פסיכואקטואליה
- 35 -
מידע אפקטיבי לקבלת החלטה (סקירה על אבחון תעסוקתי
.)
AFB
ראו באתר של ה-
גם מבחינת הערכה אישיותית של אבלר”ע קיים אתגר
משמעותי. שימוש במבחני אישיות השלכתיים קלאסיים,
שרובם מתבססים על ראייה (ניתוח תמונות, בנדר, ציורים ועוד),
הנו בעייתי אף הוא בשל סוגיות של נגישות. בשל הצמצום
והמגבלות של האבחון האישיותי, נוצר קושי לעמוד על מלוא
המורכבות האישיותית של הפונה ועל הבדלים בין אישיים בין
הפונים. התמונה של האדם בעל לקות ראייה או עיוורון נוטה לא
פעם להתקבל מוטה, דלה, מושטחת וילדותית, ובכך להקשות
על המאבחן לבסס הבנה מעמיקה בדבר אופיו, צרכיו, יכולותיו,
כוחותיו וקשייו. להערכה זו עלולות להיות אחר כך השלכות
משמעותיות על הגדרת התערבויות בתהליך השיקום, על ניהולו
באופן יעיל, ובהמשך גם על גיבוש יעדים תעסוקתיים מתאימים.
גם הערכת נטיותיהם, שאיפותיהם וצרכיהם התעסוקתיים של
אבלר”ע בכלים המשמשים להערכת אוכלוסייה רגילה, הוכחו
.)
Jones,
כבעייתיים (5991
בשל הצמצום והמגבלות של האבחון
האישיותי, [...] התמונה של האדם בעל לקות
ראייה או עיוורון נוטה לא פעם להתקבל
מוטה, דלה, מושטחת וילדותית, ובכך
להקשות על המאבחן לבסס הבנה מעמיקה
בדבר אופיו, צרכיו, יכולותיו, כוחותיו וקשייו
קיימים גורמים נוספים המקשים על ביטוי הפוטנציאל של
מאובחנים בלר”ע באופן מיטבי - התנסות מוקדמת “שלילית”
עם כל מה שנתפס כמבחן, חסכים לימודיים וחברתיים, ביצוע
האבחון במצב של מצוקה רגשית בעקבות המגבלה ובשלות
נמוכה המקשה על הבנת הסיטואציה (כהן-חבושה, 9991).
1. מבחני כישורים, יכולות וסגנון תפקודי
)8991) מדווחים כי כלי האבחון הנפוץ
Miller & Gustafson
ביותר היום להערכת האינטליגנציה של אבלר”ע הוא הסולמות
המילוליים של מבחן וכסלר, וכמה מבחנים לא מילוליים, שהוסבו
לשימוש מיוחד להערכת אבלר”ע. הערכה של הגורם המילולי
בלבד מתעלמת ממרכיבי אינטליגנציה אחרים, אשר עשויים
להיות קיימים אצל המאובחן. נוסף על כך, היות והנורמות של
סולמות וכסלר אינן מתוקננות באופן המותאם לאוכלוסיית
אבלר”ע, הן אינן מעריכות בצורה מדויקת גם את היכולות של
הגורם המילולי. זאת ועוד, אצל אבלר”ע עלולה להיות הנמכה
מיוחדת בציונים המילוליים, בשל הקושי שלהם להפיק תועלת
מלימודים בבית הספר נוכח לקויות הראייה. חשוב לציין עוד,
כי בישראל לא קיימת התאמה ייחודית של אף אחד מסולמות
וכסלר השונים לאוכלוסיית האבלר”ע. כמו כן, אף שאחוז גבוה
(כ-%04) מן האבלר”ע בישראל מגיעים מן המגזר הערבי והם
דוברי ערבית, רוב המבחנים, והווכסלר בכללם, אינם מתורגמים
לערבית באופן מקצועי ואין בהם התייחסות למרכיב התרבותי.
