פסיכואקטואליה
- 43 -
לנסות לאתגר את המציאות התעסוקתית על מנת להרחיב את
האפשרויות ולפתוח דלתות עבור אוכלוסייה שלרבים בה חסרה
גישה לתנאי פתיחה שוויוניים בעולם העבודה.
במקביל לחשיבות הרבה של הכנסת
המציאות לתהליך הייעוץ, חשוב גם לנסות
לאתגר את המציאות התעסוקתית על מנת
להרחיב את האפשרויות ולפתוח דלתות
עבור אוכלוסייה שלרבים בה חסרה גישה
לתנאי פתיחה שוויוניים בעולם העבודה
תיאור מקרה: אנדריי
אנדריי בן 14, יליד רוסיה, חירש מלידה המתקשר היטב בשפת
הסימנים. סיים לימודים תיכוניים ברוסיה שלאחריהם השתלב
בעבודה במפעל לעיבוד שבבי בה התמיד כ-51 שנים. לאחר
שעלה לארץ עבד בתפקידי ניקיון וסבלות עד שבעיות
אורתופדיות אילצו אותו לעזוב את עבודתו. על מנת לשפר
את שליטתו בעברית השתלב במכינה לתלמידים חירשים
וכבדי שמיעה והראה מוטיבציה יוצאת דופן. בשיחות הייעוץ יצר
קשר פתוח ונחווה כגבר בעל נוכחות, בטוח בעצמו ובכישוריו.
לימודי עיבוד שבבי ממוחשב, שתאמו את הרקע התעסוקתי
של אנדריי, היו חסומים בפני תלמידים עם לקות שמיעה, בשל
תפיסה רווחת של מעסיקים כי עבודה בסביבה מפעלית רועשת
עלולה להוביל לירידה בשמיעה. לאחר שאי אלו אפשרויות
לימוד נפסלו מסיבות שונות, נערכה פנייה של הפסיכולוגית
התעסוקתית לרופאה התעסוקתית הראשית במשרד הכלכלה
שבעקבותיה החל תהליך של שיח בין המכללה לגורמים רפואיים
ולמעסיקים בתחום. השיח הוביל לקליטתו של אנדריי לקורס,
הוא סיים אותו בהצלחה והשתלב בעבודה בתחום. התהליך
פרץ את הדרך לתלמידים נוספים המתמודדים עם מגבלת
שמיעה להשתלבות בתחום עיסוק נדרש זה.
סיכום
על מנת לתת תמונה בהירה, תוארו מוטיבים מרכזיים הנפוצים
בתהליכי האבחון והייעוץ התעסוקתי-שיקומי. המציאות כמובן
עשירה ומגוונת מכך. ישנם תהליכים המשלבים מאפיינים
ממוטיבים שונים ואחרים שיוצרים סיפור חדש וייחודי. משותפת
לכולם השאיפה לבחור בהיבטים תעסוקתיים מתוך הבאה
בחשבון של מכלול מרחבי החיים. את כלל תהליכי הייעוץ מלווה
השאיפה להעצים את הנועץ ולצייד אותו בהבנה של עצמו ושל
עולם העבודה שתאפשר לו להמשיך ולצעוד לעבר הצלחה
וסיפוק.
מקורות
1 1 .
בליך, נ’ (4102). תיחום ופשרה - תיאוריה ומעשה. אדם ועבודה, 2, 5-01.
Blustein, D. L., Kenna, A. C., Gill, N., DeVoy, J. E. (2008). The psychology of working: A new framework for counseling
2.
practice and public policy. The Career Development Quarterly, 56, 294-308.
Blustein, D.L. & Spengler, P. (1995). Personal adjustment: Career counseling and psychotherapy. In B. Walsh & S.
3.
Osipow (Eds.), Handbook of Vocational Psychology: Theory, Research, & Practice (2nd ed.,295-329). Hillsdale, NJ:
Lawrence Elbaum Associates.
Brown, D. (ed.) (2002). Career choice and development (4th. Ed.). San Francisco: Jossey Bass.
4.
Maki, T.F. & Riggar, D.R. (2004). Concepts and paradigms. In D.R. Riggar & T.F. Maki (Eds.). Handbook of rehabilitation
5.
counseling (Chapter 1), New York: Springer.
Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development
6.
and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.