2016
אוגוסט
חדשות החטיבות
10
שאר הקופות החלו להכין את הקרקע להכשרת מתמחים,
אך הקפיאו את התהליך בעקבות המתווה החדש של
חלוקת המלגות של משרד הבריאות.
מהו מתווה המלגות החדש ואילו השגות יש למתמחים
ולנו בחטיבה הקלינית ממנו?
המתווה החדש מתייחס לתקציב המלגות שמשרד
הבריאות מחלק בכל שנה למתמחים ולמתמחות
בפסיכולוגיה. רוב שכר המתמחים והמתמחות בארץ נשען
על מלגות של משרד הבריאות. אלו שלא מקבלים מלגה,
בדרך כלל מקבלים פחות ממקום ההתמחות (לא תמיד -
ראו הצבא, משרד הביטחון ועוד גופים שנותנים למתמחים
שכר גבוה יותר). המתווה החדש, במקום לחלק את תקציב
שח לשנה
64,000-
מלגות מלאות (כ
437-
המלגות לכ
למלגאי), הוא מחלק את התקציב ליותר מלגות (אולי
מלגאים), אך רובם הגדול הופכים לשליש מלגה
800
שח לשנה למלגאי).
18,000-
במקום מלגה מלאה (כ
מקצתם נשארים מלגה מלאה (מלגות אשפוזיות). בכך גדל
באופן משמעותי מספר המלגות, אך קטן באופן משמעותי
גודל המלגה. הרציונל לצעד זה הוא שמשרד הבריאות
שעות
7-
מוכן לממן את החלק של הכשרת המתמחה (כ
שעות שבועיות), אך לא את עבודת המתמחה
21
מתוך
מול המטופלים (שלפי היגיון זה מיד מבינים שמצופה
שעות שבועיות למגעים מול
14
ממתמחים להקדיש
מטופלים שיניבו הכנסה למקום ההתמחות).
המתווה מטיל על מקומות ההתמחות לממן מעתה שני
שלישים משכרו של המתמחה.
על פניו, צעד זה, נועד להתחשב במתמחים ובתורים
הארוכים שהם סובלים מהם. בפועל, הצפי הנראה
כיום, הוא שהמתווה יפתח את הפקק האשפוזי בסוף
ההתמחות, אך יגדיל את הפקק בתחילת ההתמחות.
הפקק הגדול של תחילת ההתמחות עלול לגדול ובמקום
להמתין שנתיים וחצי מתמחות יאלצו להמתין שלוש
וארבע ואולי חמש שנים.
מדוע צפוי שהפקק בתחילת ההתמחות יגדל?
ראשית, מקומות ההתמחות לא קיבלו בהתלהבות את
הקיצוץ בשני שלישים ממלגת המתמחים. קופת חולים
כללית הקפיאה את קליטת המתמחים וגם תחנות
ממשלתיות סירבו לקבל מתמחים תחת המתווה החדש.
שנית, נראה שאת רוב המשאבים הפסיכולוגית הארצית
מתכוונת להפנות לסיום ההתמחות ולהגדיל את המשרות
האשפוזיות. לא נראה שיש היענות ליצירת מקומות
התמחות חדשים במרפאות.
מדוע אנו חוששים מהמתווה החדש?
אנו חוששים מההשלכות של המתווה על אופי ההתמחות.
המתווה משית על המתמחים עול כלכלי להצדיק את
מטופלים בשבוע.
14-
משרתם בכך שיטפלו בממוצע ב
החלוקה הברורה לשליש הכשרה ושני שלישים הכנסה,
למעשה גוזרת על המתמחה לעבור תהליך מואץ של גדילה
והכשרה בלי שום קשר לשלב התמחותו, להדרגתיות
הנדרשת בהכשרה, ולכך שלא כל העבודה מול המטופלים
היא עבודה שמניבה הכנסה (כתיבת דוחות, התייעצויות,
תיאומים עם גורמים נוספים). מה עוד שרוב המתמחים
הן מתמחות, וכאשר יש חופשת לידה או סיום התמחות,
אז אין טעם לעבוד במלוא המרץ ולקבל טיפולים חדשים,
רק על מנת להיפרד מהמטופל זמן קצר לאחר מכן.
בנוסף, המתווה עלול לגרום למקומות ההתמחות
להקפיד על מתן המינימום האפשרי בתחום ההכשרה
ובמיוחד בתחוםההדרכהשדורשמימון שלשעתהמתמחה
ושעת המומחה שמדריך אותו. אנו יודעים שהמינימום של
שעות הדרכה (שעת הדרכה בשבוע בממוצע), אינו מספק
על מנת להכשיר מתמחים בשתי גישות, באופן מעמיק.
שעת הדרכה אחת בטיפול גם אינה מספקת על מנת לת ת
ג י בו י מקצועי למתמחה בתחילת דרכו שפוגש
שעות
3-
ו
2
מטופלים בשבוע. כולנו קיבלנו פי
14-10
הדרכה משעות המינימום הקבועות בתקנות. אולי היינו
מפונקים, אך יש הסכמה כללית שקיצוץ בהדרכה והגברת
התפוקה כפי שמסתמן במתווה החדש הוא צעד דרסטי מדי.
(כפי שציינו בגיליון הקודם, החטיבה הקלינית פועלת על
160-
מנת להגדיל את שעות ההדרכה המינימליות בטיפול מ
. יש פעילות, אך עוד אין חדשות ובשורות בעניין).
280-
ל
אנו גם שותפים לדאגה של מתמחות ומתמחים שתנאי
העסקתם והחוזים שאליהם יצטרכו להתחייב תמורת
הזכות לעבור הכשרה יהיו דרקוניים בעקבות המתווה
החדש. כפי שהניסיון שלהם לימד אותם, שכרם של
מתמחים שלא עבדו על בסיס מלגה של משרד הבריאות
שקלים לחודש ועם תנאים קשים
450-
נטה להיות נמוך ב
יותר (כגון קנס כספי על הפסקת התמחות).
מה חיובי במתווה הנוכחי?
אנו לא רואים רק את החלקים המדאיגים במתווה החדש.
אנו חושבים שיש בו גם בשורות טובות.
המתווה מחזק את המחויבות של משרד הבריאות
1 1 .
לרווחת המתמחים. כאמור, מטרת המתווה הייתה
לפתוראתהפקקיםשלהמתמחים. ברמהההצהרתית,
המתווה יוצר תקדים לפעולה של משרד הבריאות
בכל פעם שיש מצוקה של פקקים בהתמחות. בין
אם יהיו פקקים חדשים בעתיד או שהפקק בתחילת
ההתמחות יישאר ויחריף, המתווה מאפשר לחזור
למשרד הבריאות ולבקש פתרון לבעיה שלא נפתרה.
בעוד רבים מאיתנו דואגים כיצד המתמחה יוכל לעבור
2 2 .
הכשרה נאותה כאשר הוא צריך להניב הכנסה על שני
25
המשך בעמוד