Table of Contents Table of Contents
Next Page  30 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 30 / 68 Previous Page
Page Background

2017

ינואר

30

להם לפתח תחושת מסוגלות עצמית ומחויבות לבית

הספר ולהוראה, ובהמשך גם לצמצם שחיקה ונשירה.

יימנעו

ADHD

משום שסביר להניח שחלק מהמורים עם

מלשתף לגבי האבחנה שלהם מחשש שהדבר יפגע

בהעסקתם או בקידומם, יצירת יחסי אמון בין פסיכולוג

בית הספר לבין המורים יהיה מרכיב חשוב ורב משמעות

לפני תחילת ההיוועצות. יחסי אמון אלו יכולים להיווצר

כאשר הפסיכולוג קשוב למורה ואינו שיפוטי (למשל, אם

החליט שלא ליטול טיפול תרופתי), קשוב באופן פעיל

ורפלקטיבי, אמפתי, ומסוגל לשאול שאלות שיעוררו

מחשבה ולא מגננה.

קשיבות פעילה ורפלקטיבית תוכל, למשל, להדהד את

מילות המורה בשיחה באופן שהוא (או היא) ידע שדבריו

נשמעו ושהפסיכולוג הבין את הרגשות שמאחורי

המילים. קשיבות כזו חשובה במיוחד כאשר המורה

זקוק לאוורור ומחפש תיקוף ותמיכה. קשיבות זו יעילה

גם כדי להעביר את מוקד השיחה מהבעיה לחשיבה על

פתרון אפשרי.

שאילת שאלות מעוררות מחשבה היא מיומנות מורכבת

שנדרש זמן לפתח. אלו שאלות פתוחות, לעתים ישירות

ולעתים עקיפות, אך בכל מקרה כאלו שמעוררות תהליכי

חשיבה ורפלקציה אצל המורה.

נוטלים טיפול תרופתי,

ADHD

חלק מהמורים עם

וחלקם מסרבים להיות מטופלים בטענה שהטיפול

פוגע ביצירתיות ובספונטניות שלהם. על כן, ייתכן

מאוד שהם יתקשו להתמקד לאורך זמן בישיבות

ובפגישות ארוכות. מומלץ אפוא שההצעות להתערבות

יהיו ישימות ופשוטות. סביר להניח שהצעות הדורשות

מאמץ רב, לאורך זמן או שינוי מהותי בסגנון ההוראה

לא ייושמו.

עלולים גם להתקשות במיוחד

ADHD

מורים עם

בתפקידים הארגוניים הנדרשים מהם, כגון ריכוז תחום

או פרויקט, מועדי הגשה של תוכניות חינוכיות, או

שמירה על מיקוד וקשב בישיבות צוות. אחת המורות

סיפרה: "מתי זה מקשה עלי בהוראה?

בדחיינות, בעומס, בהתארגנות עם הרבה

דברים, לשבת מול מחשב... אלה הסיוטים

שלי. אני עושה פשוט האצלת סמכויות,

ככה אני מתמודדת. אני נעזרת במי שאני

יכולה להיעזר בו".

משתתפת נוספת, מורה לחינוך גופני,

ציינה שאינה משתתפת בישיבות צוות.

מורה אחרת סיפרה: "כדי להישאר מרוכזת

לאורך זמן הישיבה, אני משתדלת להעסיק

את עצמי בפעולות שונות, כמו: שליחת

הודעות טלפוניות, בודקת מבחנים, לעתים

עומדת, מעמידה פני מקשיבה, מתנדבת

להיות אחראית על תפקידים המצריכים

תנועה".

לסיכום, עם הכניסה ההולכת וגוברת בשנים האחרונות

של מורים עם לקויות למידה בכלל ומורים עם הפרעות

קשב וריכוז בפרט, יש מקום לשקול מחדש את תפקידו

של פסיכולוג בית הספר בכל הנוגע לתמיכה במורים

ולאופי ומוקדי ההיוועצות (קונסולטציה) לצוותים

החינוכיים. פיתוח תחושת מסוגלות והרגלי עבודה יעילים

יוכלו לסייע למורים אלו לתפקד באופן יעיל יותר, לצמצם

את שחיקתם, ולתרום הן להם הן לתלמידיהם, ובייחוד

לאלו עם הצרכים המיוחדים.

רשימת המקורות מפורסמת באתר הפ"י.