Table of Contents Table of Contents
Next Page  31 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 31 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

31

לכבד את המציאות הפנימית

הגישה הטיפולית בסיפור "מעשה בבן מלך שנפל לשיגעון"

לרבי נחמן מברסלב

יוסי לב

הצטרפות והובלה

ניתן למצוא בסיפור עצה לגבי כל מצב שבו יש לאדם בעיה,

ואנו, כמטפלים, חברים או הורים רוצים לעזור לו. הטפת

מוסר וניסיונות שכנוע להשתנות אינן הדרך לעזור למישהו,

אומר רבי נחמן. אלו רק יעוררו בו התנגדות ויגרמו לו להיסגר,

להתבצר בתפיסותיו ובהגנותיו. במצב זה לא יהיה האדם

מסוגל לקבל את העזרה שאנו רוצים לתת לו. ברמה הגלויה

ניתן לזהות בסיפור כמה טכניקות מכמה גישות טיפוליות.

) מזהים כאן טכניקה של

1999(

ראשית, רטר ורטר

), מונח שטבע

Pacing and Leading

(

הצטרפות והובלה

המטפל הנודע מילטון אריקסון: "בסיפור זה תחילה

מצטרף החכם אל בן המלך, ויושב עמו ערום מתחת

לשולחן. בהמשך הוא מתחיל בהדרגה להובילו. תנאי בסיסי

להצלחת התהליך הוא יחסים של אמון שרוחש המונחה

). "בטכניקה זו נדרש

18 '

, ע

1999 ,

למנחה" (רטר ורטר

המטפל להתחבר לצעדיו של המטופל ולהתקדם איתו צעד

אחר צעד בקצב שלו, ובלי משים לשנות את הכיוון ולהנחות

,24 '

, ע

2001 ,

את המטופל בכיוון התרפויטי הרצוי" (רוזן

.)133 '

וראו גם ע

הערכה חיובית בלתי מותנית

שנית, נראה שיש כאן

, יש המתרגמים זאת

Unconditional positive regard

(

ל"קבלה לא מותנית") של המטופל. מונח זה מרכזי

בפסיכותרפיה ההומניסטית של קרל רוג'רס. במצב זה

המטפל מקבל את המטופל ללא תנאי, כמו שהוא, על

,)1992 ,

מגרעותיו, שגיאותיו וצדדיו השליליים (להב ופוך

כדי ליצור מערכת יחסים שאינה מאיימת על המטופל,

ומאפשרת לו ליצור קשר עם החוויה הפנימית-אותנטית

שלו באופן מודע ללא צורך במנגנוני הגנה. בעקבות ההבנה

והקבלה מצד המטפל, חש המטופל נכונות רבה יותר להבין

, לבטא

Ewen

ולקבל את עצמו. הוא מרשה לעצמו, כך לפי

באופן חופשי יותר רגשות ומחשבות "אסורים", לבדוק

ד"ר יוסי לב (תואר שני בפסיכולוגיה חברתית ודוקטורט בתקשורת וטכנולוגיה בחינוך) הוא מרצה בכיר לפסיכולוגיה וחינוך בחוג לחינוך

במכללה האקדמית אשקלון. נוסף על כך הוא עוסק גם בייעוץ ארגוני בתחומים הבאים: פיתוח מנהיגות, פיתוח צוות והתמודדות עם מצבי

[email protected] ל

חץ. זהו המאמר השלישי שהוא מפרסם על סיפורי רבי נחמן מברסלב.

סיפור זה הובא ב"כוכבי אור", שכתב תלמיד מתלמידיו של רבי נחמן, אך במאמר זה הובאו ציטוטים מ"תיקון הלב" בעריכת פנחס שדה.

1

לרבי נחמן מברסלב, הידוע גם כ"סיפור ההינדיק" (תרנגול

1

בסיפור "מעשה בבן מלך שנפל לשיגעון"

הודו), ניתן לזהות כמה מרכיבים חשובים בטיפול פסיכולוגי כמו "הצטרפות והובלה" ו"קבלה בלתי

מותנית". ניתוח נוסף של הטקסט מתאפשר תוך הקבלתו לטיפול מפורסם של יונג. מניתוח זה עולה

התובנה כי החכם מתחבר למציאות הפנימית של המטופל ומגלה את ההיגיון הפנימי שמאחורי מחלת

הנפש שלו, דבר המאפשר לו לרפאו.

בסיפור "מעשה בבן מלך שנפל לשיגעון" מתואר בן מלך שהשתגע וחשב שהוא תרנגול הודו (הינדיק). הוא

התפשט, ישב עירום מתחת לשולחן, ואכל לחם ועצמות. איש לא הצליח לרפאו עד שהגיע חכם אחד. החכם

התפשט מבגדיו, הצטרף אל בן המלך מתחת לשולחן, ואמר לו: גם אני כמוך, הינדיק. בין השניים נוצר קשר,

ואז החל בהדרגה החכם לשכנע את בן המלך שיפעל כבן אדם: ראשית, שכנעו ללבוש כותונת, כי "אפשר

ללבוש כותונת ועדיין להישאר הינדיק". אחר שכנעו, באותו נימוק ללבוש מכנסיים. אחר הציע לו לאכול מאכלי

אדם, כי "אפשר לעשות זאת ועדיין להישאר הינדיק", וכך הלאה, עד שהחזירו להתנהגות ראויה וריפאו.