פסיכואקטואליה
33
כי יש צורך הן באבחון פסיכו-דידקטי והן באבחון נוירולוגי.
הצעתי להורים כמה אנשי מקצוע מאבחנים, כשהעיקרון
המנחה מבחינתי הוא היותם בעלי מקצוע מומחים בתחום
ולקויות למידה, וכאלה שגם ההורים וגם אני נוכל
ADHD
ה-
לתקשר איתם ישירות לפי הצורך.
שלב ראשון: שלב ההיכרות וההעצמה
ניצלנו את החודש הראשון לעבודה על השלב הראשון
שלב ההיכרות וההערכה.
באימון קוגניטיבי-התנהגותי:
כצעד ראשון, השתמשנו בכלי "גלגל החיים" כדי להביא
את שחר להתבוננות רחבה וחדה על חייו כפי שהוא
תופס אותם, ולעזור לו לראות כי יש תחומים בחייו מהם
הוא די מרוצה ונהנה, כמו בתחום יחסיו עם החברים, וכן
ממשחק הכדורגל בתחום הספורט. שחר למד להכיר את
עצמו טוב יותר. הוא למד להכיר את הערכים החשובים לו,
ואלו כללו, בין היתר: הצלחה בלימודים, ספורטיביות, יושר,
להיות רגוע ולשלוט בעצמי, שמחה, עצמאות וחברותיות.
דיברנו על הערכים שהוא מצליח לממש ועל אלו שחשוב
לו לממש יותר ולתת להם מקום מכובד יותר בחייו. בתרגיל
"עצמי עתידי" שחר הרשה לעצמו לדמיין עתיד רצוי עבור
עצמו כשיגדל, ובתרגיל "מציאת השדון" עשינו החצנה של
הסכימה השלילית העיקרית שמגבילה אותו ושמייצרת את
המחשבות האוטומטיות השליליות שעוברות לו בראש.
מחשבות אלו כללו: "ההורים שלי מעדיפים את האחים
שלי", "תמיד אח שלי מקבל יותר ממני", "אני לא חכם כמו
החברים שלי", "המורה שונאת אותי" ועוד.
באימון אישי מקפידים על כמה עקרונות: התהליך מתקיים
בגובה העיניים, המאמן הוא לא מעל המתאמן; שני
השותפים בתהליך מתנהלים יחד למען מטרה משותפת
ומכוונת לשיפור איכות החיים של המתאמן; יש התבוננות
מיוחדת בעוצמות המתאמן, בכישוריו ובערכים החשובים
לו; מיקוד במצב בהווה ובמקום שאליו המתאמן רוצה
להגיע בעתיד; ומיקוד במטרות שהמתאמן מגדיר תוך
התבססות על הערכים ועל החזון, תכנון צעדים להשגתן
וביצוע התוכנית.
חשוב להבין כי גישת האימון, באופן כללי, עם המאפיינים
. כלי נוסף,
ADHD
שתוארו לעיל, מתאימה מאוד לבעלי
, הוא התשאול.
ADHD
משמעותי בהנעת תהליך אימון
שאילת שאלות היא מפעילה, יוצרת תחושת אחריות,
תחושת שליטה במצב ואווירה של שיתוף ולא של
שיפוטיות. המתאמן עם הפרעת הקשב לומד לשאול את
עצמו שאלות פתוחות ולא שיפוטיות, והוא גם לומד לעצור,
לחשוב מראש ולתכנן. כלומר, הוא לומד לרכוש את הדיבור
הפנימי, את ה"רווח" בין הגירוי לתגובה, שהיה חסר לו.
במקום לשאול "למה יש לי כזה מזל רע?" "למה ההורים
שלי מתייחסים יפה לאחים שלי ואלי לא?" שחר למד לשאול
"מה אני לומד על עצמי מהאירוע שהיה?" "מה אני יכול
לעשות אחרת באירוע דומה בעתיד?" "מי או מה יעזרו לי
כדי להגיע למטרה?" "מי או מה יעכבו אותי?" "איך אתגבר
על העיכוב"?
שאילתשאלות היאמפעילה, יוצרתתחושת
אחריות, תחושת שליטה במצב ואווירה
של שיתוף ולא של שיפוטיות. המתאמן
עם הפרעת הקשב לומד לשאול את עצמו
שאלות פתוחות ולא שיפוטיות, והוא גם
לומד לעצור, לחשוב מראש ולתכנן. כלומר,
הוא לומד לרכוש את הדיבור הפנימי, את
ה"רווח" בין הגירוי לתגובה, שהיה חסר לו
תוצאות האבחונים הגיעו. הנוירולוגית קבעה כי לשחר
מהסוג המשולב. היא המליצה להתחיל טיפול
ADHD
תרופתי ושחר והוריו החליטו לנסות. באבחון הפסיכו-
דידקטי נמצא כי לשחר דיסלקציה קלה ודיסגרפיה. בתהליך
הפסיכו-חינוכי עם ההורים ובמקביל עם שחר דיברנו על
ועל הקשיים האופייניים
ADHD
המאפיינים החיוביים של
וכן
ADHD
לשחר. נעזרתי בקלפים של מפורסמים עם
.
ADHD
בקלפי תכונות חיוביות ובקלפי תסמינים של
שחר והוריו העידו כי הוא חברותי מאוד, בעל אנרגיות בלי
סוף, נהנה מאוד מפעילות גופנית ובעל חוש הומור נהדר.
לצד זאת, הוא מגיב לאירועים שונים באופן אימפולסיבי,
ומתקשה מאוד להעתיק מהלוח ולכתוב תשובות מלאות
במקצועות רבי מלל. במהלך מפגש הפסיכו-חינוכי סיפר
האב כי גם הוא בילדותו הראה קשיים דומים לאלו של שחר.
ודיסגרפיה, דבר
ADHD
הסברתי על ההיבט התורשתי של
שנתן לשחר ולאב נושא שיחה לאחר הפגישה.
מכאן עברנו להמשך תהליך האימון עם שחר ולעבודת
הדרכה עם ההורים ועם הצוות החינוכי.
שלב שני ושלישי: קביעת מטרות ופיתוח אסטרטגיות
בעקבות השלב הראשון הגדיר שחר את המטרות הבאות:
. בחודשיים הקרובים אלמד לשלוט בהתנהגותי בבית
1