2016
אוקטובר
רכיבים מעשיים עיקריים של
הדרכת הורים אינטרנטית
בשנים האחרונות עסקתי בפיתוח סדנאות וקורסים
אינטרנטיים. מצאתי שהרכיבים הבאים הם הנוחים
והיעילים ביותר בהגשת החומר.
הרצאות מצולמות, קצרות, מעשירות ואיכותיות.
מראש ולא משודרות בשידור
מצולמות
על ההרצאות להיות
חי, כדי לאפשר למשתתפים ליהנות מיתרון הזמינות של
האינטרנט - לצפות בהרצאות מתי שהם רוצים, היכן שהם
רוצים וכמה פעמים שהם רוצים. שידור חי של הרצאה יכול
להיות אפשרות מלווה לקורס אבל לא הדרך עיקרית שלו.
כדי להתאים לחוויית הלמידה
קצרות
על ההרצאות להיות
.
5
האינטרנטית שמתאפיינת בטווח קשב קצר
, כאלה שמעבירות ידע
מעשירות
על ההרצאות להיות
מקצועי מתומצת ואמין בנושא הנדון.
גם מבחינה טכנית של קול
איכותיות
על ההרצאות להיות
), תאורה, זוויות צילום, עריכה, שילוב של תמונות
sound
(
ושקפים וכיוצא באלה.
•
פורום סגור, מונחה בצורה ישירה, מידית
ואמפתית.
פורום אינטרנטי הוא הדרך העיקרית לשמירת קשר אישי
משמעותי עם ההורים. בפורום אינטרנטי ההורים יכולים
לשאול, להתייעץ, להעיר, להתייחס לאחרים, לתרום
מניסיונם, וכמובן לקבל התייחסויות מהמנחה: תשובות,
אמפתיה, התעניינות, חיזוק ועידוד וכיוצא באלה. הפעילות
בפורום מתבצעת בכתיבה של הודעות ללא הגבלה, מתי
שרוצים וכמה שרוצים. כל מדריך או מטפל יכול לקבוע
מתי הוא עונה לשאלות בזמן אמת (למשל: בימי רביעי בין
אחת לשתיים בצהריים, ההורים יודעים שהוא זמין להם),
ובאילו ימים הוא נכנס לפורום כדי לענות ולהגיב על שאלות
.
6
וסיפורים שהצטברו שם
, כלומר שרק משתתפי
פורום סגור
הפורום חייב להיות
הסדנה או הקורס יכולים להיות נוכחים בו. זאת, כדי
להבטיח מידה גדולה של פרטיות ואינטימיות.
על ידי איש מקצוע, בין שהוא
מונחה
הפורום חייב להיות
מעביר את ההרצאות המצולמות ובין שלא, כדי לבדל את
הקורס מפורומים ומקבוצות תמיכה בלתי מקצועיות ברשת.
, כלומר תשובות ענייניות
ישיר
אופי ההנחיה צריך להיות
לשאלותהמשתתפים. התשובות יכולותלבואלאחרסדרהשל
שאלות ולעודד תהליכי התבוננות עצמית (אינטרוספקציה),
אך אסור שתתרחקנה מדי משאלות המשתתפים, שכן
במדיום האינטרנטי קל יותר למשתתפים "לברוח".
, תוך שעות ספורות
מידיות
חשוב שתגובות המנחה תהיינה
או לכל היותר תוך יום מרגע העלאת ההודעה על ידי
משתתף בפורום, כדי לשמור על האופי הדינמי של הפורום,
לפחות מצד המנחה.
, כזאת שלא
אמפתית
וכמובן, חשוב שההנחיה תהיה
שופטת את המשתתף, שלא מטיפה לו, אלא מייעצת
ומסייעת מתוך עמדה בסיסית של תמיכה וקבלה.
•
אחד
קישורים לחומרי למידה אינטרנטיים.
היתרונות הגדולים של למידה באינטרנט הוא יכולת
הלומד להגיע בקלות ובצורה מהירה לחומרי למידה
אמינים ורלוונטיים (מאמרים, מצגות, סרטונים וכיוצא
באלה), המקושרים עבורו על ידי מארגני הקורס או
הסדנה. רצוי שחומרי הלמידה המקושרים יהיו מקוריים,
כאלה שנכתבו במיוחד לקורס או לסדנה האינטרנטית,
או כאלה שרלוונטיים בצורה ישירה לנושא ההרצאה.
•
תקשורת אישית אכפתית ומתעניינת של המרצה
הורים עשויים להיתקל בקשיים כבר בשלב
או המנחה.
ההרשמה לקורס. התעניינות של המרצה, המנחה או
המארגן בקשיים כבר בשלב מוקדם זה, ונכונות לעזור
בצורה אישית, בדוא"ל או בטלפון, נותנת להורה את
ההרגשה שרואים אותו. חשוב לשמר הרגשה זו של
ההורה בכל שלבי הקורס והסדנה, שכן היא אחד
האמצעים היעילים להתגבר על תחושת הניכור
.
7
באינטרנט
דקות, לא קצר מדי ומאפשר להתייחס בצורה רצינית לעיקרי הדברים, ולא ארוך מדי,
20-
ניסיוני מלמד שזמן ההרצאה האינטרנטי האידיאלי הוא כ
5
שהופך גם הרצאה טובה למייגעת. משובי המשתתפים בסדנאות ובקורסים האינטרנטיים שלי מחזקים הערכה זאת.
יש מטפלים שמשתמשים בפורום כאמצעי לטיפול אישי וקבוצתי. ראו למשל מאמרו של ד"ר דרור גרין, "האינטרנט כמרחב טיפולי מוגן", שהתפרסם
6
.http://www.emotional-training.com/Mugan_he.html, והוא זמין גם באינטרנט:
3 '
, כרך י"ט, חוב
2005
בכתב העת "שיחות" ביוני
במערכת הקורס או הסדנה יש בדרך כלל למנהל האתר אפשרות לעקוב אחר התקדמות הלומדים: האם הם התחילו את הקורס? באילו הרצאות כבר
7
צפו ובאילו לא? האם הם משתתפים בפורום או לא? המרצה או המנחה יכולים ליזום פניות למשתתפים שנראה שאינם בתהליך הלמידה, שכן ממש
כמו בקבוצה אמיתית, גם באינטרנט יש אנשים פסיביים ועל המנחה לפנות אליהם ביוזמתו.
28