פסיכואקטואליה
27
אימפולסיביות והיפראקטיביות. הלקות הקוגניטיבית
והלקות ההתנהגותית הקשורות בהפרעה זו מקשות מאוד
על תפקוד תלמידים בבית הספר. הפרעה עלולה להימשך
Faraone
אחוזים מהמבוגרים (
16-3-
גם בבגרות בקרב כ
), ועלולה להשפיע על תפקודם של
& Biederman, 2005
מבוגרים בלימודים, בעבודה ובחיי המשפחה. מחקרים
עשוי
ADHD
קודמים של המחברים לימדו כי האבחון ב-
להיות בעל השפעה חיובית על המבוגרים הלוקים בהפרעה
מאפשרת להם
ADHD
זו, מכיוון שההבנה כי הם לוקים ב-
להתמודד טוב יותר עם ההפרעה. במחקר הנוכחי בחנו
החוקרים את משמעות ההפרעה לחיי המורה.
בעוד שהידע המחקרי והתאורטי על ההתנסויות של מורים
עם לקויות למידה הולך ומתרחב בשני העשורים האחרונים,
המחקר על מורים עם הפרעת קשב וריכוז מועט ביותר.
Brock
עד כה נערך רק מחקר אחד על קבוצה ייחודית זו (,
ADHD
). עם זאת, ניתן ללמוד לא מעט על מורים עם
2008
מתוך מחקרים רבים שפורסמו על מורים עם לקויות למידה.
אין מסד נתונים רשמי שיוכל להעריך את שיעורם במערכת
החינוך של מורים עם לקויות בכלל, ולקויות למידה או
הפרעות קשב וריכוז בפרט. עם זאת, חוק זכויות תלמידים
עם לקויות למידה במוסדות על-תיכוניים שנחקק בכנסת
) ועיגן את זכותם הבסיסית של מועמדים למוסדות
2008(
להשכלה גבוהה וסטודנטים לקבלת התאמות בלמידה
ובדרכי היבחנות, מאפשר בשנים האחרונות למספר הולך
וגדל של אנשים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז
לסיים את ההכשרה להוראה.
) מציינת כי דווקא מתוך הצורך להתמודד
2009(
הלל-לביאן
עם הלקות והקשיים שנבעו ממנה התפתחו מניעים
לבחירה בהוראה בקרב פרחי הוראה. לתפיסתם, ההיכרות
המעמיקה עם לקות הלמידה והיכולת להצליח במקצוע
שבו יוכלו לסייע לתלמידים עם לקויות למידה להתמודד
בעצמם עם תהליך הלמידה, ומכאן גם להשפיע לטובה על
מערכת החינוך, היוו מניע רב משמעות.
) מצאה במחקרה עם עשרה מנהלי בתי
2015(
פלביאן
ספר, שקיים צורך בהדדיות שבין האדם עם לקויות הלמידה
לבין החברה הסובבת אותו כדי שיוכל להשתלב בה
בהצלחה. הדדיות זו באה לידי ביטוי בתפיסתם לגבי כנות
בנוגע לאתגרים העומדים בפני המורה, ולבקשת עזרה
כשהדבר נדרש, והמנהלים גילו הבנה לגבי אחריותם לספק
תמיכה למורים עם לקויות למידה באופן שיקדם אותם. עם
זאת, המחקר לא ציין מי הם בעלי התפקידים בבית הספר
שיוכלו לספק תמיכה זו.
הידע והניסיון האישיים שצברו מורים עם לקות למידה או עם
הפרעת קשב וריכוז בהתמודדות עם הלקות המלווה אותם
מגיל צעיר, נותנת להם יתרון מסוים בכל הנוגע לשילוב של
). בנוסף
Vogel et al., 2007
תלמידים עם קשיים דומים (
לכך, כאשר מורה עם לקות דומה עומד מול תלמיד עם
לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, הוא יוכל להוות עבור
התלמיד דמות לחיקוי ולהזדהות. עם זאת, עדיין קיים חשש
אצל מורים לא מעטים עם לקויות למידה או הפרעת קשב
וריכוז לחשוף את לקותם במקום העבודה מחשש להפליה
.)
Burns, Poikkeus & Aro, 2013
(
בחירה במקצוע היא תהליך מורכב עבור כל בוגר צעיר,
אולם הבחירה במקצוע ההוראה עבור אנשים עם הפרעת
קשב וריכוז יכולה להיות מורכבת עוד יותר. היא יכולה
להיות מושפעת מהרקע ומההתנסויות שלהם בבית הספר
היסודי והתיכון כתלמידים, ויכולה להשפיע על תפקודם
במצבי הוראה שונים, וכמובן שהיא תלויה בגיל התלמידים,
במקצוע הנלמד וברמת בית הספר (יסודי, חטיבת ביניים
או תיכון).
מורים עם לקויות למידה שהצליחו להתמודד בהוראה
) למרות קשיים וזיכרונות לא
Vogel & Sharoni, 2011
(
פשוטים של התנסויות בגילים המוקדמים, עדיין ראו את
עצמם כמורים מוצלחים. הם דיווחו שללקות הלמידה
שלהם הייתה השפעה חיובית על עבודתם. לדבריהם,
בתי ספר המספקים אווירה תומכת ומקבלת עבור מורים
כמותם יוכלו לשמש כדוגמה לחברה משלבת.
Fleischmann & Miller,
מחקר קודם של פליישמן ומילר (