2017
ינואר
30
להם לפתח תחושת מסוגלות עצמית ומחויבות לבית
הספר ולהוראה, ובהמשך גם לצמצם שחיקה ונשירה.
יימנעו
ADHD
משום שסביר להניח שחלק מהמורים עם
מלשתף לגבי האבחנה שלהם מחשש שהדבר יפגע
בהעסקתם או בקידומם, יצירת יחסי אמון בין פסיכולוג
בית הספר לבין המורים יהיה מרכיב חשוב ורב משמעות
לפני תחילת ההיוועצות. יחסי אמון אלו יכולים להיווצר
כאשר הפסיכולוג קשוב למורה ואינו שיפוטי (למשל, אם
החליט שלא ליטול טיפול תרופתי), קשוב באופן פעיל
ורפלקטיבי, אמפתי, ומסוגל לשאול שאלות שיעוררו
מחשבה ולא מגננה.
קשיבות פעילה ורפלקטיבית תוכל, למשל, להדהד את
מילות המורה בשיחה באופן שהוא (או היא) ידע שדבריו
נשמעו ושהפסיכולוג הבין את הרגשות שמאחורי
המילים. קשיבות כזו חשובה במיוחד כאשר המורה
זקוק לאוורור ומחפש תיקוף ותמיכה. קשיבות זו יעילה
גם כדי להעביר את מוקד השיחה מהבעיה לחשיבה על
פתרון אפשרי.
שאילת שאלות מעוררות מחשבה היא מיומנות מורכבת
שנדרש זמן לפתח. אלו שאלות פתוחות, לעתים ישירות
ולעתים עקיפות, אך בכל מקרה כאלו שמעוררות תהליכי
חשיבה ורפלקציה אצל המורה.
נוטלים טיפול תרופתי,
ADHD
חלק מהמורים עם
וחלקם מסרבים להיות מטופלים בטענה שהטיפול
פוגע ביצירתיות ובספונטניות שלהם. על כן, ייתכן
מאוד שהם יתקשו להתמקד לאורך זמן בישיבות
ובפגישות ארוכות. מומלץ אפוא שההצעות להתערבות
יהיו ישימות ופשוטות. סביר להניח שהצעות הדורשות
מאמץ רב, לאורך זמן או שינוי מהותי בסגנון ההוראה
לא ייושמו.
עלולים גם להתקשות במיוחד
ADHD
מורים עם
בתפקידים הארגוניים הנדרשים מהם, כגון ריכוז תחום
או פרויקט, מועדי הגשה של תוכניות חינוכיות, או
שמירה על מיקוד וקשב בישיבות צוות. אחת המורות
סיפרה: "מתי זה מקשה עלי בהוראה?
בדחיינות, בעומס, בהתארגנות עם הרבה
דברים, לשבת מול מחשב... אלה הסיוטים
שלי. אני עושה פשוט האצלת סמכויות,
ככה אני מתמודדת. אני נעזרת במי שאני
יכולה להיעזר בו".
משתתפת נוספת, מורה לחינוך גופני,
ציינה שאינה משתתפת בישיבות צוות.
מורה אחרת סיפרה: "כדי להישאר מרוכזת
לאורך זמן הישיבה, אני משתדלת להעסיק
את עצמי בפעולות שונות, כמו: שליחת
הודעות טלפוניות, בודקת מבחנים, לעתים
עומדת, מעמידה פני מקשיבה, מתנדבת
להיות אחראית על תפקידים המצריכים
תנועה".
לסיכום, עם הכניסה ההולכת וגוברת בשנים האחרונות
של מורים עם לקויות למידה בכלל ומורים עם הפרעות
קשב וריכוז בפרט, יש מקום לשקול מחדש את תפקידו
של פסיכולוג בית הספר בכל הנוגע לתמיכה במורים
ולאופי ומוקדי ההיוועצות (קונסולטציה) לצוותים
החינוכיים. פיתוח תחושת מסוגלות והרגלי עבודה יעילים
יוכלו לסייע למורים אלו לתפקד באופן יעיל יותר, לצמצם
את שחיקתם, ולתרום הן להם הן לתלמידיהם, ובייחוד
לאלו עם הצרכים המיוחדים.
רשימת המקורות מפורסמת באתר הפ"י.