פסיכואקטואליה
19
ברפלקציה לבעלי תפקידים מובילים בבית הספר, בנוגע
לאמונות, תפיסות, משמעויות שיש לסוגיות שונות
בעבודתם כגון שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים כמו גם
למתחים וקונפליקטים תפיסתיים בין ציפייה להישגים לבין
ציפייה להכלה של ילדים על כל קשת הצרכים, היכולות
והקשיים שלהם. התערבות פסיכולוגית זו קשורה בתנועה
מתגובתיות ביחס לעניינו של הילד להשפעה יזומה על
המבוגרים מקבלי ההחלטות בבית הספר.
הרובד הבא מייצג תנועה נוספת המשלבת שני רצפים.
התנועה מראקטיביות לפרואקטיביות ומעמדה מקצועית
העוסקת בפתוגניות לעיסוק בסלוטוגניות. הכוונה
להשפעתו של הפסיכולוג על בית הספר כמקדם בריאות
נפשית, ולא רק כמי שמגיב פדגוגית לקשיים לימודיים,
לקויות והפרעות נפשיות בחיי ילדים. דוגמא מרכזית לכך
אפשר לשרטט בשדה העבודה הפסיכולוגית חינוכית עם
הורים. בשדה זה מתבצעת בחיי היום יום עבודה אינטנסיבית
של השירותים הפסיכולוגיים חינוכיים. עיקר ההתערבות
נסבה סביב ילדים עם צרכים מיוחדים, ילדים במשברי
חיים וילדים בסיכון, שהפסיכולוגים מנחים את הוריהם,
ובמקרים רבים מטפלים בילד ובמעטפת של קונסולטציה
להורים. ברובד הפרואקטיבי סלוטוגני ישנן יוזמות מגוונות
של עבודה עם הורים בתפיסה של מניעה: דלת פתוחה
להורים בגיל הרך ובבית הספר, הקניית ידע התפתחותי
להורים ומיומנויות הוריות שונות, קבוצות הורים וכו'. הרובד
המקצועי הבא של השפעה פסיכולוגית על בית הספר
כמקדם בריאות נפש, עוסק, למשל, בקידום שותפות בין
בית הספר לבין ההורים. שותפות שיש לה מספר מטרות:
בירור פוטנציאל השותפות, איתור שדות של קונפליקט
ושיח ביחס להם, גיבוש דרכי תקשורת מכבדות, ובעיקר
ברית בין הורים למורים שתאפשר להכיר ולקדם את הנפשי
הייחודי לכל ילד וילד. זהו אם כן אתגר משמעותי המהווה
חלק בלתי נפרד מההמשגה של עבודה פסיכולוגית חינוכית
מערכתית.
תשע"ז עבורנו היא שנה של התחדשות.
אני מאחלת שנה טובה לכולם,
חוה
כנס שנתי
22-21
דצמבר
2016
גוף, נפש, מוח, רוח:
ממשקים בפסיכולוגיה שיקומית
לדצמבר, ניר עציון
22 - 21
55
פרטים נוספים בעמוד