פסיכואקטואליה
29
הדרכת הורים
אינטרנטית
"העמיתים שנכנסים אלי לכיתה לא מבינים שאי אפשר
להיכנס לכיתה ולראות את כולם אותו דבר. יש אטימות מצד
המורים, במיוחד המורים המקצועיים. יש מורים שפשוט לא
מבינים שבאמת קשה לילד, ואני כן מצליחה להגיע אליהם
כי אני באמת מבינה את הקושי שלהם".
כיוון שכך, הצליחו המורים המרואיינים לרתום תלמידים
ללמידה שבאה לידי ביטוי בהצלחה בלימודים.
ADHD
עם
רובם חשו סיפוק רב בעבודתם כמורים, וראו בכך תיקון
של העוול שנגרם להם בילדותם. רבים מהם סברו כי גם
היום מערכת החינוך אינה מתאימה להוראת תלמידים עם
. משימתם, על פי תפיסתם, היא אפוא למנוע סבל
ADHD
מילדים שכמותם. כך למשל טענה מורה לתלמידי כיתות ד'
בראיון שלה:
"מערכת החינוך לא נותנת מספיק כלים למורים
המתמודדים עם ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז. יש חוסר
בתקציבים לתוכניות לימוד עבור אותם קשיים, ליווי צמוד
לא מיומן, לא מכשירה עובדי הוראה מיומנים בהפרעת
קשב וריכוז. המערכת צריכה לעודד יותר מורים לעסוק
בחינוך מיוחד מאחר וכל שנה מספר הילדים בעלי הפרעות
שונות הולך וגדל".
כאשר מורה נוספת נשאלה מדוע היא תייעץ לאדם עם
להיות מורה או לחילופין להימנע מהוראה, היא
ADHD
ענתה:
"אני כן אייעץ לו להיות מורה. למה? קודם כל כי בעשור
האחרון יש יותר ילדים עם בעיות קשב ריכוז, ואם אנחנו
(המורות עם הקשב והריכוז) לא נהיה השליחות, ויהיו
המורות ה'רגילות' שלא מבינות באמת את הילדים, יכולה
להיות בעיה".
מרבית המרואיינים ראו את חייהם כבעלי משמעות.
נתפס על ידם כמסלול
ADHD
המסלול שעברו עם ה-
הכשרה לתפקידם בהווה. לפיכך, הפרעתם נתפסת על ידם
לא כמכת שמים את כמתנה. הבניית סיפור כזה הפכה את
חייהם למשמעותיים עוד יותר.
תפקידו של פסיכולוג בית הספר
בתמיכה במורים עם הפרעת קשב וריכוז
ADHD
פסיכולוגים חינוכיים יכולים להציע למורים עם
הזדמנויות חוזרות לקבלת מידע, או ללמידה בקבוצות
קטנות של מורים בעלי תחומי עניין או קושי דומה. המודל
), קונסולטציה
Caplan, & Caplan, 1999
של קפלן וקפלן (
), יכול
consultee-centered consultation
ממוקדת בנועץ (
להיות יעיל במצבים אלו.
פסיכולוגים חינוכיים יכולים גם לספק למורים אלו חומרי
למידה לגבי התערבויות יעילות בכיתה, כגון עקרונות
לניהול יעיל של התנהגות וטיפול במסוגלות העצמית של
תלמידים מתקשים. הם יכולים להציע גם בחינה מחדש
של אסטרטגיות ההתמודדות שהם פיתחו עד כה מבחינת
ההתארגנות, התכנון, השליטה באימפולסיביות ועוד. כל
לפתח את תחושת
ADHD
אלו יוכלו לסייע למורים עם
המסוגלות העצמית שלהם, ולהגביר את ההנעה שלהם
להמשיך ולתפקד באופן יעיל ואחראי.
על פסיכולוג בית הספר להביא בחשבון שבדומה לרמות
התמיכה השונות לה זקוקים תלמידים שונים, גם
מורים שונים זקוקים לרמות תמיכה שונות. אלו תלויות
בניסיון שלהם בהוראה וכמובן באפיונים האישיים שלהם
ובמודעותם לאתגרים האישיים עמם הם מתמודדים.
במידה מסוימת, ניתן להקביל רמות תמיכה אלו לרמות
) או באלו של
RTI
התמיכה של מודל היענות להתערבות (
.(Burns et al., 2016) (Multi-Tiered System of Support) MTSS
יהיו
ADHD
ברמת התמיכה הנמוכה ביותר, מורים עם
זקוקים רק לרמה כללית של תמיכה, כזו המוצעת
לכלל המורים בבית הספר. ברמת התמיכה השנייה,
המורים שיזדקקו לתמיכה מוגברת בהתמודדות עם
בעיות מורכבות בתפקודם או בכיתתם, ועדיין יוכלו
לקבל קונסולטציה וליישמה בדרכם ובקצב שלהם.
רמת התמיכה השלישית מתייחסת למורים הזקוקים
לתמיכה מרבית וזקוקים למעורבות רבה יותר וישירה
של פסיכולוג בית הספר בתכנון, ביישום ובהערכה
של כל התערבות. תפקידו של פסיכולוג בית הספר
הוא לאמוד את רמת התמיכה לה זקוק כל מורה
ולתת מענה במידת האפשר. תמיכה שכזו לא רק
תייעל את עבודת המורים הללו, אלא גם תוכל לסייע