Table of Contents Table of Contents
Next Page  29 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 29 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

29

חזון הדרכת הורים אינטרנטית מעשירה ונוגעת

בישראל

אני מאמין שחשוב, וגם אפשרי, לפתח בישראל הדרכת

מבחינת ידע וכלים,

מעשירה

הורים אינטרנטית, שתהיה

מבחינת קשר אישי ומשמעות אישית למשתתפים.

ונוגעת

זהו אתגר לא פשוט שכן יש להכשיר את הלבבות לגישה

חדשנית זאת. החשדנות כלפי קניית מוצרים באינטרנט,

במיוחד בעלי אופי פסיכולוגי, עדיין גדולה; החשש מאיבוד

הקרקע הבטוחה של קשר בלתי אמצעי עדיין רב. כדי

להצליח בכך אני קורא לפעולה משותפת של הגורמים

העיקריים הקשורים לתחום הדרכת הורים בישראל,

כדלקמן:

. משרד החינוך, האחראי על תחום הדרכת ההורים בארץ,

1

יגדיר יעדים לפיתוח הדרכת הורים באמצעות האינטרנט,

ויתמוך, באמצעות אגפיו השונים, הן בתוכניות הדרכה

אינטרנטיות להורים והן בתוכניות מיוחדות להכשרת מנחים

ומנחות לתוכניות אלה.

כשהמוטיבציה ללמידה נמוכה

או כשהנטייה התלותית גבוהה

או כשהקושי בהתארגנות

עצמית רב, היתרון הגדול של

האינטרנט, החופש ללמוד מתי

וכמה שרוצים, הופך לחיסרון

. משרדי ממשלה נוספים (כמו משרד הרווחה והשירותים

2

החברתיים) וארגונים ממשלתיים אחרים (כמו הרשות

הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול), שעובדים בשטח

עם הורים, יתמכו בהדרכת הורים אינטרנטית בצורה

ישירה של שילוב קורסים וסדנאות אינטרנטיות להורים

בפעילותם השוטפת, וכן בצורה עקיפה של סיוע באיתור

הורים הזקוקים להדרכה והדרכת הורים בבואם להדרכה

האינטרנטית (סיוע בהרשמה ובהתחברות לקורס בפעמים

הראשונות).

. תנועות ההתיישבות הגדולות - תנועת המושבים

3

בישראל, התנועה הקיבוצית ומרכז המועצות האזוריות -

המאגדות בתוכן יישובים רבים בכל רחבי הארץ, הרחוקים

פעמים רבות זה מזה וגם ממרכז הארץ, יפעלו בצורה

נמרצת להפוך את הדרכת ההורים באמצעות האינטרנט

לתשובה המרכזית לצרכים של הורים בהדרכה. באמצעות

התארגנות נכונה, פרסום מתאים והיעזרות באנשי מפתח

ביישובים השונים שיהיו "המשוגעים לעניין", אפשר יהיה

לחבר הורים רבים לתהליך הדרכה אינטרנטי ביישובים

מרוחקים שאינם נגישים. הדבר צפוי לחסוך גם עלויות של

הבאת מדריך למקום מרוחק.

. הערים ברחבי הארץ יקימו אתרים להדרכת הורים

4

באינטרנט או ייעזרו בשירותים פרטיים של הדרכת הורים

אינטרנטית קיימת. ערים אלו יתמכו ויעודדו את תושביהן

לצרוך את ההדרכה האינטרנטית. חשוב שההדרכה

האינטרנטית לא תיתפס כעוד מוצר שהעירייה מציעה או

מאפשרת אלא כשירות מהותי לתושב, כחלק אינטגרלי של

פעילות העירייה בקידום תחום זה. כמו כן, יש להיעזר באנשי

המקצוע המתאימים (עובדי רווחה, פסיכולוגים חינוכיים

וכיוצא באלה) כדי להגיע להורים ברשות הזקוקים להדרכה

אך לא יכולים לממנה (על אף המחיר הנמוך), ובעיקר

לאלו העשויים להתקשות להתרגל למדיה האינטרנטית.

באמצעות סבסוד קל, הדרכה פשוטה וליווי קצר בתחילת

הקורס או הסדנה אפשר יהיה לחבר הורים אלה להדרכה

האינטרנטית.

. הארגונים העיקריים בארץ, הציבוריים והפרטיים,

5

המכשירים מנחות ומנחים לקבוצות הורים ועוסקים

בהדרכת הורים בשטח יכניסו לתוכניות ההכשרה שלהם

קורסים להדרכה אינטרנטית (גם לימוד הצד הטכני

של עבודה עם מחשב בקורס אינטרנטי וגם לימוד הצד

המהותי של עזרה להורים באמצעות האינטרנט). כמו כן,

יוכשרו מנחות ומנחים שכבר עובדים בשטח, ויפעלו לשילוב

הדרכה אינטרנטית בכל קבוצות ההורים הפועלות מטעמן.

ייעוץ וטיפול באמצעות האינטרנט אינם פשוטים ומחייבים

הכנה והכשרה מיוחדות במגוון יישומים מקצועיים, בהם

היכרות עם הספרות המקצועית הרלוונטית, השתלמות

בהיבטים אתיים ופרופסיונליים ייחודיים לייעוץ ברשת,

וכמובן מיומנות טובה בשימוש במחשב ובאינטרנט (ברק,

). לפיכך כדאי לעזור לאנשי מקצוע לקבל את הידע

2004

והביטחון להשתמש באינטרנט, לרווחת הכלל.

סיכום

העתיד של הדרכת הורים אינטרנטית כבר כאן. האינטרנט

נוכח בחלקים רבים של בחיינו, בין אם נרצה בכך ובין

אם לאו, והדרכה אינטרנטית מתבצעת בתחומים רבים

כעניין שבשגרה. לעומת זאת, הכלים המסורתיים, הלא