Table of Contents Table of Contents
Next Page  48 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 48 / 68 Previous Page
Page Background

2017

ינואר

הסדנא

בספרות ובפרקטיקה ישנן אינספור התערבויות

המיועדות לסייע לאוכלוסייה בעלת הפרעת קשב,

ובהן התערבות קבוצתית. התערבות קבוצתית היא

מקור רב עוצמה לתמיכה, ללמידה, לתחושת קבלה

ולנורמליזציה. היא מעניקה הזדמנות לאינטראקציה

עם אחרים, המתמודדים עם קשיים דומים, ושיתוף

באסטרטגיות ופתרונות אותנטיים. אינטראקציה

כזו יכולה להיות מאירת עיניים, מרגיעה ותומכת

.)

Murphy, 2005

(

ככל הידוע לנו, על אף הידע הרחב הקיים על הפרעת

קשב, ועל אף מגוון שיטות הטיפול הקיימות, טרם בוצעו

התערבויות קבוצתיות עבור אוכלוסייה זו הממוקדות

בשיפור המסוגלות התעסוקתית והיכולת לנהל קריירה

באופן אדפטיבי.

), טיפול מולטי-מודאלי, המשלב

2005(

ט

Murphy

על פי

מתן מידע פסיכו-חינוכי, טיפול תרופתי, פסיכותרפיה,

פיתוח מיומנויות מפצות ופיתוח מיומנויות של שליטה

עצמית, הסתייעות באמצעים טכנולוגיים, אימון, סנגור

ומתן התאמות במקום העבודה הוא הטיפול המקיף

והאפקטיבי ביותר. במסגרת המשאבים שעמדו לרשותנו,

נעשה ניסיון לשלב כמה שיותר מרכיבים אלו, והוחלט

לשלב פעילות קבוצתית עם מפגשים אישיים של

המשתתפים עם מנחה הסדנא. העובדה כי איש המקצוע

מצוי גם במתרחש בסדנא הקבוצתית, יכולה לסייע לו

להציף נושאים רלוונטיים במפגשים האישיים, אשר לא

תמיד עולים ביוזמת המשתתף.

הסדנא הועברה על ידי כמה אנשים המומחים בתחום

הטיפול בהפרעת קשב.

התוכנית עזרה למשתתפיה

להבין ולהפנים את דרך החשיבה

השונה שלהם, ולראות בכך יתרון

להלן מרכיבי הסדנא התעסוקתית.

הגברת מוטיבציה ופיתוח יוזמה אישית.

תרגול מיומנויות בין אישיות.

הכוון תעסוקתי - איתור נטיות תעסוקתיות ובחירת

ייעוד תעסוקתי לחיים.

טכניקות לחיפוש עבודה באמצעים טכנולוגיים ואחרים.

ליווי ותמיכה בתהליכי ההשתלבות במקום העבודה.

רכישת מיומנויות לעבודה בסביבה ממוחשבת, וכלים

פרקטיים שונים להשתלבות מוצלחת בעולם העבודה.

הבנה ומודעות ללקויות הלמידה והשלכותיהן בדגש

על עולם העבודה, עיבוד החוויה האישית במרחב

תומך ורכישת דרכי התמודדות וסנגור עצמי.

הפניה לאבחון רפואי להערכת אפשרות לטיפול תרופתי.

בדיקת זכאות להכרה ושיקום של הביטוח הלאומי.

לצערנו, לא הייתה לנו אפשרות תקציבית להשקיע

בהשמה, בליווי בחודשים הראשונים בעבודה ובקידום

התאמות במקום העבודה.

להערכתנו, התוכנית העבירה למשתתפים כמה

מסרים חשובים באמצעות הדרך שבא נבנתה:

. הזדמנות אמיתית לשנות את מהלך חייהם - לפרוץ

1

את מחסומי הקושי ולהשתלב בעבודה מפרנסת,

יציבה ומספקת. הזדמנות לממש את הפוטנציאל

שלהם ולהיות לאזרחים תורמים לחברה.

. פיתוח אמון באנשים ובעצמם - התוכנית הקנתה

2

למשתתפים חוויה מתקנת, בכך שהיא כללה בכל

שלביה ליווי מקצועי ואמפתי של אנשי מקצוע

המבינים את מורכבות התופעה ובכך שניתנה גישה

ישירה ובלתי מוגבלת לכל אנשי המקצוע עמם באו

במגע. חוויה זו אפשרה תשתית לבניית האמון העצמי.

. חוויה מתקנת בעבודה עם אנשי הממסד וארגונים

3

ממוסדים - למשתתפי הסדנא ניסיון מר עם ארגונים.

בבית הספר, בצבא ובעולם התעסוקה לא הבינו אותם.

כאן, בסדנא, הם קיבלו חוויה אחרת. קולם נשמע, והם

גם יכלו להתלונן אם הנהלים לא מצאו חן בעיניהם.

רבים מהם חוו בפעם הראשונה את החוויה שיש עם

מי לדבר, ושלא כולם נגדם.

. זווית ראייה שונה לקשייהם - הבנת המאפיינים

4

של הפרעת קשב נתנה למשתתפים דרך אחרת

לראות ולהבין את אופן התנהלותם בעולם.

בתוכנית הם למדו להבין שיש הסבר לקשייהם,

יש מאפיינים ידועים, וישנם עוד אנשים שיש להם

מאפיינים אלו.

. תובנה לגבי המאפיינים החיוביים והייחודיים להם

5

- התוכנית עזרה למשתתפיה להבין ולהפנים את

דרך החשיבה השונה שלהם, ולראות בכך יתרון ופתח

לדבר שונה וייחודי, שאינו בהכרח רק מקור לצרות

ותסכולים, אלא גם לחשיבה מחוץ לקופסה, ועשיית

דברים בדרך לא שגרתית.

48