Table of Contents Table of Contents
Next Page  25 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 25 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

25

מנטייה לדחיינות. ממחקר שבדק היבטים קוגניטיביים

ורגשיים בתהליך קבלת ההחלטה לגבי מקצוע בקרב

נשים בעלות אבחנת לקות למידה או הפרעת קשב,

עולה כי נשים אלו גילו רמות גבוהות יותר של אי החלטיות

כללית, אמונות דיספונקציונליות, חוסר מידע על שלבים

בתהליך קבלת ההחלטה וקושי בשימוש במידע לא מהימן

.)2014 ,

(דגני פיינמסר

(ארנון לרנר,

בתיאור מקרה של ייעוץ בבחירת מקצוע

) עולה כיצד התעוררו ספקות ביחס לבחירה

2015

המקצועית אצל דניאל, סטודנט למנהל עסקים הסובל

מהפרעת קשב וריכוז, על רקע כישלון חוזר בלימודים

אקדמיים. לדבריו: "אני נכנס ויוצא מהכיתה, אותו

מטומטם", "אני טמבל, מרים ידיים אין לי סבלנות ואמונה

להתמודד", וכילד הוא מציג עצמו "כתלמיד מחורבן". זאת

למרות פוטנציאל אינטלקטואלי ברמה שמעל לממוצעת,

כפי שעלה באבחון התעסוקתי. הפחד לשוב ללימודים גרם

לדניאל לסטייה ובלבול בבחירה המקצועית, ובסופו של

דבר לדחיינות במימוש ההחלטה המקצועית. בשלב זה,

לאחר מיקוד בכיוון מקצועי, נדרשת עבודה על הפחדים

כדי לשוב ללימודים, ובהמשך ליווי בתהליך הלמידה בכלים

כגון אלו שתוארו בתיאור המקרה של דני.

סיכום

דחיינות היא התנהגות המתאפיינת בדחייה או הימנעות

של אדם מביצוע פעולה או מטלה שהוא מעוניין בה או

צריך לבצעה. דחיינות מקושרת לרוב לפרפקציוניזם,

לדיכאון, להפרעת קשב וריכוז ולחרדה חברתית.

ניתן להתמודד עם דחיינות באמצעות עבודה נכונה

עם כלים התנהגותיים, מחשבתיים ורגשיים. במישור

ההתנהגותי מומלץ להגדיר יעדים קטנים, מוגדרים

ומדורגים. רצוי גם ללמוד ולהתנהל בסגנון רב ערוצי.

במישור הרגשי מומלץ לזהות ולתת לגיטימציה לפחד

הסמוי העומד בבסיס הדחיינות, ובמישור המחשבתי

מומלץ להשתמש במחשבות של מסוגלות ובחירה. גם

בתהליכי בחירת מקצוע וייעוץ תעסוקתי חשוב לזהות את

הדחיינות ולתת לה מקום בתהליך, כדי לאפשר, בסופו

של דבר, יכולת לקבל החלטה לגבי הכיוון המקצועי או

התעסוקתי.

רשימת המקורות מפורסמת באתר הפ"י.