אפשרות מתבקשת להגברת הנגישות של מבחני כישורים
ויכולת עבור אבלר”ע, היא תרגום מבחנים קיימים לברייל,
והעברתם באופן מותאם לאבלר”ע. אולם לא ניתן לתרגם
לברייל את כל סוגי המבחנים. כמו כן, הדבר מחייב שליטה
טובה מאוד בברייל, ולא רבים הם השולטים בברייל כפי שנהוג
)8991(, גם תרגום ישיר של
Reid
לחשוב. בנוסף, כפי שטוענת
מבחני כישורים לברייל הנו פשטני מדי ואינו נותן מענה מספק
לבעיה. לטענתה, תרגום של פריטים מן המבחן לברייל עלול
לשנות את תוקף המבנה של המבחן לחלוטין, כך שגם השימוש
בברייל אינו נותן מענה מספק לסוגיית האבחון של אבלר”ע.
פתרון אפקטיבי יותר נעוץ בפיתוח טכנולוגיות וכלי הערכה
ספציפיים עבור אבלר”ע ויצירת נורמות ספציפיות עבורם. אולם,
קיימים מעט כלים כאלה בעולם. מבחן אחד כזה הוא המבחן
CTB
(http://www.jackdial.com/clinic/ הקוגניטיבי לעיוורים ה-
הוא כלי להערכה
CTB
ה-
.)cves/indexcvesdescrpt5.htm
אינטלקטואלית שנועד לשקף את היכולות, החוזקות והמגבלות
של האדם המאובחן במישור המילולי והביצועי, ונועד להעריך
את יכולת ההפשטה, ההסתגלות ויכולות העבודה והתפקוד
מחייב השקעת
CTB
הפוטנציאליות של הפרט. יחד עם זאת, ה-
משאבים גדולה מבחינת הכשרה, זמן וכסף.
לעומתו, למבחנים ממוחשבים יתרון גדול מבחינת קלות ויעילות
ההעברה. אולם, נכון להיום, לא ניתן לעשות שימוש בכלים
אלו לשם הערכה ואבחון אבלר”ע, בשל היעדר נגישות. אין
כיום בנמצא מבחנים ממוחשבים מוגדלים, ויעילות השימוש
במבחנים קיימים עם תוכנות הגדלה טרם נבדקה. בהמשך לזה,
טרם פותחו מבחנים קוליים ממוחשבים. שני סוגי מבחנים אלו
מצויים בתהליך פיתוח ב”מגדל אור” (מרכז שיקום לאנשים עם
לקויות ראייה ועיוורון).
אפשרות נוספת לשם הערכה תעסוקתית-שיקומית של
אבלר”ע היא שימוש במדגמי עבודה, אשר פותחו ספציפית
לטובת אוכלוסייה זו. מדגמי עבודה מוגדרים כ”טכניקות
בדיקה פסיכולוגיות, המשמשות בתהליכי אבחון תעסוקתי
בכדי להעריך את יכולתו של הפרט ללמוד ולבצע מיומנויות
). מדגמי
Schmidt & Hunter,
הקשורות לעבודה מסוימת” (8991
עבודה הוכחו גם כמשפרים את תוקף הניבוי והם מהווים ערך
מוסף בתהליך ההערכה. ואולם, גורם מכריע ביעילותו של מדגם
עבודה לנבא הצלחה היא מידת הדמיון של מטלות המבדק
למטלות הממשיות שאותן יידרש האדם לבצע. מדגמי העבודה
( רחוקים מלייצג באופן
Jev’s
הקיימים היום (למשל, מבחן ה-
רלוונטי את מאפייני העיסוקים הקיימים בעולם המודרני, הדינמי
והמבוסס-מחשב. גם מדגמי העבודה הספורים הקיימים עבור
אבלר”ע, הם פשוטים ומוכוונים לעבודה בבתי חרושת באופיים.
ב”מגדל אור” החלו לאחרונה בפיילוט של שימוש בשני מדגמי
עבודה ייחודיים, המשקפים נאמנה את שוק העבודה של המאה
ה-12 ומותאמים ספציפית לאבלר”ע.
מענה לצורך באבחון דינמי, אקולוגי וארוך טווח, אשר מומלץ
ביותר עבור אוכלוסיות שיקומיות בכלל ועבור אבלר”ע בפרט,
עשוי להינתן על ידי בניית תוכנית של מסלולי התנסות, התמחות,
התנדבות ו”לימוד בשיטת השוליה” אצל מעסיקים-ידידים, תוך
קבלת עידוד ותמריצים ממשלתיים למעסיק.