יולי 5102
- 40 -
תמיכה, וכן אוכלוסייה שאינה דורשת הקניית משמעת כגון
עבודה בחינוך מיוחד עם ילדים הסובלים ממגבלות פיזיות
או מנטליות. הבנת הצרכים אפשרה לנתי להסתכל מבעד
לכותרת התפקיד ולשאיפה להשתלב בתפקיד נחשב התואם
את הישגיו האקדמיים, ולהתמקד בתוכן של העבודה שבה הוא
רוצה לעסוק. בסיום התהליך נתי החל לעבוד בתפקיד סייע
התפתחותי בבית ספר לחינוך מיוחד וחודשים ספורים לאחר
מכן התקשר בשמחה לספר לפסיכולוגית שהוא קיבל תקן
קבוע לשנת הלימודים העוקבת.
תהליך הייעוץ נע בין הבנה של תהליכים
תוך-אישיים המשפיעים על עולמו
הפנימי של הנועץ והתנהלותו לבין הכרה
בתהליכים בין אישיים וביטויים מעשיים
של תפקודו, תוך ניסיון להתבונן על
העבר וההווה, בכדי לתכנן את העתיד
הייעוץ כהזדמנות לשינוי וצמיחה
אל מול מקרים אלו, קיימים גם תהליכים המאפשרים העצמה
ומלווים בחוויה ראשונה של הצלחה לאחר שנים רבות של
כישלונות ותסכול. התמיכה של הפסיכולוגית התעסוקתית,
כחלק ממערך התמיכה של צוות המכללה (מורים בלמידה
אישית, ליווי סוציאלי, ליווי לימודי), מאפשרת רשת ביטחון
במסגרתה ניתן לממש את הפוטנציאל הלימודי לראשונה.
ישנן דוגמאות רבות לנועצים עם מגבלה אשר העבירו את
חייהם מבלי להשתלב בחברה הכללית או בשוק העבודה וחיו
בבדידות, המקבלים לראשונה צוהר לחיים של עשייה. במקרים
אחרים הנועץ חווה פגיעה ש”זרקה” אותו ממסלול חייו לזמן
ארוך. תהליך האבחון (במרבית המקרים מדובר באבחון תצפיתי
ארוך טווח) מאפשר לחזור שוב לתלם במסגרת בטוחה ותומכת.
בשיחות יכולה להיות נגיעה בהיבטים בסיסיים ביותר של
תפקוד ונראות כגון לבוש ואסתטיקה אישית, והשינוי לעתים
קרובות מיידי ומשמעותי. תהליך האבחון והייעוץ מאפשר לזהות
פוטנציאל לימודי בקרב נועצים אשר לא היו להם הזדמנויות
ללמוד מסיבות שונות (כלכליות, חברתיות או בשל לקויות למידה
והיעדר תמיכה) ולעודד את הנועץ לממש פוטנציאל זה.
תיאור מקרה: ריטה
ריטה בת 44, מוכרת על רקע מגבלת שמיעה, כאבי ראש כרוניים
ובעיות אורתופדיות. נשואה ואם לשני ילדים. מרבית שנות
עבודתה עסקה בטיפול בקשישים אך אינה יכולה להמשיך בכך
בשל כאבי גב. בשיחת הקליטה עלה הרושם כי ריטה חוששת
מאוד ממסגרת לימודית ואינה מחוברת למגבלת השמיעה
המלווה אותה. למרות החששות, הסכימה להשתלב בלימודי
מכינה להשלמת השכלה בכיתה המיועדת עבור חירשים וכבדי
שמיעה. בשיחות הייעוץ עסקנו במסוגלות הלימודית של ריטה
שהלכה והשתפרה תוך שצברה חוויות הצלחה שחיזקו את
ביטחונה העצמי. הלימודים במכינה דרשו התמודדות וקבלה
של מגבלת השמיעה. בתהליך הדרגתי מאוד הבושה הבסיסית
התמתנה, וריטה אף הופיעה בשיר שהתלמידים הציגו בשפת
סימנים במסגרת אירוע לציון יום השמיעה. בשיחותינו המאוחרות
הרשימה כבטוחה יותר בכישוריה ובעצמה. ריטה ביטאה אמונה
שכשמנסים ומשקיעים מצליחים, אשר התחזקה לאור חוויות
ההצלחה שרכשה במהלך הלימודים. ריטה אף ציינה כי תדירות
כאבי הראש שליוו אותה הלכה ופחתה. בשיקולים לבחירת
המקצוע היא התמקדה מאוד בתוכני הלימודים ורמת הקושי,
ככל הנראה מתוך מידה של חוסר ביטחון בפן הלימודי שעדיין
ליוותה אותה. נדרשממנה מאמץ על מנת להכניסשיקוליםארוכי
טווח בהחלטתה, אך למרות החששות בחרה בלימודי טכנאות
שיניים הדורשים למידה עיונית נרחבת. בעזרת מוטיבציה גבוהה
ועידוד מתמיד מצוות המכללה ריטה הצליחה לסיים את הקורס
בהצלחה ולהשתלב בעבודה בתחום מקצועי ויציב.
הייעוץ כתהליך של השלמה עם אובדן,
ובנייה של זהות חדשה
קבוצה אחרת של נועצים מאופיינת בכך שהמגבלה היא גורם
שנכנס לחייהם בשלב מאוחר. אירוע של פציעה או מחלה קטע
את מסלול חייהם והם אינם יכולים לחזור ולעסוק במקצוע
שבו עסקו קודם לכן. בנוסף לצורך להתמודד עם ההשלכות
הרפואיות של המגבלה, הם נאלצים להתמודד עם חוויה קשה
של אובדן. הזהות התעסוקתית שהייתה מרכזית בחייהם אבדה
וההשלכות רבות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה נפשית דרך
פגיעה בתחושת המסוגלות, בדימוי העצמי, במערך התפקידים
במשפחה ועוד. תהליך הייעוץ יכול להתנהל בעיצומו של
תהליך האבל באופן המקשה על הנועץ למצוא בעצמו יכולות
ואהבות שיהוו בסיס לשאיפה אחרת. בשיחות הייעוץ ניתן מקום
ולגיטימציה לתחושת האובדן, בצד ניסיון למצוא מרכיבים מתוך
המקצוע הקודם שיוכלו לקבל ביטוי בתחומים אחרים. במקרים
רבים הכניסה למקצוע הראשוני הייתה מקרית מבלי שנעשתה