Table of Contents Table of Contents
Next Page  46 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 46 / 68 Previous Page
Page Background

2016

אוגוסט

ההחלטה להקדיש את החוברת הנוכחית של

פסיכואקטואליה לתאוריית העצמי של קוהוט החזירה

.1998-

אותי אל ספרו המעניין של מילן קונדרה “זהות” מ

בספרו הוא מציג בפנינו את הטלטלות בתחושת הערך

העצמי המתרחשות בחייה של גיבורת הספר, נוכח

היעדרן של חוויות ה”מתקפות” את קיומה.

מילן קונדרה, סופר צ’כי, איש

רוח ולוחם חופש, גלה מארצו

לצרפת על רקע מאבקו

במשטר הצ’כוסלובקי

וכך איבד את משרתו שם

כפרופסור במכון ללימודי

קולנוע. כתביו נאסרו לפרסום

בארצו שלו, אך תורגמו

לשפות רבות וּפורסמו בעולם

כולו. ספרו הידוע “הקלות

הבלתי נסבלת של הקיום” אף זכה לגרסה קולנועית

בבימויו של פיליפ קופמן ובכיכובו של דניאל

1988

בשנת

הוענק לו בארץ פרס ירושלים

1985

דיי-לואיס. במאי

לחירות האדם. ספרים רבים שלו תורגמו לעברית וזכו

לתהודה גדולה. האחרון שבהם “חגיגת אי-המשמעות”

שנים של שתיקה, כשהוא

14

יצא לאור לאחרונה לאחר

. כל ספריו של מילן קונדרה עוסקים בצורה זו או

85

בן

אחרת בזהותו של האדם ובמהות הקיום האנושי.

בספרו “זהות” הוא עוסק בשאלת זהותה של הגיבורה

שנטאל - אישה מצליחה באמצע החיים, על סף שנות

החמישים, המצויה בראשיתו של קשר חדש עם בן זוגה

ז’אן מארק, לאחר סיום נישואין אומללים ופרידה כפויה

מילדה היחיד שמת בדמי ימיו. שנטאל עוסקת בפרסום

ונראה שהמקצוע שבחר עבורה הסופר אינו מקרי

כלל ועיקר ומייצג במידה רבה את הדגש על התדמית

החיצונית, המאפיין, לתפיסתו, את התרבות המערבית.

קונדרה מתייחס בכמה וכמה מספריו לחלקים

המוחצנים של זהותנו האישית, למסכות שאנו עוטים על

עצמנו בסביבות שונות ובפני קהלים שונים במודע או

שלא במודע. גם הגיבורה בסיפורו זה משתנה חליפות

בתפקידיה המגוונים, ולעתים נדמה שהיא הולכת

ו”מאבדת” את עצמה אל מול הדמויות השונות בחייה

- האחרים הם אלה החושבים אותה, מדמיינים אותה,

מנסים לזהות את עולמה

ואת הפנטזיות

הפנימי

הפרטיות שלה, ובו-בזמן גם

מעצבים ויוצרים אותה על פי

צורכיהם האישיים. השאלה

הקשה העולה בתיאור חוויית

הזהות הפלואידית של

שנטאל ובתיאור תפיסתם

המשתנה של האחרים אותה,

היא: האם בכלל קיימת היכן

שהוא בעומק, בגרעין ההוויה שלה, שנטאל אמיתית,

אותנטית ומגובשת או שהיא אינה אלא כל כולה זהויות

מושאלות, מדומיינות ומשוערות של האחרים אותה או

שלה את עצמה?

בתחילת הספר אנו מוצאים את שנטאל בעיר קטנה,

שבה היא וידידה לחיים, ז’אן מארק, בחרו באופן אקראי

לחלוטין כמקום לנפוש בו. הוא יצטרף אליה בהמשך, אך

עד שיגיע היא נמצאת שם לבדה, “ממתינה שמישהו

יבחין בה”, אך כיוון שכולם מסביבה עסוקים בענייניהם,

שנטאל אינה זוכה בתשומת הלב הנחוצה לה והיא

מתחילה לחוש את חרדת “איבוד הזהות”. היא נזכרת

בבהלה בתוכנית מעוררת החלחלה שבה צפתה על

אודות אלה ש”נראו לאחרונה” ונעלמו מבלי להותיר

עקבות ואף על פי שהיא קיימת ונושמת, היא חשה

“נעלמת” נוכח היעדר ההתייחסות של הסביבה החיצונית

אליה. ההתעלמות של הסובבים אותה גוררת את חרדת

ההיעלמות שלה, ואני תוהה כמה נורא, כיצד זה אישה

"זהות" - הרהורים בעקבות ספרו

של מילן קונדרה

צילה טנא

קונדרה מתייחס בכמה וכמה מספריו

לחלקים המוחצניםשל זהותנו האישית,

למסכותשאנו עוטים על עצמנו

בסביבותשונות ובפני קהליםשונים

במודע או שלא במודע

.1998

ספרו של מילן קונדרה, “זהות”, ראה אור בתרגומה של חגית בת-עדה בהוצאת זמורה ביתן, בשנת

46