Table of Contents Table of Contents
Next Page  43 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 43 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

43

מודעים, אין לאדם חשיבה רפלקטיבית או אינטרוספקציה

לגביהם והוא אינו מודע לדרך שבה הוא עצמו מעצב או

יוצר את המציאות שלו. תובנה זו חשובה מאוד לטיפול

הזוגי. כשעקרונות מארגנים אלה לא מודעים, האדם

תופס את המציאות כאובייקטיבית וחיצונית לו ואינו מבין

את האופן שבו הוא משפיע ויוצר את המציאותשלו. האדם

מתנהג לפי העקרונות המארגנים שלו וכך יוצר מציאות

שלא פעם היא נבואה המגשימה את עצמה.

יוסי אמר במהלך הטיפול הזוגי בו ובעומר: “אני לא

דוגמא:

ראוי שיאהבו אותי”. עיקרון מארגן זה התפתח אצלו נוכח

הקשר עם אמו, אישה קרה מאוד וביקורתית מאוד, עם

הבעות פנים של זעם קשה ושתיקות רועמות. יוסי הרגיש

שאמו לא אהבה אותו, וחי בפחד שבן הזוג יפסיק לאהוב

או יעזוב אותו, ולכן היה עסוק בניסיון לשלוט עליו. העיקרון

המארגן של עומר, בן הזוג, הוא “אני חייב לגרום לכולם

להיות מאושרים”, עיקרון שנוצר בקשר שלו עם אמו,

כשהמסר היה “תגרום לי להיות מאושרת”. הקומבינציה

של שני עקרונות מארגנים אלה גרמה להרבה משברים

בחיי הזוג הזה. מאוחר יותר אביא בהרחבה את הדוגמא

שלהם.

התפתחות נוספת בטיפול הזוגי בראייה קוהוטיאנית

נמצאת במאמר של רינגסטרום, שבעצם אוסף בצורה

מסודרת, צעד אחר צעד, את כל מה שהוצג עד עכשיו:

הפנייה לבן הזוג כזולתעצמי, כישלון ההגבה של בני

זוג זה לזה (הכשלים האמפתיים ההדדיים), הגנות,

קונפליקטים, צורכי זולתעצמי, עקרונות מארגנים

). למטופלים הפרטניים ולבני

Ringstrom, 1994

(

זוג - אותה תקווה ואותו פחד: התקווה לקבל סיפוק

לצורכי זולתעצמי והפחד שזה לא יקרה ותהיה שוב

אכזבה ופגיעה (רה-טראומטיזציה). גם רינגסטרום

נעזר בגישה האינטרסובייקטיבית ומצטט את אטווד

וסטולורו שבהדגישם את התפקיד הקריטי שאינטגרציה

של רגשות משחקת בהתפתחות, הרחיבו את שלוש

פונקציות הזולתעצמי המקוריות של קוהוט (נראות,

האדרה ותאומות) והוסיפו ארבע פונקציות זולתעצמי

שהם האמינו שגם הן קריטיות למבניות האופטימלית של

העצמי.

ארבע פונקציות הזולתעצמי לפי אטווד וסטולורו

לזהות ולבטא את הרגשות ההדדיים.

1 1 .

לעשות סינתזה בין החוויות הרגשיות השונות, כלומר

2 2 .

אינטגרציה בין רגשות רעים וטובים המתייחסים

לאדם עצמו ולאחרים.

לשאת רגשות חזקים ולהשתמש בהם כמקור חשוב

3 3 .

של אינפורמציה לגבי עצמם.

למנוע סומטיזציה של רגש.

4 4 .

צעדים שלא

6-

רינגסטרום מארגן את הטיפול הזוגי ב

חייבים לקרות ברצף המסוים הזה. אפשר ללכת קדימה

ואחורה בין הצעדים, ובפגישה טיפולית אחת יכולים

להתרחש כמה מהצעדים הללו בו-זמנית.

צעדים בטיפול הזוגי לפי רינגסטורם

- האמפתיה של המטפל לשני

1 1 .

אמפתיה של המטפל

בני הזוג תורמת ליצירת אווירה של אמון ותקווה. אם

המטפל יכול להבין את שניהם, אולי יש לזוג תקווה.

- שני בני הזוג צודקים מבחינת

2 2 .

אין גרסה אחת נכונה

התפיסה הסובייקטיבית שלהם. שתי הגרסאות

תקפות באותה מידה.

- רינגסטרום מקדיש מספר

3 3 .

היסטוריה של כל בן זוג

פגישות כדי שכל בן זוג יספר את היסטוריית הילדות

שלו, כאשר בן הזוג השני יושב ומקשיב. לבן הזוג

מותר להוסיף, אבל לא להתווכח.

- על בסיס

4 4 .

איך משחזרים את העבר בהווה

ההיסטוריות ששני בני הזוג סיפרו, אפשר להצביע

על הדרך שבה צורכי הזולתעצמי שתוסכלו בילדות

משתחזרים בהווה באינטראקציה בין שני בני הזוג,

ולאילו תגובות הם זוכים זה מזה.

- בהמשך לצעד

5 5 .

אינטרוספקציהשל כל אחד לעצמו

הקודם, כל בן זוג עובד על עצמו במעין טיפול פרטני

בתוך הטיפול הזוגי.

- גולת הכותרת של הטיפול

6 6 .

אמפתיה לבן הזוג השני

הזוגי.

תיאור מקרה: יוסי ועומר

פלוס, הגיעו אלי לטיפול זוגי כמה

30

עומר ויוסי, בני

חודשים אחרי שהתחילו את הזוגיות שלהם. הם עברו

לגור יחד יחסית מהר. הגיעו מפני שהיו הרבה מריבות

וחלה הידרדרות במצבם ובאהבה שהרגישו זה כלפי זה.

אחד הדברים שהקשו על הקשר ביניהם היה שיוסי יצא

מהארון לפני הרבה זמן, בעוד שעומר החליט סופית לצאת

מהארון רק כשהתאהב ביוסי. כל זה הוסיף שמן למדורה,

אין מציאות אובייקטיבית, יש רק

מציאות סובייקטיבית, מציאות

שהאדם מפרש דרך העקרונות

המארגנים הלא מודעים שלו, שלרוב

נוצרו כבר בילדות