Table of Contents Table of Contents
Next Page  35 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 35 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

35

ב"מעשה בתבואה משוגעת" חוזה המלך בכוכבים כי מי

שיאכל מהתבואה שתגדל בשנה הזאת ייעשה משוגע. הוא

מתייעץ עם השני למלך והם קובעים כך: "אם כן, כשאנחנו

לבד לא נהיה משוגעים, וכל העולם יהיה משוגע, אז יהיה

להיפך, שאנחנו נהיה המשוגעים. על כן בודאי נצטרך גם כן

.)14 '

, ע

1982 ,

לאכול מהתבואה" (שדה

סיפור זה מראה על יחסיותו של השיגעון. די להתמקד

במשפט "כשאנחנו לבד לא נהיה משוגעים, וכל העולם

יהיה משוגע, אז יהיה להיפך, שאנחנו נהיה המשוגעים",

כדי לראות את דעתו של רבי נחמן. לעתים האדם שיודע את

האמת, נתפס כמשוגע על ידי החברה האנושית שבה הוא

חי, בעוד שלמעשה, החברה ה"נורמלית" היא המשוגעת

(וגם לאינג טוען שהחברה האנושית הנתפסת כנורמלית

היא למעשה לוקה בשיגעון).

האדם צריך למצוא את שביל

הזהב: כיצד למלא את המשימות

החברתיות בהצלחה, ומצד שני להיות

שלם ומסופק עם מה שהוא עושה

בסיפור הקבצן השני, מתוך "מעשה בשבעה קבצנים" לרבי

נחמן מברסלב, יש מדינה שיש בה גן נפלא, בזכות הגנן

המטפל בו. יום אחד אבד הגנן, והגן נבל. הקבצן השני מגלה

שזה קרה בגלל השחיתות שפשתה במדינה. לאחר זמן,

היטיבו אנשי המדינה את דרכיהם, והם מחפשים אחר הגנן

שישקם את הגן. הם גילו כי האדם שהתייחסו אליו כאל

משוגע במשך תקופה זו, ושהכול היו זורקים אחריו אבנים

ומגרשים אותו, הוא־הוא הגנן.

כלומר, כאשר החברה הייתה מושחתת ומעוותת, היחידי

שהתעקש לומר את האמת, הגנן של הגן המופלא, הוקע

ונחשב כמשוגע. "בתוך כך נעשה רעש: אפשר כי זה

המשוגע שהולך ואומר שהוא הגנן, וכל אחד מחזיק אותו

למשוגע, וזורקים אחריו אבנים ומגרשים אותו, אפשר אף-

על-פי-כן כי הוא הגנן באמת?

הלכו והביאו אותו לפנינו, ואמרתי: בוודאי, זה הוא הגנן

.)102

, ע"מ

1982 ,

באמת" (שדה

נראה שיחסו של רבי נחמן לשיגעון ברור: אין לבוז לשיגעון,

ובוודאי שלא להתנשא מעליו. גם כי איננו יודעים אם

בעצמנו אנו שפויים או לא, כלומר תופסים את המציאות

כפי שהיא או לא, וגם כי לפעמים מי שנתפס כמשוגע

דווקא הוא היחיד שמעז לומר את האמת, ולמחות על אי

הצדק החברתי.

מקורות

1 1 .

). שינוי - עקרונות של יצירת בעיות ופתירתן. ספריית פועלים.

1979( '

ואצלאוויק פ', ויקלנד ג' ופיש ר

2 2 .

). זיכרונות, חלומות, מחשבות. הדפסה רביעת, מודן, בן-שמן.

1961(

יונג, ק"ג

3 3 .

). האני החצוי, הוצאת הקיבוץ המאוחד, הדפסה עשירית.

2008(

לאינג, ר"ד

4 4 .

, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב.

4

). אישיות: תיאוריה ומחקר. יחידה

1992( '

להב, צ' ופוך, ח

5 5 .

). השאיפה למשמעות. הוצאת דביר.

1985(

פראנקל, ו"א

6 6 .

). קולו של מילטון אריקסון. הוצאת נורד, טבעון.

2001( '

רוזן, ס

7 7 .

דפוס לאור.

.NLP

). תקשורת עם הלא מודע. ספר ללימוד דמיון מודרך ו-

1999( '

רטר ד' ורטר א

8 8 .

). רבי נחמן מברסלב, תיקון הלב. סיפורים, חלומות, שיחות. הוצאת שוקן, ירושלים ותל-אביב.

1982( )

שדה, פ' (עורך

9. Segaller, S. & Berger, M. (1989). The Wisdom of the Dream: The World of C. G. Jung. Weidenfeld & Nicolson, 1989.