2017
ינואר
בשנים האחרונות, מחקרים רבים הגדירו את הצורך
) לניהול
employability
בפיתוח "מסוגלות תעסוקתית" (
קריירה תקין ואדפטיבי. מסוגלות תעסוקתית פירושה
יכולתו של אדם להסתגל לשוק העבודה, ובמקביל,
לזהות ולממש הזדמנויות לקידום הקריירה. יכולת
זו מורכבת מיכולת למידה רחבה, רב תחומית, לאורך
החיים, יכולת ניהול עצמי, גמישות ויכולת הסתגלות
לשינויים, יכולת חיזוי וחשיבה אסטרטגית, וכישורים
להתנהלות בזירה בין אישית מורכבת כמו עבודת צוות,
עבודה מטריציונית לנוכח ריבוי אינטרסים ודרישות
מנוגדות, יכולת שיווק עצמי, שליטה בשפה, מיומנויות
Guilbert, Bernaud, Gouvernet & Rossier,
מחשב ועוד (
). ניתן לראות כי מסוגלות תעסוקתית מצריכה
2016
שימוש בתפקודים גבוהים וביכולות ויסות בתחומים
רגשיים ובין אישיים מגוונים שרבים מהם מהווים
את מוקד הקושי של אנשים עם הפרעת קשב. אחד
המפתחות לשילוב אנשים אלה היא התבססות על
תחומי החוזק שלהם. בדומה לאנשים אחרים, אך
גם בהבדל מהם, הרבה פעמים אנשים עם הפרעת
קשב אינם מודעים לכוחותיהם. ואכן, לצד הקשיים,
אנשים עם הפרעת קשב מתאפיינים גם בלא מעט
כוחות. המוצלחים שבהם, ניחנים לא פעם ביכולת
השקעה גבוהה מהממוצע, יכולת לעמוד במצבי תסכול
ועמימות, יכולת לראות קושי באור חיובי, ובדרך כלל יש
להם סגנון התמודדות פעיל, אסרטיביות, יכולת לבקש
עזרה, יצירתיות, קליטה מהירה ויכולת לפתרון בעיות
; צדוק,
2004 ,
; צדוק-לויתן וברונז
2009 ,
(ווגל ושרוני
). יכולות אלו, המוגדרות
2016 ,
מלצר ובן-סירא-רוטמן
גם הן כחלק מהמסוגלות התעסוקתית, יכולות להוות
ערך מוסף משמעותי להשתלבות ולקידום הקריירה
של אנשים אלו. העלאת המודעות לייחודיות זו היא
אחת ממטרות הסדנא, שכן הבנת הכוחות היא חלק
משמעותי מהיכולת לנהל קריירה.
על אף מאזן הכוחות והקשיים שהוזכר לעיל, בפועל
אנשים עם הפרעת קשב מתקשים מאוד בהשתלבות
הולמת במעגל העבודה ובניהול הקריירה שלהם.
הם סובלים מרמות אבטלה גבוהות יותר בהשוואה
לאוכלוסייה הכללית, מגיעים להישגים נמוכים יותר
בקריירה, עוזבים מקומות עבודה באופן תדיר, מפוטרים
לעתים קרובות יותר, מעסיקים מחשיבים אותם
כנחותים יותר, שאיפותיהם התעסוקתיות נמוכות יותר,
Weiss
והם חווים עוד מגוון רחב של השלכות שליליות (
). בהיעדר מענה הולם, אוכלוסיית
& Hechtman, 1993
האנשים עם הפרעת הקשב "נופלת בין הכיסאות"
ועלולה להיות לנטל כבד על החברה (לסקירה של השלכות
.)2012 ,
כלכליות וחברתיות, ראו, למשל, דורות
בהתבסס על כך, עלה הצורך במתן תשומת לב
מיוחד לאוכלוסייה זו. הוחלט בשירות התעסוקה
לערוך סדנא המיועדת לאנשים עם הפרעת קשב
שמטרתה פיתוח מסוגלות תעסוקתית.
תהליכי גיוס ומיון
לתוכנית "ניצני תעסוקה"
הדיון באוכלוסיית היעד נעשה בשיתוף אנשי מקצוע
של שירות התעסוקה ואגודת ניצן. היה צורך להגדיר
אוכלוסייה שתהיה הן משמעותית מבחינת היקפיה, והן
כזו שתוכל להפיק את המיטב מהסדנא. בסופו של דבר,
אוכלוסיית היעד הוגדרה על פי מאפיינים אלו:
צעירים בסיכון גבוה בשל רקע סוציואקונומי נמוך, בני
.
1
45-20
מובטלים או כאלה המחליפים עבודות בתדירות
פעמים בשנה האחרונה.
3
גבוהה של לפחות
.
2
בעלי השכלה תיכונית וללא תעודת בגרות מלאה
בלבד. בהמשך זיהינו שהבדלי גיל אינם כה משמעותיים להצלחת
35
בתכנית "עתיד בטוח לצעירים" התקבלו משתתפים עד גיל
1
הסדנא עבור משתתפיה, והרחבנו את קשת הגילים.
במהלך העבודה זיהינו שהבדלי ההשכלה אינם כה משמעותיים, וניתן לשלב אנשים עם רקע השכלתי שונה. על כן התקבלו בהמשך גם
2
כמה אנשים עם תואר ראשון.
46