2016
אוקטובר
14
וחדשות שהתפתחו בעשורים האחרונים. למשל, שאלון
), שנכנס לארגז הכלים, מתכתב עם
YSQ
הסכמה של יאנג (
מודל הסכמה תרפיה שהוא פיתח. הכלים החדשים, נועדו
לאפשר למתמחה לענות על שאלות אבחוניות מגוונות
וממוקדות שהבטרייה פחות רגישה אליהם. לבסוף, הכלים
נועדו גם לאפשר, במקרים ששאלת האבחון איננה דורשת
אבחון אישיותי מקיף, לענות על השאלה האבחונית בזמן
מהיר יותר. בעיה ידועה עם הבטרייה בזמן ההתמחות,
היא הצורך בהדרכה רבה על ניתוח הממצאים (בעיקר
ההשלכתיים) וכתוצאה מכך, זמן רב עובר בין הפניית השאלה
האבחונית ועד קבלת הדוח הדיאגנוסטי המלא. לעתים זה
לוקח חצי שנה, הרבה מעבר לזמן סביר העונה על צרכים של
מערכת בריאות הנפש.
יחד עם זאת, ברור שהרחבת ארגז הכלים, באה על חשבון
צמצום ההתנסות והלמידה של הכלים הקיימים ובראשם
הרורשך.
יש שראו בצמצום מספר מבחני הרורשך שמתמחה חייב
) מכה אנושה
7-
ל
15-
להתנסות בו במהלך התמחותו (מ
ליכולת של המתמחה להפגין מיומנות בסיסית בהעברת
המבחן והבנתו, וכתוצאה מכך גם מכה אנושה ליכולת שלו
לייצר הערכה מעמיקה ואינטגרטיבית של אישיות האדם.
אנו, בחטיבה הקלינית, אכן מסכימים שמבחן הרורשך מצריך
תרגול והדרכה רבים יותר כדי לפתח מיומנות טובה, אך לא
חושבים שהוא היחיד שמאפשר להפיק הערכה מעמיקה
של אישיות האדם ובוודאי לא חושבים שהוא מספק את כל
הצרכים האבחוניים של מערכת בריאות הנפש.
כאמור, החטיבה הקלינית ראתה ורואה בחידושי המסמך
בתחום הדיאגנוסטיקה, שינוי מתבקש ומבורך. בעינינו,
הרחבת הכלים היא לטובה, והשאלה אם נבחנים על הרורשך
או לא נבחנים על הרורשך היא פחות קריטית.
יחד עם זאת, החטיבה הקלינית הצביעה על פרצה במסמך
בתחום הטיפול.
בעוד כולם היו עסוקים בשאלה אם להיבחן על הרורשך או לא
להיבחן על הרורשך, אנו חשבנו שהבעיה במסמך ההכשרה
קשורה לשעות ההדרכה בטיפול.
שעות הדרכה בטיפול, אינן מספיקות על מנת
160 ,
בעינינו
לאפשר הכשרה מעמיקה המחזיקה בשתי גישות טיפוליות.
בעינינו, ממוצע של שעת הדרכה אחת בשבוע, על מנת
מטופלים בשבוע, אינה מספיקה
14-12-
ללוות ממוצע של כ
בשלב הראשוני של התמחות.
לאור עמדתנו זו, בשנה האחרונה, עבדנו ללא לאות על מנת
להתריע, לשכנע ולהסביר, לכל גורם הקשור להכשרה, מדוע
יש לנצל שעת כושר זו של שינויים, על מנת לתקן את שעות
ההדרכה בטיפול, שתמיד היו מועטות מהדרוש.
נפגשנו עם הפסיכולוגית הארצית, עם הוועדה המקצועית
ועם יו"ר הוועדה המקצועית, שלחנו מכתבים ליו"רית
המועצה, לנציגי המתמחים (שתמכו בדרישותינו) ולציבור
הפסיכולוגים, ובפני כולם הצגנו את תחזיתנו: שמה שיהיה
כתוב במסמך כשעות המינימום בהדרכה, זה מה שמתמחים
ומתמחות יקבלו.
טענו שבעידן הרפורמה והחשיבה הכלכלית סביב טיפולים
ציבוריים, מקומות ההתמחות החדשים והישנים, לא יתייחסו
שעות הדרכה), ולא יעניקו יותר שעות
160( "
למילה "לפחות
הדרכה מהמינימום הדרוש, כפי שכל הפסיכולוגים בארץ זכו
עד כה. בני דורנו, ניגשו למבחן ההתמחות לאחר שצברו בין
שעות הדרכה בטיפול.
400-
ל
300
ניסינו לברר עם כל בעלי התפקידים הקובעים את ההכשרה
מה דעתם בשתי סוגיות הקשורות לשעות ההדרכה בטיפול:
) האם ממוצע של שעת הדרכה אחת בשבוע בטיפול
1
מספיקה לשלב ההתמחות?
) האם הם חושבים שמתמחים ומתמחות יקבלו מעבר
2
למינימום הכתוב בתקנות?
חלק חשבו ששעה בשבוע היא מספיקה כגון הפסיכולוגית
הארצית, חלק חשבו שיהיו מקומות שייתנו יותר, וחלק לא
התייחסו לשאלתנו.
לצערנו המסמך החדש לא שעה לפניותינו והשאיר את שעות
בלבד.
160
ההדרכה בטיפול על
ראוי לציין שבזמן ההתמחות התקנות דורשות ממקומות
שעות הדרכה
160-
ההתמחות להעניק למתמחה בנוסף ל
שעות
30
שעות הדרכה בדיאגנוסטיקה, ועוד
160
בטיפול, עוד
שעות של סמינרים תאורטיים ועוד
280
הדרכה באבחון ועוד
שעות השתלמויות. הכול ביחד נשמע המון שעות לימוד
80
והדרכה, ולעומת שאר ההתמחויות הפסיכולוגיות, ההתמחות
הקלינית, נשארה ההתמחות עם הכי הרבה שעות הדרכה.
אולם בעינינו, שעת הדרכה בטיפול היא הבסיס שדרכו לומדים
פסיכותרפיה. ההדרכה בטיפול היא השעה שבה לומדים
חשיבה תהליכית על מטופלים ספציפיים, היא שקרובה
לשעת הטיפול עצמה, ולפחות בתחילת הדרך, היא המקום
שבו אנו מצפים להתממשות החשיבה האינטגרטיבית
שהמסמך שואף אליו.
החטיבה הקלינית לא הציעה תוספת מוגזמת בשעות
4
שעות שיבטיחו שמתוך
80
הדרכה, אלא תוספת של
שנות התמחות, יהיו לפחות שנתיים שבהן מתמחות תוכלנה
ליהנות משתי שעות הדרכה בשבוע על מנת לקבל ליווי צמוד
יותר לגידול בשעות הטיפול ומספר המטופלים הנדרשים מהן.
כפי שציינו בגיליונות קודמים, הפסיכולוגית הארצית הצליחה