2017
ינואר
40
ותבניות לא יעילים ואף מזיקים בהתנהלות הפרט והארגון.
הקואוצ'ינג הוא תהליך שיטתי מכוון מטרות, שיטה
התערבותית המתמקדת ביחסים שיתופיים (בין המאמן
ללקוח) הממוקדים בחשיבה תוצאתית, המתרכזת בבחירה
של הלקוח את מטרותיו, את יעדיו, את תוכנית הפעולה
ואת הדרכים להעריך את מידת השגתן של המטרות.
כפועל יוצא השיטה והתהליך מביאים לשליטה מרבית של
היחיד בתוצאות הרצויות. המבנים המרכזיים המכוונים את
התהליך הם מכוונות עצמית, מודעות עצמית, תפיסת
העצמי, רפלקציה אישית ותובנות אישיות פנימיות.
המכוונות העצמית מכוונת לכך שהפרט ילמד לשלוט
ולכוון את פעולותיו על מנת להשיג ולממש את מטרותיו
.)
Quinn, Ratey & Maitland
, 2000(
ושאיפותיו
האימון האישי לאוכלוסייה עם הפרעת קשב מאפשר
לרכוש כלים לניהול ההפרעה ולעקוף את הלקויות, ובעיקר,
השתלבות טובה יותר במסגרות החיים תוך שיפור רמת
התפקוד, ההישגים, והתוצאות בחייהם. האימון האישי
מיועד לילדים, לנוער ולמבוגרים המתמודדים עם תסמינים
של לקויות למידה ו/או הפרעת קשב. תהליך זה מתמקד
בפיתוחן וביישומן של אסטרטגיות להרגלי חשיבה והרגלי
. כמו כן, מיועדים כלי
כלים יעילים ליישום
חיים וביצירת
האימון להורים ולמורים שמקבלים כלים ואסטרטגיות
להעצמת הילדים והמתבגרים וליצירת תנאים להצלחתם
המרבית.
המטרות מוגדרות כרצון ושאיפה להתמודד ולשפר
את התפקודים שהפרעת הקשב מקשה עליהם, כגון:
התפרצויות כעס, דחיינות, בעיות בתפקודים אקדמיים
מפגשים), ומסתיים
24
ועוד. התהליך קצר מועד (בממוצע
כאשר המתאמן מדווח על השגת מטרותיו ועל שיפור ניכר
באופן התנהלותו. אף שהתהליך איננו טיפול פסיכולוגי,
מעצם העיסוק ביצירת שינויים חיוביים וביצירת הצלחות
במכלול תחומי החיים, וכן בחשיבה חיובית, תוצר הלוואי
הוא עלייה משמעותית בדימוי העצמי.
השיטה מדגישה שני עקרונות בסיסיים המעוגנים בערוץ
המחשבה ובערוץ המעשה, הוא הערוץ הפרקטי.
שינוי דפוסי החשיבה השליליים של
ערוץ המחשבה:
האוכלוסייה עם הפרעת הקשב. זיהוי המחשבות
האוטומטיות השליליות, המבוססות על הטיות חשיבה
ועיוותי חשיבה שהמוח מייצר. זאת, על ידי זיהוי הצלחות,
עיסוק וטיפול מתמיד בהצלחות, התמקדות בהצלחות,
תצפיות על הצלחות, חשיבה על הצלחות ויצירת הצלחות
נוספות.
מתן כלים מעשיים לשינוי הרגלים ודפוסי
ערוץ המעשה:
פעולה בלתי יעילים. כדי להתגבר על הקשיים והלקויות
הנגרמים מהפרעת הקשב, עלינו ליצור תפקוד תקין ככל
האפשר על ידי בניית הרגלים חדשים שישרתו את מטרות
האדם.
, פותח על ידי ננסי
ADHD
הבסיס לאימון האישי לאנשים עם
רייטי המוסיפה שזהו תהליך המאפשר ליחיד לפתח מבנים
הנדרשים על מנת לתפקד ביעילות וללמוד גישות מעשיות
על מנת להתמודד עם האתגרים שחיי היומיום מציבים בפני
האדם. המאמן עוזר ליחידים לפתח אסטרטגיות למיקסום
היכולות ולפצות על הקשיים של הלקוח עם הפרעת הקשב
.)
Ratey
, 2016(
האימון להפרעת קשב שואב חלק ניכר מהבסיס התאורטי
והמעשי שלו מתחומי דעת ומפרקטיקות טיפוליות,
)CBT(
בהן הפסיכולוגיה הקוגניטיבית התנהגותית
; תאורית הלמידה החברתית
)Beck, 1991; Beck, 2005(
PBF: The Proactive
(התאוריה ההתנהגותית פרואקטיבית,
); טיפול קצר מועד
Bandura
, 1986) (
Behavior Framework
)
SFBT: Solution Focused Brief Therapy
לפתרון בעיות (
); הפסיכולוגיה החיובית
de-Shazer & Berg
, 1997(
;)2005 ,
); פילוסופיית הקאיזן (מאורר
2005 ,
(סליגמן
); המחקר עם הפלסטיות של
1970 ,
לוגותרפיה (פראנקל
) ועוד.
2009 ,'
המוח (דוידג
CBT: Cognitive
(
התרפיה קוגניטיבית התנהגותית
: ההנחה
)Beck 1991, Beck, 2005) (Behavioral Therapy(
הבסיסית של בק הייתה שקשיים פסיכולוגיים הם תולדה
של מחשבות אוטומטיות שליליות המתחלקות לשלוש
קטגוריות, ועל כן קיבלו את השם הטריאדה (המשולש)
הקוגניטיבית. ראיית העצמי ככישלון, ראיית העולם כעוין
ומדכא ותפיסת העתיד כחסר תקווה הן שלוש צלעות
המשולש. מחשבות שליליות אוטומטיות אלו עומדות גם
בבסיס התפיסה העצמית והחברתית של האנשים עם
הפרעת הקשב, ומשאירות אותם במצב של ייאוש וחוסר
יכולת. עבור אדם עם הפרעת קשב מחשבות אלו הן
טבעיות, ולכן קשות לזיהוי, והן אוטומטיות ובלתי רצוניות,
ולכן קשות לשליטה ולשינוי. מקור המחשבות האוטומטיות
השליליות הוא בהטיות חשיבה ובטעויות בעיבוד המידע
כגון התייחסות רק לכישלונות ולמאפיינים השליליים של
מאורעות בחיים, תוך התעלמות מהמאפיינים החיוביים
שלהם. הן מובילות לעיוות בתפיסה ובפרשנות של אירועים,
ומחזקות בעיני האנשים עם ההפרעות את הרלוונטיות של
הטיות החשיבה, וכך נוצר מעגל שלילי שממשיך ומחזק
את עצמו.
, גם באימון להפרעת קשב השיטה
CBT
כמו בטיפול