2017
ינואר
הפרעת קשב ואימון אישי כהתערבות
לשיפור מכלול התפקודים
זיוה שגיא
38
הפרעת קשב
ADHD: Attention Deficit/Hyperactivity
הפרעת קשב (
) ה י א הפרעה נ ו י ר ו -התפתח ו ת י ת
D i so r de r
) המשפיעה על ילדים
Neurodevelopmental disorder
(
ובוגרים. היא מתוארת כדפוסים קבועים או באים והולכים
של חוסר קשב ו/או היפראקטיביות/אימפולסיביות
המפריעים בחיי היומיום או בהתפתחות התקינה של
הפרט. הפרעת קשב מורכבת מדפוסי התנהגות, אופי
ותפקודים קוגניטיביים המתבטאים בדרכים שונות
וגורמים לקשיים בתפקודים חברתיים, לימודיים ותפקודי
עבודה. קיימים שינויים בהפרעה ובקשיים הנגרמים על
ידה בזמנים שונים, והתסמינים משתנים ותלויים בהקשר
הסביבתי. סימנים של ההפרעה עשויים להיות מינימליים
) היחיד מקבל תגמולים תדירים על
1( :
או להיעלם כאשר
)3( ;
) הוא בהשגחה והדרכה צמודה
2( ;
התנהגות נאותה
) הוא עוסק בפעילות שמעניינת
4( ;
הוא בסביבה חדשה
) הוא עוסק בגירויים קיצוניים (כמו מסכים);
5( ;
אותו
) באינטראקציה של אחד על אחד (כמו בטיפול
6(
או
פסיכולוגי). לעומת זאת, הסימנים יתבטאו ברמה גבוהה
כאשר היחיד עוסק במטלות שגרתיות מאתגרות כמו
לימודים או עבודה. בנוסף לכך חלים שינויים ההופכים חלק
מהתופעות ומהסממנים לפחות שכיחים עם ההתבגרות
). הפרעה
American Psychiatric
Association,
2013
(
התפתחותית זו היא בתחום השליטה העצמית והיא באה
לידי ביטוי בליקוי ביכולתו של האדם לשלוט בהתנהגותו, וכן
בליקוי משמעותי בקביעת מטרות תפקודיות ובהתחשבות
במטרות שנקבעו ובהשגת תוצאות. ביטויי התנהגות של
עלולה לכלול סף תסכול נמוך,
ADHD
האוכלוסיה עם
זעפנות והתפרצוית כעס או מצבי רוח ירודים. זוהי הפרעה
אמיתית, בעיה אמיתית ומכשול אמיתי, ונוסף לקשיים
התפקודיים, על פי רוב הפרעה זו גורמת לדימוי עצמי
לוקים
ADHD
נמוך. גם בהיעדר לקויות למידה, אנשים עם
בתפקודים האקדמיים ולוקים בתפקודים בעבודה.
הבסיס התאורטי של האימון האישי
לקוח מתחומי דעת שונים, בהם ספורט,
ניהול, פילוסופיה, פסיכולוגיה ועוד
American Psychiatric
איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי (
) אפיין את התסמינים של הפרעת
Association
, 2013
) של
presentations
הקשב וחילק אותם לשלושה מופעים (
.
ADHD
הם:
1
ADHD
שלושת המופעים של
חסר קשב.
היפראקטיבי אימפולסיבי.
משולב - חסר קשב והיפראקטיבי אימפולסי.
הגילויים של קשיי קשב הם: התחמקות ממשימות, חוסר
עקביות, קושי בשמירה על קשב, חוסר סדר וחוסר ארגון,
שאינם כתוצאה מהתנגדות או מחוסר הבנה. הלקות
בקשב מתקשרת עם מגוון קשיים קוגניטיביים, בהם
בתפקודים הניהוליים ובזיכרון. היפראקטיביות מתייחסת
לפעילות אקטיבית מוגזמת כאשר היא איננה מתאימה, או
חוסר מנוחה קיצוני, דפיקות או דברנות יתר. אצל בוגרים,
היפראקטיביות עלולה להתבטא כחוסר מנוחה קיצוני עד כדי
ד"ר זיוה שגיא היא מאמנת אישית מומחית להפרעת קשב. מרצה בטכניון ביחידה ללימודי חוץ ובמכלל תל חי. מנכ"לית מרכז אלה לאימון
.050-3833231 :
וטיפול בהפרעת קשב. פרטים להתקשרות
המחולקים לשלושה
ADHD
ומגדיר את הפרעת הקשב כ-
ADD
איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי איננו מכיר יותר במונח
DSM-4
עם פרסומו של
1994
החל משנת
1
תת טיפוסים: המתאפיינים בקשיי קשב, המתאפיינים בהיפראקטיביות או אימפולסיביות והמשולב (עם קשיי קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות). מגמה זו ממשיכה
.
DSM-5
גם ב-