Table of Contents Table of Contents
Next Page  12 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 68 Previous Page
Page Background

2016

אוגוסט

12

משולחנה של...

הפסיכולוגית הראשית במשרד החינוך

ד"ר חוה פרידמן,

חסר בפסיכולוגים יוצאי אתיופיה

ועדת עלייה, קליטה ותפוצותשל הכנסת הקדישה דיון

לנושא: הסרת חסמים הנוגעים לחסר בפסיכולוגים

יוצאי אתיופיה. אנו רואים ברכה בהעלאת הנושא

לדיון בכנסת. בראשית הדיון הציגה סטודנטית

לפסיכולוגיה ולסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית

בירושלים מסמך המפרט את החסמים העומדים

מאחורי החסר העמוק בפסיכולוגים יוצאי אתיופיה

בישראל. הטענה המרכזית הוצגה בזו הלשון:

"ישנה חשיבות רבה בגיוון התרבותי במקצוע

הפסיכולוגיה ובכך שכל מטופל זכאי למצוא

מטפל שיכול להבין אותו ולהזדהות אתו גם ברמה

התרבותית. קיימת מצוקה רבה בקרב בני העדה

בעדר טיפול מותאם לשונית ותרבותית. בייחוד עקב

ההטיות הרבות וחוסר האמון הנוצר לאורך השנים

בין מקצוע הפסיכולוגיה לבין יוצאי אתיופיה".

להלן החסמים:

א. עמידה במבחן הפסיכומטרי בציון הגבוה בדרך

לצורך קבלה ללימודי התואר הראשון

670-

כלל מ

בפסיכולוגיה. נטען כי המבחן הפסיכומטרי מוטה

תרבותית.

ב. קבלה לתואר שני המצריכה ממוצע ציונים

גבוה ועמידה במבחן המתא"ם. נטען כי

גם מבחן המתא"ם מוטה תרבותית ומביא

להדרת אוכלוסיית יוצאי אתיופיה מלימודי

הפסיכולוגיה.

ג. משך המסלול: תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר

שני בפסיכולוגיה והתמחות.

ד. חסמים הקשורים בהתמחות: קבלה להתמחות

בחלק מהענפים ומשכה.

יצוין שהחסר בסטודנטים בוגרי תחומי לימוד

מסוימים אינו מייחד את הפסיכולוגיה לבדה. אלא

שמעבר לרשימת החסמים שהוצגו בדיון מתווסף

הקושי הקשור בדימוי הכולל שיש ללימודי פסיכולוגיה

בישראל כמסלול לימודים ממושך וקשה המצריך

ברוב המקרים תמיכה כלכלית כלשהי. נציג משרד

הקליטה הציג את התמיכותשמעמיד המשרד לרשות

.1980

סטודנטים יוצאי אתיופיה שעלו אחרי ינואר

על רקע זה בולט במיוחד הצורך בתוכנית כוללת של

משרדי הממשלה השונים. המועצה להשכלה גבוהה

והוועדה לתקצוב מוסדות אקדמיים מכינים תוכנית

חומש בהינתן שהשיעור היחסי של בני הקהילה

האתיופית באקדמיה נמוך משיעורם באוכלוסייה.

החסר בפסיכולוגים יוצאי אתיופיה בפסיכולוגיה

החינוכית מורגש ביותר. הדיון בחסר זה מציב

לפתחנו את סוגיית ההתאמה הרב תרבותית

בעבודת הפסיכולוגיה החינוכית. זו ההזדמנות

להזכיר פרסומים רלוונטיים של אגף פסיכולוגיה

פרסם שפ"י את הספר:

2008

בתחום זה. בשנת

"פסיכולוגיה חינוכית בחברה רב תרבותית" (עורך:

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/

וייל),

Units/Shefi/KishureiChaim/GishurRavTarbuti/

EduPsyMulticulture.htm

הספר כולל שער העוסק בעבודה פסיכולוגית חינוכית

עם עולים מאתיופיה.

פרסם אגף פסיכולוגיה את: "מחוון

2012

בשנת

לעבודה פסיכולוגית חינוכית עם תלמידים

http://cms.education.gov.

עולים" (מיטל וווכטל),

il/NR/rdonlyres/E5556354-F48A-406F-9BA2-

3FB828489661/174296/resource_1723695683.pdf

יחד עם זאת, ניכר גם כיום חסר בקרב הפסיכולוגים

בידע הנוגע למאפיינים התרבותיים הייחודיים

לאוכלוסיית יוצאי אתיופיה, חסר במיומנויות

מקצועיות מותאמות תרבותית, ובעיקר בולט

חסר בפסיכולוגים יוצאי העדה שיסייעו לגשר על

פערים אלה. אחד התחומים המרכזיים בעבודה

הפסיכולוגית שבהם ניכר החסר, נוגע לקשר בין

המסגרת החינוכית לבין המשפחה בכלל ובהתייחס

לילדים עם קשיים בהתפתחות, בלמידה, בהתנהגות...

בפרט.

ועדת עלייה, קליטה ותפוצות הטילה על המועצה

להשכלה גבוהה להקים צוות עבודה שבו ישתתפו

נציגי משרדי הממשלה השונים על מנת לגבש תוכנית

כוללת. אגף פסיכולוגיה בשפ"י ייקח חלק במהלך זה.

נראה כי נדרשת תוכנית ממשלתית כוללת שתספק

ליווי ותיתן דעתה לצמתים הקריטיים של הבחירה

המקצועית בפסיכולוגיה. אני מקווה שבתוך מספר

שנים נוכל לדווח על העסקתם של פסיכולוגים יוצאי

אתיופיה בשירות מערכת החינוך.

קיץ טוב לכולם

חוה