Table of Contents Table of Contents
Next Page  17 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 17 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

17

יהודית מור היא פסיכולוגית חינוכית, מדריכה, בוגרת התכנית לפסיכותרפיה במכון הפסיכואנליטי בירושלים, מנהלת המרכז לפסיכותרפיה בילדים עם לקויות

[email protected] ל

מידה, שפ”ח ירושלים.

יהודית מור מבקשת להודות ליעל שטייניץ על עזרתה בעריכת המאמר.

, תלמיד בכיתה ד’ רגילה, הוא ילד עם מגוון

9

תומר, ילד בן

לקויות למידה וקשיים מוטוריים שאותרו עוד בגן. הסימפטום

שבעטיו הגיע תומר לטיפול הוא סירוב עיקש לקבל עזרה

בלימודים, סירוב שהלך והתגבר בשנתיים האחרונות. הוא

מסרב לקבל עזרה הן בבית והן בכיתה, ודוחה את המורה

המתקרבת לשולחנו כדי לסייע לו. הוא נמנע מכל סיטואציה

שחושפת את לקויות הלמידה שלו, את קשייו הלימודיים,

ונמצא בחרדה מתמדת שיגלו שאינו יודע לקרוא. בכיתה

הוא משדר עייפות, נראה כבוי, פסיבי וחסר חיוניות ומתקשה

ליצור קשר עם המחנכת.

אציג חלקים מן הטיפול בתומר המדגימים את עקרונות

הטיפול בילדים אלו כפי שהתגבשו במרכז שמטפל בילדים

עם לקויות למידה בשפ”ח ירושלים.

התפיסה הטיפולית

העבודה הטיפולית מתקיימת בשלושה מעגלים: הטיפול

בילד, הטיפול בהורים ומעגל העבודה הטיפולית בבית הספר.

הטיפול בשלושת המעגלים הוא חלק מגישה טיפולית כוללת

ומשולבת המתייחסת הן להיבטים תוך נפשיים, הן להיבטים

של תפקוד הילד במציאות. הטיפול מתבצע על ידי מטפל

מהמרכז שאינו הפסיכולוג של בית הספר, שפוגש את הילד

אחת לשבוע לטיפול הנמשך בין שנה לשנתיים, וכן הוא נפגש

עם הוריו לפגישות ייעוץ. כמו כן הוא מסייע לשילובו של הילד

.)2009 ,

בבית הספר בשיתוף עם פסיכולוג בית הספר (לוי

היא תפיסה פסיכודינמית

התפיסה הטיפולית התאורטית

אשר נשענת על התאוריה הפסיכואנליטית של העצמי

(קוהוט). המודל שאציג הוא מודל שפותח בידי פלומבו

שהציע פרדיגמה המבוססת על התאוריה של העצמי,

, “הפרעות למידה והפרעות

2001

והוא מוצג בספרו משנת

). המודל עוסק בחוויה

Palombo, 2001

של העצמי” (

הסובייקטיבית של הילד שנולד עם ליקויים פסיכו-נוירולוגיים,

באופן שמחבר את החשיבה הפסיכואנליטית עם החשיבה

הנוירופסיכולוגית. פלומבו משתמש במושגים של תאוריית

העצמי (קוהוט) ומדגיש את החוויה הסובייקטיבית כציר

המרכזי בהתפתחות.

אשתמש בפרדיגמה זו אשר מציגה את הגורמים השונים

המארגנים והמשפיעים על החוויה הסובייקטיבית של הילד,

כדי להסביר איך החוויה הסובייקטיבית הזו מתארגנת:

Palombo, 2001, p. 28

נמצאים הנתונים המולדים של הילד

1 1 .

בבסיס המנסרה

- תפקודי תפיסה, קשב, ניהול, שפה, עיבוד רגשי

וטמפרמנט, כלומר סך כל הכישורים המולדים.

כולל את מאורעות החיים שהילד חווה,

2 2 .

החלק האמצעי

למשל פגות, מעברי דירה, גירושין של ההורים, אח

שנולד וכיוצא בזאת.

נמצא ההקשר, הקונטקסט, כלומר

3 3 .

בראש המנסרה

הסביבה שבה הילד גדל, זירת הגידול שלו, ובמיוחד אופן

השפעתן של הדמויות המטפלות בילד על התמודדותו

עם הנתונים שלו. חלק זה של המנסרה מתאר פונקציות

שהמבוגרים המשמעותיים ממלאים עבורו או פונקציות

שרכש, הפנים או פיתח. פסיכולוגיית העצמי הציבה

את המושג זולתעצמי במרכז התאוריה ובכך סימנה את

חשיבותו המדגישה את מרכזיות האחר המשמש הקשר

(קונטקסט) להיווצרות הנפש.

פסיכותרפיה בילדים עם לקויות

למידה: "שני כדורים וקלף אחד מנצח"

יהודית מור

הפרדיגמה של פלומבו - המנסרה

קונטקסט

אירועים

מערכת מוחית

תפיסה

קשב

זיכרון

תפקודים ניהוליים

שפה

עיבוד רגשי

המערכת המוחית של כל

יחיד יחד עם הקונטקסט

“מסננים” את כל האירועים

אליהם נחשף היחיד ומגדירים

את איכות ההתנסות

הסובייקטיבית שלו.