פסיכואקטואליה
- 37 -
רובם ככולם של העוסקים והחוקרים בתחום,
ממליצים על אבחון אישיותי רב-רובדי,
ארוך טווח ותוך שימוש במגוון כלים, תוך
קבלת מידע צולב ממקורות מידע שונים
המלצות
מסקירת התמונה על אבחון פסיכולוגי-תעסוקתי של אבלר”ע
בהקשר שיקומי, עולות כמה המלצות מרכזיות:
בניית רצף הערכה ואבחון לאורך השנים החל מהילדות
•
המוקדמת ועד הבגרות והשלב שבו נדרשת החלטה על מסלול
לימודים או הכשרה.
שימוש בריבוי מדידות, ריבוי כלים וריבוי מעריכים בתהליך האבחון.
•
ביצוע אינטגרציה של כל המבדקים וההערכות יחד עם
•
האבחון הפסיכולוגי כבסיס לקבלת החלטות.
הקפדה על שילובו של הפסיכולוג המעריך כחלק אינטגרטיבי
•
מצוות השיקום ועל היותו בעל ידע והתמצאות במאפייני
האוכלוסייה הרלוונטית ובצורכי הצוות המטפל.
התאמה ייעודית של כלי האבחון להערכת כישורים ויכולת,
•
תיקופם באופן מסודר, בניית נורמות רלוונטיות ועדכניות
לאוכלוסיית אבלר”ע.
, אשר פותחו ותוקננו באופן ייעודי
CTB
ייבוא ושימוש בכלים כמו ה-
•
להערכת אוכלוסיית אבלר”ע ושילובם במערך האבחונים בישראל.
המשך פיתוח כלי הערכת כישורים, נטיות ואישיות ממוחשבים,
•
מונגשים, מוגדלים וקוליים.
קבלת החלטות על סמך כלים להערכת אישיות ונטיות רק
•
כאשר השימוש בהם מתבצע בקונטקסט של תהליך ייעוצי
פרטני, הכולל שיחות אישיות והיכרות מעמיקה יותר.
בניית תשתית מסודרת בקהילה שתאפשר שימוש בכלי
•
הערכה אקולוגיים יותר, הכוללים התנסויות חווייתיות וקבלת
פידבקים מובנים וסדירים על התפקוד של אבלר”ע בעבודה
במסגרות של התנדבות והתמחות.
פיתוח מדגמי עבודה עדכניים יותר, המשקפים את הדרישות
•
בעולם התעסוקה המודרני והכנסת השימוש בהם כחלק
אינטגרלי בתהליך האבחון.
פיקוח ו”יישור קו” לגבי הכלים שבהם משתמשים המעריכים,
•
והקפדה על שימוש בכלים ובתנאים האופטימליים לשם הערכת
אבלר”ע.
ביצוע מחקרי אורך להערכת תקפות האבחון במחקרים תלויי
•
קריטריון.
בנייה וביצוע של הכשרה מסודרת של המעריכים על פי גישות
•
עדכניות.
מקורות
- הארגון האמריקאי לעיוורים ולקויי ראייה:
1 1 .
AFB
אתר האינטרנט של ה-
www.afb.org/info/programs-and-services/professional-evelopment/employment/vocational-assessment/1235). הורים לבוגרים עם נכות התפתחותית, התמודדות עם דחק, תמיכה משפחתית ועמדות כלפי נורמליזציה
2 2 .
כהן-חבושה, ר’ (9991
כמשתנים הקשורים לעמדותיהם כלפי תעסוקת בנם/בתם. עבודת מוסמך, אוניברסיטת חיפה.
Bolton, B., Parker, R. & Brookins, J. (2008). Scores and norms. In B.F.Bolton & R.M. Parker (Eds.), Handbook of measurement
3.
and evaluation in rehabilitation (332). Austin, TX: Pro-ed.
Dell, L. & Sherman, B. (1960) Projective methods recommended for use with the blind. Journal of psychology (50), 15-38.
4.
Gellman, W. (1974). Changing career patterns for the vocational disabled. Final report, Jewish vocational service, Chicago.
5.
Jones, W.P. (1995). Holland vocational personality codes and people with visual disabilities: A need for caution.. Rehabilitation
6.
and Education for Blindness and Visual Impairment, 27(2), 1995: 53-63.
McDonall, M.C. & Crudden, A. (2009). Factors affecting the successful employment of transition-age youths with visual
7.
impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 103, 329-341.
Miller, J. & Gustafson, S. (1998). Appropriate performance in IQ testing for the visually impaired: a review. Poster session
8.
presented at 106 th annual conversion of the American psychological association San Francisco.
Papadopoulos, K., Koustriava, E., Caralampidou, M. & Gerapostoulo, I. (2013). International journal of special education 28
9.
(2), 133-139.
Power, P. (2000). A guide to vocational assessment (3
10.
rd ed.). Austin. TX: Pro-Ed.
Reid, J. (1998). Assessing the literacy of adults who are visually impaired: conceptual and measurement issues. Journal of
11.
visual impairment & blindness, 92: 447-452.
Schmidt & Hunter. (1998). The Validity and Utility of Selection Methods in Personnel Psychology: Practical and Theoretical
12.
Implications of 85 Years of Research Findings. Psychological Bulletin 124(2), 262-274.
Schnur, R. (1976). Measures of psychological, vocational and educational functioning in the blind and visually handicapped.
13.
American foundation of the blind, New York.