אוקטובר 5102
עם נשים. לדבריו, הוא פוחד מיצירת קשר מיני כיוון שחושש
מכישלון ומלעג על כך שאינו גברי מספיק. ברובד העמוק יותר
ִרבה
ק
החשש מקשר מיני נובע אצלו גם מפחד מאינטימיות. ה
הפיזית כרוכה בחשש של האגו להיבלע חזרה על ידי ארכיטיפ
האם. הוא חש גועל מהפרשות הגוף בכלל והנשי בפרט, דבר
שמושפע מיחסה הקפדני של האם לנושאים היגייניים. החלום:
“אני נכנס לאוטו ומגלה שהוא כולו דפוק מבחוץ והפוך מבפנים.
כאילו שהאוטו עבר תאונה. אני לא מצליח להתניע את הרכב
ואז אני נלחץ כי אני מבחין שמשהו רודף אחריי. זהו גבר גדול
ומכוער, מפחיד כזה ומגעיל. אחר כך איכשהו אני מגיע לדירה
שלי, וד’ ואשתו נמצאים שם איתי. הם נותנים לי ביטחון כי אני
חושב שהם יעזרו לי להתגונן מפני הבחור המפחיד. בינתיים
הבחור הזה מגיע לדירה וד’ ואשתו קופאים על מקומם כאילו היו
בובות. אני מנסה לברוח דרך המרפסת אבל לא יכול להתרחק.
אין לי ברירה ואני צריך לקפוץ למטה ואז אני מתעורר”.
בעזרת המפגש עם האחר/הצל, האגו
מגלה את הלא מודע שבתוכו, את החלקים
המוסתרים שבנפשו. התכנים המודחקים של
הצלמושלכיםעל הזרים והשוניםמאיתנו, ואנו
מתמלאים כלפיהם רגשות שליליים ועוינים
באסוציאציות לחלום הוא מציין שהגבר המפחיד מזכיר לו דמות
מצוירת, את פלוטו היריב של פופאי. הגבר הזר בחלום דוחה
ומפחיד אותו כי הוא חייתי, כוחני ויצרי. כנער הוא חש נחות גופנית
כיוון שלא היה מפותח מבחינה פיזית. כמו כן, הוא נהג להקפיד על
ניקיון וסדר בשל דרישותיה הקפדניות של אמו.
הדמות הגברית והחייתית שמופיעה בחלום
מסמלת את החלקים האינסטינקטואליים
שאותם שלומי דחה ולא קיבל בעצמו. הם
מהווים איום על האגו החבול והפגוע, האוטו
שעבר תאונה. אבל הנטייה של החולם לברוח
מן המפגש עם הצד הצלי באישיותו משאירה
אותו חלש ומאוים, והיסודות שאמורים לעזור
לו בהתמודדות הזו ושאיתם האגו מזדהה
(ד’, שהוא חבר מבית הספר התיכון ואשתו)
קופאים על מקומם. כך, הוא מתקשה ליצור
קשר עם נשים וחש מפוחד מפני המפגש
המיני עמן, אף שהוא נמשך אליהן. ההתנכרות
ליסודות היצריים והציליים שבו מותירה אותו
בתחושת נחיתות וחוסר אונים.
ישנו סיפור חסידי שמתאר את ההכרח לפגוש
את האחר והמנוגד, ובכך בעצם להתוודע אל
היסוד הצלי שבתוכנו, כדי לגלות גם את האוצר הפנימי ואת
הכוחות שחבויים בנו. הסיפור מיוחס לר’ שמחה בונים מפשיסחא
(ברגר, תר”ע):
“הר’ אייזיק ר’ יעקעליש חלם לו כמה פעמים שיסע לפראג,
ושם סמוך לחצר המלך תחת הגשר יחפור בארץ וימצא אוצר
גדול ויתעשר. הוא נסע לפראג ובבואו שמה הלך אל הגשר
אשר אצל חצר המלך, אבל שם עמדו אנשי חיל ההולכים על
המשמר לילה כיום, והיה ירא לחפור בארץ ולחפש במטמונים.
אבל מרוב צערו כי עמל כל כך בדרך רחוקה, ועתה ישוב לביתו
בחוסר כל, היה הולך כל היום סמוך לגשר אנה ואנה, תפוש
במחשבותיו וכשחשכה הלך אל האכסניה לנוח. ביום השני וכן
ביום השלישי שוב בא בבוקר בבוקר אל המקום הזה, וטייל שם
כל היום, ולפנות ערב הלך לאכסניה. השר העומד שם בראש
אנשי חיל שומרי ראש המלך, בראותו יום יום כי איש יהודי הולך
שחוח ותוארו כעני המעוטף בצער ויגון, סובב סובב אצל הגשר
כל הימים, קראו אליו ושאלו בדברים רכים מה אתה מחפש ועל
מי אתה ממתין זה כמה ימים במקום הזה. סיפר לו כל הענין כי
כמה לילות רצופים חלם לו כי כאן טמון אוצר גדול, ולמטרה
זאת בא לפראג ברוב עמל וטורח. אז פתח השר את פיו שחוק
ואמר לו: ‘האם היה כדאי שתסע דרך רחוקה כל כך על ידי
חלום, מי זה אשר יאמין לחלומות, הלא גם אני בחלומי אמרו
לי שאסע לעיר קראקוב ושם נמצא אחד, הנקרא בשמו אייזיק
ר’ יעקעליש, ואם אחפור שם בבית היהודי אייזיק ר’ יעקעליש
תחת התנור וכירים, אז אמצא אוצר גדול, אבל הכי אתן אומן
לחלומות אשר שווא ידברו, ולנסוע בשביל זה לקראקוב,
ואתה עשית שטות כזה לבא לכאן?’ ויהי כשמוע רבי אייזיק
ר’ יעקעליש דברי השר הבין כי עיקר ביאתו לכאן היה למען
ישמע דברים אלו ושידע כי האוצר נמצא לא כאן רק בביתו וכי
עליו לחפור ולבקש במטמונים בביתו ושם ימצא האוצר. חזר
ונסע לביתו וחפש ומצא בביתו תחת התנור וכיריים את האוצר
- 23 -
shadowheartandsouloftheblackrose
.
ning
.
com
מתוך