Table of Contents Table of Contents
Next Page  32 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 / 68 Previous Page
Page Background

2016

אוקטובר

חוויות שקודם הרחיק מעצמו, ולשלב אותן במושג העצמי

). ואכן, החכם בסיפור מקבל את בן

1992 ,

שלו (להב ופוך

המלך כמו שהוא, ומתעניין במעשיו בכנות וללא ביקורת. לכן

הוא מצליח ליצור עמו קשר ואמון, ויחד הם יכולים להתייעץ,

לדון ולקבל החלטות, כמו להתלבש, שהרי "יכולים להיות

לבושים כתונת ואף-על-פי-כן להיות הינדיק", ולשבת על

כיסא במקום מתחת לשולחן, שהרי "יכולים להיות הינדיק

ולהיות אצל השולחן".

לכל אדם "סיפור פנימי" המסביר

את טבעה של המציאות, ואת מקומו

ותפקידו בתוכה. ולסיפור זה, גם אם הוא

נראה מופרך לגמרי, יש היגיון פנימי.

סיפור זה הוא מפתח לנפשו של האדם

טיפול פרדוקסלי.

ושלישית, ניתן לזהות כאן מאפיינים של

בטיפול פרדוקסלי המטפל עושה בעצמו או מנחה את

המטופל לעשות משהו פרדוקסלי, כלומר הפוך מההיגיון.

ידועה במיוחד הטכניקה שפיתח ויקטור פראנקל, מייסד

הלוגותרפיה, הקרויה התכוונות פרדוקסלית (פראנקל,

). בטכניקה זו מונחה המטופל לעשות או לייחל

1985

להתרחשותם של הדברים שבדיוק מפניהם הוא ירא (כך,

למשל, אדם שהיה מהמר כפייתי עשרים שנה, הונחה

להמר עוד יותר, לפחות שלוש שעות ביום. לסטודנט

שפחד לצאת מביתו עקב חשש שיקבל התקף לב, הוצע

שיצא לרחוב וינסה לקבל התקף לב, יחשוב שהוא מקווה

לקבל התקף ממש רציני). טכניקה זו הוכחה יעילה במגוון

הפרעות, מכיוון שהיא שוברת מעגל קסמים של חרדות או

.1985 ,

של הנחות יסוד שבתוכן שבוי המטופל (פראנקל

מקרים נוספים שבהם דווקא התנהגות פרדוקסלית

פתרה בעיות והיוותה פריצת דרך בטיפול מתוארים אצל

). גם בסיפור שלפנינו,

1979 ,

ואצלאוויק, ויקלנד ופיש

במקום לפעול באופן הגיוני (לשכנע את המטופל לעלות

למעלה ולהתלבש), פועל החכם באופן פרדוקסלי ומנוגד

להיגיון. גם הוא מתפשט ויורד מתחת לשולחן, ומציג גם

את עצמו כהינדיק.

לכבד את המציאות הפנימית,

ולגלות את ההיגיון שבה

בסדרת הטלוויזיה שהופקה על חייו ופעלו של קרל גוסטב

הובא סיפור דומה להפתיע לזה של רבי נחמן. יונג

2

יונג

טיפל בחולת נפש שטענה שהיא על הירח, והוא לא ניסה

לשכנע אותה שהיא טועה. הוא הסכים לכך שהיא על הירח,

וכך הצליח ליצור איתה קשר ולרפאה.

בעיני, הדמיון גדול. החכם קיבל את בן המלך כ"הינדיק",

ובא אליו מתחת לשולחן כדי להעלותו משם. יונג קיבל

את הפציינטית כנמצאת על הירח, וכך הצליח להחזירה

Segaller

למציאות ה"רגילה". בתיאור המקרה (מובא אצל

) סיפרה הנערה ליונג פנטזיה שבה היה

& Berger

, 1989

), שחטף

demon male vampire

מעורב שד-ואמפירי זכר (

והרג אישה וילדים שחיו על הירח. היא החליטה להרוג את

הוואמפיר, אבל ברגע שבו עמדה לנעוץ בו את הסכין,

סונוורה מיופיו ואיבדה את איזונה הנפשי. יונג הרגיש

שהפנטזיה הייתה תוצאה של גילוי עריות שעברה, וכך הוא

כותב (תרגום שלי):

"היא חשה מושפלת בעיני העולם, אך מרוממת בעולם

הפנטאזיה... כתוצאה מכך התנתקה לגמרי מהעולם,

למצב של פסיכוזה... ואיבדה קשר עם האנושות. היא

ריחפה למרחקים קוסמיים, לחלל החיצון, שם פגשה את

השד בעל הכנפיים... כאשר סיפרה לי את סיפורה, היא

תפסה זאת כבגידה בשד [בוואמפיר], וחיברה את עצמה

אל האנשים שבכדור הארץ. לפיכך הייתה מסוגלת

Segaller &

לחזור לחיים, ואפילו להתחתן" (מובא בתוך:

,1961 ,

. לפירוט המקרה ראו גם: יונג

Berger, 1989, p.2

1

.)130-128 '

עמ

"היא חשה מושפלת בעיני העולם, אך מרוממת בעולם

יונג מציג אפוא את השיגעון של הפציינטית

הפנטאזיה...".

כבריחה ממציאות קשה ולא רצויה לפנטזיה מנחמת. ייתכן

שגם בן המלך ברח, מסיבה כלשהי (שאותה אנסה לברר

בהמשך) אל פנטזיה שבה הוא הינדיק. אך מה שחשוב

כרגע הוא שגם יונג וגם החכם שבסיפור ההינדיק נוקטים

דרך טיפול דומה: הם מכבדים ומקבלים את המציאות

הוקרנה גם בישראל בתחילת שנות התשעים. תודה מקרב לב לפסיכולוגים

Stephen Seggaler

בבימויו של

The wisdom of the dream

הסדרה

2

היונגיאניים ד"ר מיכה אנקורי וד"ר ברני שטיין שעזרו לי לברר את המקום המדויק שבו הופיע המקרה. בעקבות הסדרה יצא גם ספר בשם זה, המצוטט

בהמשך המאמר.

32