פסיכואקטואליה
31
תפקיד הפסיכולוג החינוכי בטיפול בילדים
עם הפרעת קשב וריכוז
איריס ברכוז
.
CBT
בכירה ומדריכה, מטפלת ומדריכת
ADHD
ד"ר איריס ברכוז היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, מאמנת
הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות בשנות הילדות
וההתבגרות היא הפרעה שכיחה ביותר, ורבות מהפניות
של הורים לטיפולים שונים הן על רקע הקשיים
התפקודיים הנובעים מההפרעה. מחקרים בעולם
אחוזים בקרב ילדים
9.5-7.2
מצביעים על שכיחות של
.)
Pastor et al., 2015; Thomas et al., 2015
ובני נוער (
בגיל ההתבגרות שכיחות ההפרעה היא גבוהה יותר,
.)
Pastor et al., 2015
אחוזים (
11.8
ועומדת על
הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות היא הפרעה נוירו-
התפתחותית, ולכן, ברוב המקרים, קו חשוב בתוכנית
ההתערבות הוא מתן טיפול תרופתי. לצד זאת, כיוון
שההפרעה משפיעה על טווח רחב של תחומי התנהגות,
מחקרים והנחיות מטעם איגודי בריאות וחינוך ברחבי
העולם מצביעים על חשיבות בניית תוכנית התערבות
רחבה וכוללת, שפונה לסביבות השונות בחיי הילד
והמתבגר ומתייחסת למרכיבים רגשיים, התנהגותיים
American academy of pediatrics, 2011;
וחינוכיים (
.)
NICE, 2008
חשוב להתייחס גם לממצאי מחקרים שמצביעים על
חשיבות הטיפול כבר בגיל בית הספר היסודי ולאורך
זמן, כדי למנוע הידרדרות תפקודית ורגשית בהמשך
החיים בגלל התסמינים שהם תוצאה של ההפרעה
וכן בשל הפרעות נלוות. ההידרדרות עלולה לכלול:
נשירה מלימודים והידרדרות לעבריינות, קשיים רגשיים
וחברתיים, בעיות תעסוקתיות, קשיים ביחסים בין אישיים
.)
Kooij et al., 2010; Remschmidt, 2005
ועוד (
הטיפול המועדף, אם כן, ברוב המקרים עבור ילדים
הוא טיפול משולב, שכולל
ADHD
ומתבגרים בעלי
התאמה לצרכים הספציפיים של הילד ויכול לכלול טיפול
רפואי, הדרכת הורים, הדרכת הצוות החינוכי, טיפול
רגשי, הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק וכו'. בהתאמה,
חשוב מאוד שיתוף הפעולה והסנכרון בין אנשי המקצוע
השונים כדי שהילד ומשפחתו יפיקו מההתערבות את
המרב.
במאמר הנוכחי אתייחס לתפקידו המרכזי של הפסיכולוג,
ובייחוד של הפסיכולוג החינוכי, במערך הטיפול בילדים ובני
. הגישה הטיפולית שאציג מתבססת על
ADHD
נוער עם
מודל שפיתחתי, מודל אימון קוגניטיבי-התנהגותי שמשלב
בין עקרונות האימון האישי ועקרונות הטיפול הקוגניטיבי-
התנהגותי. תפקיד הפסיכולוג או הפסיכולוגית, כפי שאני
הוא תפקיד
ADHD
רואה אותו, בטיפול בילדים ובני נוער עם
של "מנהל המקרה". מדובר בבעל מקצוע, שיש לו ראייה
רחבה וכוללנית, עם ידע רחב, בין אם הוא חלק מהמערכת
החינוכית (למשל, פסיכולוג בשפ"ח) ובין אם הוא מגיע
כמתערב חיצוני שנשלח מטעם ההורים.
, כמו חוסר
ADHD
תסמינים הקשורים ל-
קשב, היפראקטיביות, סףתסכול נמוך, קושי
בדחיית סיפוקים, קושי בשמירה על הכללים
וקושי בהתארגנות, מתפרשים לעתים באופן
שגוי על ידי הסביבה. הם עלולים להיתפס
כתכונות אופי שליליות, כגון חוסר אכפתיות,
גסותרוח, אגואיזם, עצלות וחוסרמוטיבציה.
הפירושים שהסביבה מייחסת להתנהגויות
אלו מופנמים אצל הילד ותורמים את
חלקם להנמכת ההערכה העצמית
הראייה הרחבה שמתאפשרת לפסיכולוג החינוכי מתייחסת
לתחומים הבאים:
ידע באבחון ובטיפול בילדים ובני נוער המאובחנים עם
.1
משולב בידע אבחוני או טיפולי של
הפרעת קשב וריכוז
(כגון לקויות למידה,
ADHD
ההפרעות הקו-מורבידיות עם