שהוא עלול להרגיש שהוא חסר משמעות, מיותר ואף נטל

לאחרים.

ומעלה גבוה מאוד בהשוואה

65

שיעור ההתאבדות בקרב בני

לשאר האוכלוסייה הבוגרת. היחס בין ניסיונות ההתאבדות לבין

(יחס גבוה). על

1:4

ניסיונות התאבדות שמסתיימים במוות הוא

) הסיכון

Joiner, 2007

פי התאוריה הבין-אישית של אובדנות (

22

Sam Jinks, Woman and Child