Table of Contents Table of Contents
Next Page  29 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 29 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

29

בידור

מקובל להבחין בין שני סוגי בידור באינטרנט: פסיבי ואקטיבי.

בידור פסיבי מצריך אינטראקציה מועטה בין המשתמש לתוכן,

כמו צפייה בסרטים או האזנה למוזיקה. בבידור אקטיבי,

המשתמש פועל בסביבה הטכנולוגית ומגדיר את העדפותיו.

בצריכה של שני סוגי בידור אלה יכול הקשיש להרוויח הרבה.

בכל הקשור לבידור פסיבי, האינטרנט מלא אפשרויות. אתר

יוטיוב, לדוגמא, הוא אוצר של ממש, שקל ופשוט למצוא

בעזרתו יצירות מוזיקליות מהעבר. גם בכל הקשור לבידור

אקטיבי, האינטרנט גדוש באפשרויות. כיום קיימים משחקים

אינטרנטיים מהנים ביותר שיכולים אף לסייע לקשיש לשמר

אתִ יכולות החשיבה שלו ואף לשפרן.

למידה

אנשים פורשים לפנסיה

, ויש

65

בסביבות גיל

להם עוד הרבה שנים

טובות לחיות. כל הדברים

שהם רצו ללמוד ולא

הצליחו בגלל לחצי הזמן

והפרנסה, מחכים להם.

האינטרנט מציע אפשרויות

למידה פורמליות, שבהן

יש מסגרת מוגדרת של

למידה עם תעודה או

עם תואר אקדמי, ועוד

אינספור אפשרויות למידה

לא פורמליות, שבהן הלומד

לומד ללא הגדרה מחייבת

של מסגרת כלשהי, מתחיל ומסיים כרצונו.

יותר ויותר אוניברסיטאות מציעות קורסים ברשת ויש אף

אוניברסיטאות שמציעות ללמוד תואר שלם באמצעות

האינטרנט. לימודים כאלה יכולים לחולל מהפכה של ממש

בדימוי העצמי של אדם מבוגר. עצם העובדה שיוכל להגיד

לאנשים “אני לומד באוניברסיטה”, היאִ נהדרת. חשבו גם

מה זה עושה ליכולת שלו לתקשר עם החברה והמשפחה —

מדמות פסיבית ומיושנת הוא הופך לדמות חיה ותוססת.

ביטוי עצמי

האינטרנט מאפשר לגולש להפוך מצרכן של חדשות ותכנים

ליצרן של תכנים וחדשות. המגרש האינטרנטי השוויוני

מאפשר לקשיש לבטא את עצמו, וקשיש שרק אתמול חש

לא רלוונטי יכול לפתע להפוך ליצרן של חדשות ותוכן. הקשיש

הטכנולוגי יכול להעלות לרשת תכנים שמעניינים אותו, כמו

חוויות מערב שירה שבו השתתף או מטיול שורשים לפולין

שאליו נסע עם ילדיו. המעבר מפסיביות לאקטיביות מעניק

לקשיש תחושת כוח והשפעה על סביבתו. לכתיבה עצמה

יש גם היבט מרפא ומעשיר, ללא קשר למי שצפוי לקרוא

את הכתוב. כתיבה אישית משחררת את הכותב, מאפשרת

לו לקיים דיאלוג עם תחושות שמחה ועצב, להבין את עצמו

ולארגן את מחשבותיו.

אפיק להתנדבות

וליצירת שינוי חברתי

האינטרנט הוא מגרש אדיר לעזרה לזולת, ליחידים או דרך

התחברות לפרויקטים גדולים של שינוי חברתי. כל אדם,

ללא מגבלת גיל, יכול לחבור לפרויקטים כאלה באמצעות

האינטרנט. הוא יכול ללמוד

נושאים הקשורים לפרויקט

ולהביא את יכולותיו ואת

הידע הייחודי שלו לידי

ביטוי.

גם קשיש שסובל

ממגבלות פיזיות שונות

יוכל באמצעות האינטרנט

לבטא את יכולתו לתת

לאחר. נתינה ברמה הזו

מתגמלת מאוד ומשפיעה

באופן חיובי על הרווחה

הנפשית של הקשיש.

אז מה עושים?

מכל הנאמר, ראינו כי האינטרנט יכול להוות מקפצה

משמעותית לשיפור הרווחה הנפשית והפיזית של

הקשיש. אבל האתגר הוא שבפועל רוב בקשישים אינם

משתמשים באינטרנט וגם אלה שכן, לא עושים בו שימוש

מיטבי כפי שצוין. לכן יש לפעול פה בשני כיוונים. כיוון

אחד הוא עידוד הקשישים לעבור את החסם הפסיכולוגי

של הרתיעה מהאינטרנט ולהפוך את חוויית הגלישה

למהנה ומתגמלת. יש צורך להשקיע יותר בהדרכה מכוונת

לאוכלוסיית הקשישים לשימוש באינטרנט בכלל ובכיוונים

שפורטו בפרט. יחד עם זאת יש לכוון ולעודד בוני אתרים

להפוך אותם ליותר ידידותיים לקשיש. לדוגמא בתוכן,

ביכולת ניווט פשוטה או בשליטה על גודל הפונטים. בניית

האתר צריכה להיות מושתתת בין היתר על העצמת חוויית

המשתמש של הקשיש. אין ספק שפעילות בכיוונים אלה

היא אחריותנו כיחידים וכחברי הקהילה.