Table of Contents Table of Contents
Next Page  26 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 26 / 68 Previous Page
Page Background

2016

אוקטובר

השבועי. ולחילופין, מדוע שהורה יתאמץ לעשות את כל

סידורי הבייביסיטר המסובכים הנדרשים ליציאה מהבית

כדי לפגוש מרצה או מנחה שישמיעו לו דעה נחרצת,

שיפוטית פעמים רבות, שתעמיק אצלו תחושת אשמה על

טעויות הרסניות שהוא עושה, כשהוא יכול לקבל מגוון של

דעות מחברים בפורום או בקבוצה החברתית, באווירה של

תמיכה וקבלה?

הזדמנות להדרכת הורים אינטרנטית

חלק גדול מפעילותנו החברתית מתרחשת בימינו בסביבות

וירטואליות. אנו מתקשרים כיום באמצעות רשתות

חברתיות כמו פייסבוק, קבוצות חברתיות כמו ווטסאפ,

.)2000 ,

אתרי היכרויות, קבוצות תמיכה ועוד (גרניט ונתן

כמו כן, יש כיום אפשרות לכל אחד ללמוד כמעט כל

דבר, לפחות עד רמה מסוימת, לבד ובחינם, באמצעות

האינטרנט.

גם בתחום הייעוץ הקלאסי והטיפול הנפשי, השימוש

באינטרנט ככלי עזר, בין אם בדוא"ל או בצ'ט, הולך

ומתפשט, וכותבים רבים מעידים על האפקטיביות של

; חן-

2004 ,

שימוש זה במגוון של תחומי בעיות (ברק

). עוד ועוד אנשי מקצוע בכירים בתחום

2001 ,

גל ורביב

בריאות הנפש מעודדים שימוש באינטרנט במטרה להנגיש

.

3

את שירותי הייעוץ הציבוריים לאוכלוסיות רבות

יתרונות הדרכת הורים אינטרנטית

להדרכת הורים באמצעות האינטרנט יש יתרונות חשובים:

בכוחו של האינטרנט לחבר רחוקים וקרובים,

. נגישות:

1

עשירים ועניים. האינטרנט יכול לאפשר להורים מכל מקום

בארץ, גם בפריפריה, ליהנות מהדרכה מקצועית טובה, ללא

תלות במגבלות טכניות הכרוכות בגיוס מספר מתאים של

משתתפים, בהכנת מקום לימוד ועזרים טכניים, ובהגדרת

זמן הלימוד המתאים לכל המשתתפים.

באמצעות האינטרנט כל הורה יכול ללמוד

. זמינות:

2

בזמנו החופשי, בכל עת ובכל מקום,

ולקבל הדרכה

כמו כן, האינטרנט מאפשר לצפות

ואפילו מהטלפון הנייד.

בהרצאות שוב ושוב במהלך הקורס.

בהדרכה אינטרנטית אין צורך לצאת מהבית,

. נוחות:

3

להזמין בייביסיטר, למצוא מקום חניה. ההדרכה מגיעה

הביתה. מאחר שכך, הדרכה אינטרנטית גם מאפשרת

לשני ההורים המעוניינים בכך להיות שותפים ללמידה, ואף

לעבור את החוויה ביחד. מעורבות שני ההורים בתהליך

הלמידה האינטרנטי יכולה להתבטא בישיבה משותפת

ליד המחשב, בצפייה ביחד בהרצאה, בכתיבה או בקריאה

בפורום וכיוצא באלה. בכל מקרה, החשיבה המשותפת על

תוכני השיעורים והשימוש במושגים חדשים משותפים,

יכולים להועיל ולגרום לשינוי משמעותי הן ביחסם להורות

והן בקשר שבין בני הזוג.

תקשורת באמצעות האינטרנט דורשת הרבה

. אנונימיות:

4

פחות חשיפה אישית מאשר במפגשים פנים אל פנים.

האנונימיות המסוימת הזאת, שיכולה להיות מכשול עבור

אנשים מסוימים, מאפשרת להם לחוש בנוח ולהתבטא

בחופשיות. הם מרשים לעצמם ביתר קלות לבקש עזרה,

לחשוף פרטים על עצמם ועל משפחתם, ולהגיע, לעתים,

.

4

לחוויית למידה עוצמתית דווקא בגלל היעדר החשיפה

מגבלות הדרכת הורים אינטרנטית

יש להיות ערים למגבלות של הדרכת הורים אינטרנטית,

וגם לסכנותיה. על סיכונים מקצועיים של סודיות, פרטיות,

עודדה חוה פרידמן, הפסיכולוגית הראשית בשפ"י, את הפסיכולוגים החינוכיים להעז להשתמש באינטרנט: "יש מישהו שיגיד ששירות

2010-

כבר ב

3

מסוג זה, הוא שטחי או קצר מועד. ואני חושבת שכיום חשוב שיהיה לשירות פסיכולוגי גם מדיום קל, ... מדובר באימוץ של  שפה אחרת ... הכרה בצרכים

.)2010( '

של מרחב המוני. ככל שאנחנו נזמן שירות פסיכולוגי לאוכלוסיה יותר רחבה נהיה שירות פסיכולוגי יותר רלוונטי". לציטוט המלא ראו: גלאון, א

http://cms.education

.

השלכות תרבות האינטרנט על עבודת הפסיכולוגים החינוכיים - ראיון עם חוה פרידמן, הפסיכולוגית הראשית. אתר שפינ"ט:

gov.il/EducationCMS/Units/Shefi/gapim/psychology/InternetReayon.htm

האנונימיות אינה מוחלטת ברשת האינטרנט בכלל, ובוודאי שלא בקורס הדרכה אינטרנטי שבו נדרשים פרטים אישיים לצורך הרשמה.

4

26