Table of Contents Table of Contents
Next Page  49 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 49 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

49

סיפורים אישיים

סיפוריהם של צעירים אלו ממחישים את עוצמתו של

הפרויקט ואת חשיבותו.

הביע תסכול רב מכך

2-

, נשוי ואב ל

28

עומר, צעיר בן

שהוא מתחיל עבודות רבות ואינו מצליח להחזיק בהן

50-

לאורך זמן. הוא סיפר שבשנתיים האחרונות עבד בכ

עבודות שונות. הוא התקשה לסיים את לימודיו התיכוניים.

הוא עבד כמוכר, קופאי בסופרמרקט, אחראי מחסן,

ראש מחלקה בסופר, שיפוצניק, גנן ואף העסיק עובדים

לפרקים. הוא דיווח שהוא שקוע בחובות ונאלץ להתגורר

עם הוריו. עם סיום התוכנית, מצא עומר תעסוקה

כמוכר ירקות בסופר. תוך זמן קצר, קודם לתפקיד מנהל

המחלקה. בשלב זה בשלה החלטה בלבו להקים עסק

עצמאי. הוא לקח הלוואה ורכש חנות ירקות קטנה. לאחר

כמה חודשים עזבה אשתו את מקום עבודתה והצטרפה

אליו בניהול העסק. בסיכום התוכנית סיפר שהקורס תרם

לו רבות, עורר הרבה נושאים למחשבה, העלה ציפיות

ויצר תקוות מחודשות.

, רווק, מתגורר בגפו. הגיע לפרויקט

35

יואב, בן

כשהוא מובטל זה כשנתיים. יואב מספר על תסכולים

רבים שחווה בתקופת בית הספר. הוא אובחן בכיתות

היסודי, אך לא קיבל טיפול הולם בהתאם לאבחון. הוא

לא סיים את תעודת הבגרות במסגרת התיכון. גם

בצבא שובץ בתפקיד שאינו הולם את כישוריו ויכולותיו

והשלים את השירות רק בקושי. לאחר הצבא השלים

את תעודת הבגרות. זה לא היה קל עבורו, והוא נעזר

במורים פרטיים ובתמיכה משפחתית מרובה. יואב

אוהב לעסוק במכירות, ועשה זאת כמה שנים בהצלחה

מרובה. אולם הוא מתקשה לארגן ולווסת את עצמו,

ולעתים קרובות נתן את עצמו בעבודתו מעל ומעבר

לדרישות התפקיד, ולאחר מכן הרגיש שמנצלים

אותו. בעקבות התוכנית, פתח לראשונה את מסכת

קשייו בפני הוריו. בשיחה שיזם, סיפר להם על קשייו

במימוש עצמי, עד כמה הוא מתקשה במציאת עבודה

הולמת, על תסכוליו שאינו מצליח להמשיך וללמוד, ועל

התמודדותו עם הפרעת הקשב. הוריו התגייסו לעזור

לו, והקשר ביניהם התחזק והם אף עזרו לו להיכנס

לטיפול רגשי. יואב מצא עבודה כאיש מכירות טלפוני. גם

בעבודה סיפר באומץ על קשייו. הוא יצר קשר טוב עם

מעסיקיו שמתחשבים בו, רואים את כישוריו הגבוהים

ותומכים בו במקומות הקשים לו. בנוסף לכך, התקבל

ללימודי הנדסאות בניין. לצורך כך, פנה לביטוח הלאומי,

הוכר כבעל הפרעת קשב חמורה והוא מקבל סיוע כלכלי

בלימודיו.

דיון

הסדנא התמקדה בניסיון ראשוני לפתח מסוגלות

תעסוקתית ולקדם שילוב בעבודה של צעירים מובטלים

עם הפרעתקשב. השילוב המשולששל אבטלה, הפרעת

קשב ורקע סוציו-אקונומי נמוך שאפיין את האוכלוסייה

היווה אתגר מיוחד, שכן עלה צורך במשאבים רבים

על מנת שההתערבות תהיה אפקטיבית, אך מדובר

באוכלוסייה מעוטת משאבים.

במסגרת הפרויקט נוכחנו כי בהשקעת משאבים

מועטים יחסית בסדנא קצרה שאורכה כחודש ימים,

יכולנו לחולל שינוי משמעותי בהתנהגות, באורח החיים

ובהרגשת התקווה של המשתתפים. ראינו שמתן שם

והגדרה לקשיים שאנשים אלו חווים, ההבנה של הפרעת

הקשב, השיתוף עם אנשים החווים קשיים דומים ומתן

מענה לצרכים הם בעלי תרומה משמעותית לחייהם של

אנשים אלה.

לחלק מהמשתתפים בתוכנית ישנם קשיים משמעותיים

בכמה תחומים. לתוכנית במתכונת הקיימת אין משאבים

מספיקים כדי לתת להם מענה שיאפשר להם להשתלב

בתעסוקה, ועבור משתתפים אלה יש צורך בתוכנית

ארוכה יותר עם התייחסות כוללנית יותר לצורכיהם, תוך

היעזרות באיש טיפול נוסף המומחה בתחום.

משתתפי הסדנא היו הטרוגניים מבחינת מאפיינים כגון

גיל, השכלה, ניסיון תעסוקתי ומיומנויות תעסוקה. הם

נבדלו גם מבחינת עוצמת הקושי עמה הם מתמודדים.

עם זאת, נראה שהמשתנה של לקות למידה והפרעת

קשב הוא כה דומיננטי, עד כי הוא גורם לתחושת