פסיכואקטואליה
33
אחרית דבר
במהלך כתיבת המאמר מצאתי את עצמי מהרהרת
באגדה של האחים גרים “שלגיה”. במובנים רבים המלכה
החורגת היא אם ללא זולתעצמי. באגדה מסופר על מותה
הטרגי של אמה של שלגיה. טרם הולדתה של שלגיה,
פנטזה האם כי תהיה לה בת יפהפייה עם שיער שחור
ושפתיים אדומות כמו דם. לאחר מותה, המלך מתחתן עם
“המלכה החורגת”, וכעת עליה להפוך לו לאישה ולהיות
לאמה של שלגיה. מבין השורות ניתן להניח שלא קל לה
לזכות באהבתה של שלגיה, הכואבת את מותה הטרגי
של אמה האהובה. בחיפושה אחר זולתעצמי להורות היא
מגיעה למראה בבקשה אחר התפעלות והכרה ביופייה
(יכולותיה?), אלא שבמקום לזכות בהתפעלות, המראה
מטיחה בה שעליה ליהנות מיופייה של שלגיה, אשר יפה
ממנה שבעתיים. הסוף הטרגי ידוע לכול - בתסכולה
המלכה החורגת מפנה את זעמה הנרקיסיסטי אל עבר
שלגיה ומבקשת מהצייד שיוציא אותה להורג ביער
האפל.
“המראה” כדימוי להדרכת הורים קלאסית מסמלת את
הניסיון להביא את ההורה להסתגלות ולתפקוד טוב
יותר בתהליך של מודעות. כמו המלכה, מטופליו של
קוהוט מבקשים ממנו להקשיב להם, להיות שם בעבורם
באופן שלוקח אחריות על ההתפתחות שלהם. קוהוט
מבין כי הם זקוקים לזולתעצמי שיתפעל מהם ויספק
תשתית לחוויה של “אין יפה ממני בכל העיר”. כך גם
בעבודה עם הורים. צרכים נרקיסיסטיים המסופקים
באמצעות זולתעצמי בסביבתו של ההורה משמשים
כמצע להתפתחות ההורות. מנגד, היעדר זולתעצמי
להורות עלול להביא לפגיעה נרקיסיסטית ולזעם לא
מווסת. כפי שהוזכר בראשיתם של דברים, ההורות היא
תהליך התפתחותי וככזה היא טומנת בחובה הנאה,
סיפוק, קושי וכאב. טיפול המספק להורה משענת יציבה
ומעצימה, מאפשר להורה לזהות, לבחור ולבקש לעצמו
זולתעצמי הולמים כשהם מציעים עצמם בסביבתו
המציאותית, “להיזון מהיענותם ולהיות מוחזק ומקוים
.)2005 ,
על-ידיהם” (קולקה
מקורות
). הקצה הפרימיטיבי של החוויה. הוצאת עם עובד: ת”א.
1 1
.
1989( ’
אוגדן, ת
). הורות חסומה והורות ממומשת - הורות כמעשה יצירה ותרומתה של הדרכה דינמית באוריינטציה
2 2
.
2006( ’
ישי, ר’ ואורן, ד
.263-251 ,)3(
פסיכואנליטית להורים. שיחות, כ
). פרויד ומעבר לו - תולדות החשיבה הפסיכואנליטית המודרנית. תולעת ספרים.
3 3
.
1995(
מיטשל, ס”א ובלאק, מ”ג
). תסריטים נרקיסיסטיים של ההורות - הקליניקה של ההתייעצות הטיפולית.
4 4
.
1999/2005( ’
מנזנו, ג’, פלצ’יו אספסה, פ’ וזילקה, נ
מצרפתית: רמה איילון. הוצאת תולעת ספרים: ת”א.
.
5 5
.
255-250 ,)3(
). מעשה הפירוש בראי פסיכולוגיית העצמי. שיחות, כ”ד
2010( ’
קוגן, ק
). השפעתה המרפאת של האנליזה. כיצד מרפאת האנליזה?. תל אביב: עם עובד.
6 6
.
1984/2005( ’
קוהוט, ה
). בין טרגיות לחמלה, מסת מבוא. בתוך: קוהוט, ה’. כיצד מרפאת האנליזה?. תל אביב: עם עובד.
7 7
.
2005( ’
קולקה, ר
Bion, W.R. (1965). Transformations: Change from learning to growth. New York: Basic books.
8.
Kerenberg, O. (1984). Internal world and external reality-object relations theory applied. New York: Jason Aronson.
9.
Klein, M. (1975). Notes on some schizoid mechanism, in The Writings of Melanie Klein, Vol. 3, London: Hogarth Press.
10.
Kohut, H. (1959). Introspection, empathy and psychoanalysis. Journal of the American Psychoanalytic Association, 7, 459-483.
11.
Kohut, H. (1971). The analysis of the self. New York, Int. Univ. Press.
12.
Kohut, H. (1977). The restoration of the self. New York, Int. Univ. Press.
13.
Kohut, H. (1979). The two analyses of Mr. Z. International Journal of psychoanalysis, 60, 3-27.
14.
Kohut, H. & Walf, E. (1978). The disorders of the self and their treatment: An outline. International Journal of psychoanalysis, 59,
15.
413-425.
Offerman-Zuckerberg, J. (1992). The parenting process: a psychoanalytic perspective. J Am Acad. of Psychoanalysts. 20(2), 14-205.
16.
Winnicott, D.W. (1971). Therapeutic Consultations in Child Psychiatry. London: Karnac books.
17.
Winnicott, D.W. (1974). Fear of breakdown. International Review of psychoanalysis, 1, 103-107.
18.