2017
ינואר
מקורות
1 1 .
עם ליקויי למידה
35-20
). עתיד בטוח לצעירים - תכנית תעסוקה לצעירים בגילאי
2016( '
אייל, י', קרן-אברהם, י', וריבקין, ד
.165 ,
והפרעות קשב. המוסד לביטוח לאומי אגף הקרנות - מפעלים מיוחדים
2 2 .
). מלקות לחירות: מבט אישי ומקצועי על ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז. בני ברק: הקיבוץ המאוחד.
2012( '
דהן, א' וצדוק, א
3 3 .
). חווית ומשמעות העבודה בעיני נשים עם הפרעת קשב וריכוז בישראל. עבודת גמר לתואר מ"א, אוניברסיטת
2012( '
דורות, ר
חיפה, חיפה, ישראל.
4 4 .
.73-47 ,48 ,
). "הלקות נכנסת לכל פינה": פרספקטיבות של מורים עם ליקויי למידה. דפים
2009( '
ווגל, ג' ושרוני, ו
5 5 .
). "תני לי יד" - ליווי תעסוקתי ככוח מניע להשתלבות בעבודה. בתוך: מה בעצם
2016( '
צדוק, א', מלצר, י' ובן-סירא-רוטמן, ה
עשינו? סיפורי הצלחה ממרכזי תמיכה לסטודנטים עם ליקויי למידה. עורכים: א' שמר, י' רוזנפלד, א' דהן וא' דניאל-הלוינג. תל
אביב: מכון מופ"ת.
6 6 .
.60-44 ,)1-2(13 ,
). מבוגרים בעלי לקות למידה: מאפייני הצלחה בעולם התעסוקה. אדם ועבודה
2004( '
צדוק-לויתן, א' וברונז, ר
7. Barkley, R. (1990). Primary symptoms and conceptualization in attention deficit hyperactivity disorder: A handbook
for diagnosis and treatment.
New-York: Guilford Press.
8. Brown, T. E. (2006). Attention deficit disorder: The unfocused mind in children and adults. New Haven and London:
Yale University Press.
9. Forrest, C. B. (2003). Primary care gatekeeping and referrals: Effective filter or failed experiment?. British Medical
Journal, 326, 692-695.
10. Guilbert, L., Bernaud, J. L., Gouvernet, B., & Rossier, J. (2016). Employability: Review and research
prospects. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 16(1), 69-89.
11. Jackson, B., & Farrugia, D. (1997). Diagnosis and treatment of adults with attention deficit hyperactivity
disorder. Journal of Counseling & Development, 75(4), 312-319.
12. Murphy, K. (2005). Psychosocial treatments for ADHD in teens and adults: A practice friendly review. Journal of
clinical psychology. 61(5), 607-619.
13. Weiss, G., & Hechtman, L. T. (1993). Hyperactive children grown up: ADHD in children, adolescents, and adults.
London: Guilford Press.
שותפות בין המשתתפים הגוברת על השונות שביניהם.
לדידנו, תרומה משמעותית נוספת הייתה בהנגשת
המשאבים להם זכאים אנשים עם הפרעת קשב. מעט
מטפלים ואנשי מקצוע מפנים למיצוי זכויות, והאוכלוסייה
אינה מודעת לזכויותיה. חשוב להפנות את אלו הזקוקים
לכך לביטוח הלאומי לקבלת אחוזי נכות, לשירותי הרווחה
ולשירותים הניתנים על ידי משרד הכלכלה והנציבות
לאנשים עם צרכים מיוחדים, וכן לאבחון וטיפול רפואי
הניתן בקופות החולים.
במילים אחרות, נראה כי הקושי של אוכלוסייה זו אינו
נובע רק ממחסור במשאבים, אלא אף ממודעות נמוכה
לזכויותיהם והיעדר הנגשה של המשאבים הקיימים.
אנו ממליצים להכשיר את מקדמי התעסוקה הפועלים
בשטח בשירות התעסוקה, ברווחה ובעמותות השונות
לזיהוי ולהעלאת חשד להפרעת קשב ולהנגשה של
אמצעי העזרה הקיימים.
מלבד מיצוי זכויות, סדנא זו היוותה צעד חשוב להנגשת
כלים פסיכולוגיים וטיפוליים לאוכלוסיות הבאות ממעמד
סוציו-אקונומי נמוך. לאוכלוסיות אלו אין גישה למשאבים
טיפוליים ושיקומיים, וגם כאשר זו קיימת, חסרה מודעות
לאפשרויות הטמונות בקבלת עזרה מקצועית.
נראה כי עדיין יש מקום להרחבת השירותים לליווי
והשמה, להעלאת המודעות של מעסיקים ולחקירת
סביבות העבודה המתאימות. כל זאת, כדי לאפשר
לאנשים עם הפרעות קשב חוויה של מימוש עצמי
וניצול טוב יותר של המשאבים האישיים, ובכך לצמצם
את תופעת אי התעסוקה של אוכלוסייה זו.
50