Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  39 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 39 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

- 39 -

עבור הורים רבים, גילוי הנטייה המינית הלהט”בית של ילדיהם

יוצר חוויה רגשית רבת עוצמה, המטלטלת אותם לתוך תהליך

התמודדות ממושך ומאתגר. המחקר בתחום אינו מציע מודל

עבודה ברור מלבד מודל עיבוד האבל, שאף הוא לא נחקר

אמפירית מעולם בהקשר זה (שילה, 7002, עמ’ 89). באמצעות

ניתוח תוכן של עשרים סיפורי הורים אשר נאספו מתוך הספרים

“פחד, אהבה” ו”אמא, יש לי משהו לספר לך”, מדגים מאמר זה

את הרלוונטיות של מודל עיבוד האבל לתהליך ההתמודדות

ההורי, ומצביע על האפשרויות הקליניות הטמונות ביישום מודל

רמות המודעות ההורית (כהן, 6991) לתהליך זה, כששני המודלים

משלימים זה את זה. השילוב ביניהם מאפשר לנו הבנה והמשגה

יוצא מהארון, לצד מודל

1

של התהליך שעובר ההורה כאשר ילדו

עבודה קונקרטי.

באחד מימי הראשונים כפסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית,

ם של תלמיד כיתה ה’ אשר

ֵ

הפנתה אלי יועצת בית הספר א

הכרתי מתצפית שערכתי בכיתתו, ושאת שמו שמעתי בהקשר

של קשיים רגשיים וחברתיים בבית הספר. הפגישה, שהתקיימה

על פי בקשתה בדלתיים סגורות, נערכה למחרת בבית הספר.

ם, בעיניים דומעות ובמבט

ֵ

כבר בתחילתה ביקשה ממני הא

מבויש, לאבחן את בנה אבחון, אבל לא מהסוג שהפסיכולוגים

בשטח מכירים, “אני רוצה שתעשה לו אבחון ותגיד לי אם הוא

הומו”, אמרה.

באין כתובת מוכרת ונגישה אחרת,

מתדפקים הורים לבני נוער שזה עתה יצאו

מהארון על דלתות בית הספר, בחפשם

אחר תשובות, הקלה ומזור לפצעיהם

בתהליך התמודדותם עם המציאות החדשה

ם ראית או שמעת משהו שגרם לך לחשוב שאולי הבן שלך

ִ

“הא

הומו?” ניסיתי לגשש, אבל היא ענתה בחדות: “מתי אתה עושה

לו ת’אבחון, מחר?”

כשהסברתי שלא קיים אבחון כזה, ועוד לפני שהספקתי

להזמין אותה להמשיך ולתאר את סערת הרגשות שבה

היא נמצאה, קמה אמו של התלמיד על שתי רגליה, אספה

את תיקה בתנועה מהירה, ובעודה יוצאת מן החדר הודיעה

לי שתתלונן עלי למנהלת בית הספר, לעירייה ולמשרד

החינוך.

נשארתי יושב בחדרה של היועצת, מופתע מן הדרישה

הלא שגרתית.

“רציתי לנסוע לכלבו שלום ולקפוץ”

נדמה כי החברה הישראלית הפכה בשנים האחרונות

למקבלת ולסובלנית יותר כלפי הקהילה הלהט”בית,

והנראוּת הגבוהה של חברי הקהילה כ”גיבורי תרבות”

בתרבות היומיומית מחזקת זאת. אף על פי כן, החברה

הישראלית עדיין מתאפיינת ברמה גבוהה של שמרנות,

והמגמה החברתית הכללית איננה מחלחלת לרמת הפרט

(קמה, 4002). במילים אחרות - גם כיום, כאשר נראה כי

רועי ליס הוא פסיכולוג בשנת ההתמחות האחרונה בפסיכולוגיה חינוכית ומרצה מן החוץ באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית קריית אונו.

חבר בצוות הטיפולי בבית הפתוח בירושלים ומטפל קוגניטיבי - התנהגותי בילדים ובני נוער.

לשם נוחות הקריאה בלבד ועל מנת לנהוג בכבוד ובשיוויון הראוי, במסגרת המאמר “אדלג” בין המינים ואתייחס בכל פעם למין אחר.

1

ממודל האבל למודל רמות מודעות הורית -

סיוע להורים בתהליך התמודדותם עם

נטייתם המינית הגאה של ילדיהם

רועי ליס