2017
ינואר
28
עשויה להוות
ADHD
) מצא שקבלת אבחנה של
2013
השפעה חיובית ואף נקודת מפנה עבור מבוגרים עם
מאפשרת
ADHD
, מכיוון שההבנה כי הם לוקים ב-
ADHD
להם להתמודד טוב יותר עם ההפרעה. ממצאים אלו דומים
) על
Vogel & Sharoni, 2011
לממצאיהן של ווגל ושרוני (
מורים עם לקויות למידה.
גישה נוספת שהמליצו המורים בתהליך ההמשגה מחדש
של קשייהם הייתה להדגיש אחריות עצמית - ולמעשה
מיקוד שליטה פנימי. מורים אלו נטו לראות את הדברים
באופן פרואקטיבי, במקום למצוא תירוצים לקשייהם. הם
למדו להיות אוטונומיים ולסמוך על עצמם כדי להתמודד עם
.)
Vogel & Sharoni, 2011
קשייהם (
רקע למחקר הנוכחי
גדל,
ADHD
בשני העשורים האחרונים מספר הילדים עם
בייחוד בכיתות החינוך הרגיל. חלק גדול מהמורים שאינם
בעלי הכשרה בהוראה בחינוך מיוחד אינו מכיר את הלקות
די הצורך ואינו מבין את הסיבות העומדות בבסיס התנהגות
התלמידים עם הצרכים המיוחדים בכלל ועם הפרעת
קשב בפרט. סיפורי החיים מלמדים אפוא כי דרך להקל
ADHD
על התלמידים ועל הוריהם היא לשלב מחנכים עם
שהתגברו על
ADHD
בבתי הספר. ידע שרכשו מחנכים עם
קשייהם והפכו למורים עשוי להכשיר אותם לא רק לתפקיד
מורה אלא גם לתפקיד מגשר בין דרישות מערכת החינוך
ובין התלמידים והוריהם.
במחקר הנוכחי בחנו מילר ופליישמן את משמעות הפרעת
הקשב והריכוז לחייהם של מורים. מקצוע המורה דורש
למידה וארגון, התמודדות עם כמה מטלות בעת ובעונה
אחת, שימת לב לפרטים ועמידה בלוחות זמנים מול
התלמידים, ההורים ומערכת בית הספר. לפיכך, הבנה כיצד
מתמודדים הלכה למעשה עם האתגרים
ADHD
מורים עם
שהפרעת הקשב והריכוז מציבה בפניהם בעבודתם, והבנת
הגורמים הפנימיים והחיצוניים המסייעים להם להצליח
בתפקידם, עשויים לסייע בפיתוח שירותי תמיכה למורים
אלו ולהגביר את הסיכוי שיצליחו בעבודתם ושיצמצמו
שחיקה ונשירה. שאלת המחקר הייתה "כיצד מורים עם
בחייהם וכיצד הם
ADHD
רואים את משמעות ה-
ADHD
מתמודדים עמה?"
שיטת המחקר
מורים,
28
המחקר כלל ראיונות עומק מובנים למחצה עם
בעלי שנות ותק שונות. המדגם היה מדגם בשיטת כדור
ADHD
שלג, בשל הקושי הרב לאתר ולגייס מורים עם
שיסכימו להתראיין. רק מורים שעברו אבחנה פורמלית של
הפרעת קשב וריכוז נכללו במחקר. הפסקנו את הראיונות
לאחר שחשנו כי לא מיתוסף מידע חדש. הראיונות הוקלטו
ושוקלטו.
ניתוח הממצאים בוצע באמצעות ניתוח תוכן. ממצאי
המחקר המלאים יפורסמו במאמר עתידי. במאמר הנוכחי
המוקד הוא תפיסות המורים לגבי גורמי התמיכה החיצוניים
שקיבלו במסגרת בית הספר.
ADHD
מורים עם
בחייהם
ADHD
גישת המורים המרואיינים למשמעות ה-
התפתחה בשלבים. רבים מהם התמודדו בשלבי חייהם
הראשונים עם חוסר הבנה לגבי המקור לקשייהם. בשלב
, שנתפס
ADHD
מסוים הם עברו אבחון והבינו שיש להם
כקושי שיש להתגבר עליו בדרכים שונות. בשלב האחרון הם
ADHD
כבר החלו בעבודתם כמורים, ורובם תפסו את ה-
כיתרון. מורה בבית ספר יסודי סיפרה כך: "לא הייתי מוכנה
לוותר על ההפרעה מאחר ועם השנים פיתחתי מיומנויות
אשר חיזקו והעצימו אותי, אנרגטית הסוחפת אחריה
חברים ליזמות ויצירתיות, חושבת מחוץ לקופסה, בעלת
יכולת הבחנה חדה ומהירה של דברים".
מורים רבים ציינו כי הבנתם את התלמידים עם הצרכים
בפרט, הייתה טובה יותר
ADHD
המיוחדים בכלל ועם
. הם ציינו את
ADHD
בזכות ניסיונם האישי כבעלי
הלקות כתורמת להצלחתם ליצור קשר במידה טובה
עם תלמידים עם צרכים מיוחדים. מורה למוזיקה בבית
"בשל עוגמת הנפש שילדי
ספר יסודי ציינה, למשל, כי:
ואני חווינו ממערכת החינוך, אני רגישה מאוד לילדים
עם הפרעה זו, מנסה בכל דרך להתחבר לקשייהם,
אינני מענישה על הפרעה מאחר ולא תמיד הילד מסוגל
לשלוט בה. משתדלת להרבות בחיזוקים חיוביים".
מורה נוספת ציינה את היתרון שיש לה על פני עמיתיה
בשל התובנות שפיתחה: