Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  37 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 37 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

- 37 -

רובם ככולם של העוסקים והחוקרים בתחום,

ממליצים על אבחון אישיותי רב-רובדי,

ארוך טווח ותוך שימוש במגוון כלים, תוך

קבלת מידע צולב ממקורות מידע שונים

המלצות

מסקירת התמונה על אבחון פסיכולוגי-תעסוקתי של אבלר”ע

בהקשר שיקומי, עולות כמה המלצות מרכזיות:

בניית רצף הערכה ואבחון לאורך השנים החל מהילדות

המוקדמת ועד הבגרות והשלב שבו נדרשת החלטה על מסלול

לימודים או הכשרה.

שימוש בריבוי מדידות, ריבוי כלים וריבוי מעריכים בתהליך האבחון.

ביצוע אינטגרציה של כל המבדקים וההערכות יחד עם

האבחון הפסיכולוגי כבסיס לקבלת החלטות.

הקפדה על שילובו של הפסיכולוג המעריך כחלק אינטגרטיבי

מצוות השיקום ועל היותו בעל ידע והתמצאות במאפייני

האוכלוסייה הרלוונטית ובצורכי הצוות המטפל.

התאמה ייעודית של כלי האבחון להערכת כישורים ויכולת,

תיקופם באופן מסודר, בניית נורמות רלוונטיות ועדכניות

לאוכלוסיית אבלר”ע.

, אשר פותחו ותוקננו באופן ייעודי

CTB

ייבוא ושימוש בכלים כמו ה-

להערכת אוכלוסיית אבלר”ע ושילובם במערך האבחונים בישראל.

המשך פיתוח כלי הערכת כישורים, נטיות ואישיות ממוחשבים,

מונגשים, מוגדלים וקוליים.

קבלת החלטות על סמך כלים להערכת אישיות ונטיות רק

כאשר השימוש בהם מתבצע בקונטקסט של תהליך ייעוצי

פרטני, הכולל שיחות אישיות והיכרות מעמיקה יותר.

בניית תשתית מסודרת בקהילה שתאפשר שימוש בכלי

הערכה אקולוגיים יותר, הכוללים התנסויות חווייתיות וקבלת

פידבקים מובנים וסדירים על התפקוד של אבלר”ע בעבודה

במסגרות של התנדבות והתמחות.

פיתוח מדגמי עבודה עדכניים יותר, המשקפים את הדרישות

בעולם התעסוקה המודרני והכנסת השימוש בהם כחלק

אינטגרלי בתהליך האבחון.

פיקוח ו”יישור קו” לגבי הכלים שבהם משתמשים המעריכים,

והקפדה על שימוש בכלים ובתנאים האופטימליים לשם הערכת

אבלר”ע.

ביצוע מחקרי אורך להערכת תקפות האבחון במחקרים תלויי

קריטריון.

בנייה וביצוע של הכשרה מסודרת של המעריכים על פי גישות

עדכניות.

מקורות

- הארגון האמריקאי לעיוורים ולקויי ראייה:

1 1 .

AFB

אתר האינטרנט של ה-

www.afb.org/info/programs-and-services/professional-evelopment/employment/vocational-assessment/1235

). הורים לבוגרים עם נכות התפתחותית, התמודדות עם דחק, תמיכה משפחתית ועמדות כלפי נורמליזציה

2 2 .

כהן-חבושה, ר’ (9991

כמשתנים הקשורים לעמדותיהם כלפי תעסוקת בנם/בתם. עבודת מוסמך, אוניברסיטת חיפה.

Bolton, B., Parker, R. & Brookins, J. (2008). Scores and norms. In B.F.Bolton & R.M. Parker (Eds.), Handbook of measurement

3.

and evaluation in rehabilitation (332). Austin, TX: Pro-ed.

Dell, L. & Sherman, B. (1960) Projective methods recommended for use with the blind. Journal of psychology (50), 15-38.

4.

Gellman, W. (1974). Changing career patterns for the vocational disabled. Final report, Jewish vocational service, Chicago.

5.

Jones, W.P. (1995). Holland vocational personality codes and people with visual disabilities: A need for caution.. Rehabilitation

6.

and Education for Blindness and Visual Impairment, 27(2), 1995: 53-63.

McDonall, M.C. & Crudden, A. (2009). Factors affecting the successful employment of transition-age youths with visual

7.

impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 103, 329-341.

Miller, J. & Gustafson, S. (1998). Appropriate performance in IQ testing for the visually impaired: a review. Poster session

8.

presented at 106 th annual conversion of the American psychological association San Francisco.

Papadopoulos, K., Koustriava, E., Caralampidou, M. & Gerapostoulo, I. (2013). International journal of special education 28

9.

(2), 133-139.

Power, P. (2000). A guide to vocational assessment (3

10.

rd ed.). Austin. TX: Pro-Ed.

Reid, J. (1998). Assessing the literacy of adults who are visually impaired: conceptual and measurement issues. Journal of

11.

visual impairment & blindness, 92: 447-452.

Schmidt & Hunter. (1998). The Validity and Utility of Selection Methods in Personnel Psychology: Practical and Theoretical

12.

Implications of 85 Years of Research Findings.  Psychological Bulletin 124(2), 262-274.

Schnur, R. (1976). Measures of psychological, vocational and educational functioning in the blind and visually handicapped.

13.

American foundation of the blind, New York.