פסיכואקטואליה
האדם מסתכל על מה שהשיג בחייו וחווה סיפוק, קבלה
עצמית ושלמות, ואז גם המשברים שחווה בעבר מקבלים
פרופורציה שונה לחלוטין בתוך המכלול החיובי. הקשיש
מרגיש שלם כאשר הוא רואה את עצמו כחלק מהקהילה
ומהחברה האנושית, חוליה משמעותית בשרשרת של עשייה
ומעורבות חברתית. לעומת זאת, כאשר לא מושגת תחושת
שלמות, חווה האדם תחושת ייאוש מחייו. גם הפסיכיאטר
ויקטור פרנקל, מי שהגהאתתורתהלוגותרפיה - הפסיכולוגיה
של המשמעות, עסק בנושאים דומים. פרנקל סבר, כי כדי
שהאדם יחיה חיי נפש בריאים הוא זקוק למטרה גבוהה,
שתעניק משמעות לחייו.
מילת המפתח המקשרת בין התאוריות של אריק אריקסון
וויקטור פרנקל היא משמעות. על פי שני ההוגים, קשיש
המעוניין להיות בריא בנפשו צריך להתאמץ ולחיות חיים בעלי
משמעות ולהגדיר מטרה שנמצאת מעבר לצרכיו הפיזיים.
קשיש שיציב לעצמו מטרה ויפעל להשגתה, קרוב לוודאי
שיצליח לשפר את רווחתו הנפשית ואת מצבו הפיזי. מחקרים
שבחנו את הקשר בין גוף לנפש מראים באופן ברור שהאחד
תלוי בשני.
אבקש עתה להראות כיצד יכול האינטרנט לסייע לקשיש
לבנות יכולות שונות, להעניק לחייו משמעות ואף להקל על
ההיבטים הפיזיים, הקוגניטיביים, החברתיים, המשפחתיים
והקהילתיים, שבהם הוא מתקשה.
בדומה לאוכלוסיותאחרות, מאפייניו המיוחדיםשל האינטרנט
יוצרים סביבה ייחודית ביותר עבור הקשיש. האנונימיות
והשליטה של הקשיש במידת החשיפה הפיזית במגרש
האינטרנטי מאפשרות לו לחבור לאנשים אחרים במצב שבו
ההתרשמות הראשונית משוחררת מסטריאוטיפים. אנשים
קשישים רבים מתלוננים על כך שבתקשורת פנים אל
פנים הם מיד מקוטלגים כמיושנים, כלא מעודכנים ואפילו
כסניליים. במקרים רבים, כתוצאה מתפיסה סטריאוטיפית זו
קולם לא נשמע ודעתם אינה זוכה להתחשבות. באינטרנט
הקשישאיננו סובל מחסמים אלו והוא יכול להשמיע את דעתו
ולזכות להתייחסות עניינית. קשישים רבים סבורים בטעות,
כי הגלישה באינטרנט כרוכה באובדן שליטה טוטלי, וכאשר
הם מתחילים להשתמש באינטרנט הם מופתעים מהעובדה
שהגלישה מבטיחה דווקא מידה רבה של שליטה, המסייעת
להם לבצע תקשורת יעילה. לדוגמא, היכולת שלהם לעצב
את המסר במייל, בצ’ט או בפורום כך ש”לא יברחו להם מילים
מהפה” לפני שהם שולחים אותו, נותנת אומץ לתקשר. גם
הגלישה מהמרחב הביתי המוגן חשובה לקשיש, כדי ליצור
תחושת שליטה משמעותית בתקשורת. הכניסה לקבוצה
אינטרנטית משמעותית של אנשים החולקים עם הקשיש
תחומי עניין מאפשרת לו לבנות את עולמו החברתי ולשפר
את דימויו העצמי. הנגישות והזמינות של האינטרנט מכל
מקום ובכל זמן יכולות לעזור לאדם הקשיש לשמור על קשר
עם היקרים לו בכל מקום שבו הם נמצאים, גם כאשר הוא
בביתו, וכך תחושת הניתוק החברתית והמשפחתית עשויה
להצטמצם. השחרור מתגית הקשיש מאפשרת לו תחושה
של שוויוניות, שעשויה לבוא לידי ביטוי במגרשים רבים
באינטרנט.
אז מה בעצם מקבל הקשיש הצעיר ברוחו באינטרנט?
קשרים חברתיים
באינטרנט הקשיש יכול למצוא קבוצה העוסקת בכל נושא
שבעולם, וליצור קשרים סביב נושאיִ עניין ותחביבים רבים
ומגוונים. יש לכך משמעות רבה עבור קשיש, שחש שעולמו
החברתי מצטמצם והולך. להשתייכות לקבוצות עניין אלו
השלכות חשובות על דימויו העצמי.
באמצעות האינטרנט יכול הקשיש גם לשמור על קשרים עם
קבוצת השייכות הוותיקה שלו (בתנאי, כמובן, שגם חבריה
מחוברים לרשת), גם אם נאלץ לעבור להתגורר במקום אחר,
למשל בבית אבות או אם הוא מתקשה מבחינה פיזית להגיע
אל מקום המפגש הקבוצתי. גם קבוצה הנפגשת פנים אל
פנים יכולה להרוויח מהאינטרנט באופן שיעצים את הקשרים
החברתיים עוד יותר.
אתרים המתמחים בבניית אשכולות של אנשים מסביב
27
קשיששיציב לעצמו מטרה ויפעל
להשגתה, קרוב לוודאי שיצליח לשפר
את רווחתו הנפשית ואת מצבו הפיזי.
מחקריםשבחנו את הקשר בין גוף
לנפשמראים באופן ברור שהאחד תלוי
בשני
המגרש האינטרנטי השוויוני מאפשר
לקשיש לבטא את עצמו, וקשיששרק
אתמול חש לא רלוונטי יכול לפתע
להפוך ליצרן של חדשות ותוכן. ... המעבר
מפסיביות לאקטיביות מעניק לקשיש
תחושת כוח והשפעה על סביבתו. לכתיבה
עצמה יש גם היבט מרפא ומעשיר