2016
אפריל
האתגר הוא אפוא כפול. האתגר של האדם הזקן להתמודד
עם אתגרי הזיקנה הרבים: שנויים בתחום התעסוקה, שנויים
פתאומיים במצב הבריאות, מחלות כרוניות, טיפול בבן או בת
זוג חולים ומוגבלים, אלמנות, מוות של ילד או נכד, שינויים
בגוף ובדימוי הגוף, צורך בשינוי במגורים, השינוי במבנה
המשפחה ובערכיה, צמצום במעגלים חברתיים ובפעילות
חברתית, והתמודדות עם הבדידותשל היות זקן. את הבדידות
אני פוגשת אצל רבים מהזקנים. בדידות קיומית, מלווה בעצב
מתמשך על החסר ועל היעדר קשר אינטימי ממשי, ובעיקר
על היעדר הבנה עד כמה זה “לא פשוט” להיות זקן או זקנה
.)2015 ,
(בר-טור
אך באותה מידה האתגר הוא של המטפלים, שברובם הגדול
צעירים מהמטופלים שלהם. המפגש הטיפולי עם הזקן
יכול להיות מרתק אך גם קשה להכלה כי הוא נוגע בחרדות
הבסיסיות של כל אחד מאיתנו, ממוות, מזיקנה, מחולי,
מחולשה, מחוסר אונים, מתלות. המפגש עם הזיקנה מעמיד
במבחן את הדעות הקדומות, הערכים, את החוסן הנפשי,
הסבלנות, הסובלנות והחמלה, אך גם את מידת האכפתיות,
ולכן הוא מאתגר את המטפל כשם שהוא מאתגר את האדם
בהתמודדות עם לחצי הזיקנה. הכשרות לטפל באוכלוסייה
הזקנה מחייבת להערכתי את המטפלים להיות בשלים רגשית
ומקצועית, בעלי ידע והבנה בפסיכולוגיה של הזיקנה, יכולת
לסובלנות ולסבלנות, מודעות לצורך להתאים את סוג הטיפול
ואת הקצב למטופל הזקן, מידה של גמישות בטיפול עם
מסגרת משוחררת ופחות פורמלית, המאפשרת אינטימיות,
תחושה של מקום בטוח, לעתים חיבוק ממשי ולא רק
פסיכולוגי. כמו כן, סקרנות ואכפתיות, גילוי עניין אמיתי באדם
ובסיפור חייו, כמו גם אופטימיות, אנרגיה חיובית שמטרתם
לעתים לאזן את הפסימיות, את הדיכאון ואת הייאוש שיש
.)2010 ;2005 ,
לחלק מהזקנים (בר-טור
כדאי לזכור שהמטופלים הזקנים הם אולי חלשים
ומוגבלים, עטופים ב”מסכת הזיקנה”, אך הם מכלול
שנות חייהם. יש להם יותר ניסיון וחוכמת חיים מאשר לנו
המטפלים הצעירים מהם. לכן חשוב שתהיה פתיחות גם
ללמוד מהמטופל. לאפשר לו לחזק את הדימוי העצמי שלו
: “חשוב
85-
ולהרגיש שיש לו מה לתרום, כדברי נפתלי בן ה
לי שלא יקראו לי ‘חטיאר זקן’. זקן, כן! אבל לא חטיאר!”
.)2009 ,
(בר-טור
הנכונות ללמוד מהמטופלים היא הזדמנות לחוויה מאוד
מיוחדת שבה יכול המטפל להתפתח כאדם וכאיש מקצוע.
עבור הזקן, הטיפול הפסיכולוגי הוא אולי ההזדמנות האחרונה
למפגש אינטימי שלו עם זולתו ועם עצמו, אפשרות לדיאלוג
אמיתי שבו המטופל חוזר ונקשר לעצמי המשוחרר מכבלי
.)
the ageless self
הגיל והשנים (
הזקן ניצב אמנם מול מראה חיצונית חברתית, אך גם מול
המראה הפנימית שבעזרתה הוא יכול לטייל בעולמות שונים,
לחזור לתקופות גיל מוקדמות וכך לנוע בטיפול על פני טווח
זמנים רחב ביותר העשוי להכיל גם שבעים, שמונים ואף
תשעים שנות היסטוריה אישית וחברתית. המצוקות הרגשיות
המאפיינות את הזקנים, קשורות בעיקר לשינויים ולאובדנים
גופניים, משפחתיים וחברתיים. קשת הסימפטומים היא
רחבה, ועם הגיל יש גם יותר שימוש בתרופות, כולל בנוגדי
חרדה ודיכאון.
מציאות מורכבת זאת עשויה להרחיב את תחומי המעורבות
של המטפל ולחייב גם קשר עם גורמים שונים בקהילה או
במשפחה. במרבית המקרים אין צורך בטיפול פסיכולוגי ארוך
טווח, אלא, ובעיקר, בהתערבויות קצרות המכוונות לסייע
לזקן להתמודד עם שינוי או אובדן משמעותי בחייו.
מאפיינים ייחודיים לטיפול פסיכולוגי
באוכלוסייה הזקנה
אבחון ראשוני מקיף ולעתים צורך בקשר עם הקהילה.
•
גמישות במסגרת הטיפול, שכן לעתים עולה צורך
•
בביקורי בית או בקשר טלפוני בין הפגישות.
•
מהירות בהתפתחות תהליכים של העברה בטיפול -
.(Nemiroff & Colarusso,1985) ”The race against time”
גיוון באובייקטים להעברה (ילד, אמא, בת זוג, אחות,
•
חברה).
16