Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  49 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 49 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

- 49 -

במקרה של ניתוח אבחנתי (ביופסיה)

. 3 3 הכנה לניתוח תוך התייחסות לממצא האפשרי, הפחתת

חרדה עד לקבלת התשובות.

. 4 4 אם אובחן סרטן, הורדת חרדה וחיזוק מערכת החיסון

כנגד תאים סרטניים כדרך להתמודד עם אבחנת

הממאירות. התייחסות לחרדה העולה מהמחשבה

שהגידול עלול להתפשט בזמן שעד לטיפול הרפואי הבא.

במקרה של גידול סרטני ידוע

. 5 5 הכנה לניתוח, חיזוק מערכת החיסון, הפחתת חרדה,

התייחסות לדימוי הגוף, לנשיות, לאשמה אפשרית, לכאב.

. 6 6 הפחתת חרדה וחיזוק מערכת החיסון, התייחסות לפחדים

ממוות, מכימותרפיה, מהקרנות, מכאב.

לאחר השגת הסכמת המומחים לתכנים ולמלל התסריטים,

הוקלטו שישה תסריטים נפרדים. נשים שהגיעו למרפאת השד

ונמצאו מתאימות (שפה, זמן, נכונות) הופנו להכנה היפנוטית

במרפאות החוץ על פי התסריט הרלוונטי, במתכונת שתוארה.

42 נשים טופלו באמצעות הקלטות והן התבקשו לחוות דעתן

לגבי התאמת התכנים ההיפנוטיים למצבן וצורכיהן. מקבוצות

מיקוד עם המטופלות עלה משוב חיובי שאכן התכנים בתסריט

נוסחו נכון ובהתייחסות ראויה לצרכים ולמצוקות בכל שלבי

הטיפול הקונבנציונלי.

שמתי לב לשינוי שחל בי הן בצורת

החשיבה והן בצורת הדיבור. זיהיתי

שאני חושב יותר במונחים חיוביים

[...] הבנתי שההיפנוזה היא דרך

חשיבה ולא טכניקה טיפולית בלבד

עולם התוכן של צוותי הרפואה,

הסיעוד והרפואה המשלימה

כשלמדתי היפנוזה למדתי איך להכניס מטופל למצב היפנוטי,

איך להעמיק את הטרנס ההיפנוטי, ואיך להשתמש במצב

ההיפנוטי לטובת התכנים הטיפוליים הרלוונטיים. למדתי

טכניקה, ושכללתי את היכולת שלי להשתמש בה. לאחר כמה

שנים שמתי לב לשינוי שחל בי הן בצורת החשיבה והן בצורת

הדיבור. זיהיתי שאני חושב יותר במונחים חיוביים, שאני משתמש

בדימויים ובמטפורות יותר מאשר בעבר, שאני משתמש פחות

במילים ביקורתיות ושיפוטיות, שהשפה שלי מזמינה יותר ומכוונת

אל עתיד חיובי, שהטון והקצב של הדיבור שלי משתנים לכיוון

הרגוע. הבנתי שההיפנוזה מחלחלת אל היומיום שלי גם כשאני

לא עוסק בה באופן פורמלי וברמה מודעת. הבנתי שההיפנוזה

היא דרך חשיבה ולא טכניקה טיפולית בלבד.

כשהתחלתי לעבוד בבית החולים, שמתי לב לשפהשבה מדברים

אנשי הצוות הרפואי והסיעודי, שפה שיש בה סוגסטיות לא

מודעות לקושי, לכאב, לסבל. שמתי לב להשפעה העצומה של

מילים אלה על החולים, הנמצאים מלכתחילה במצב רגרסיבי

ותלותי, סוגסטבילי מאוד, מושפעים מאוד ממילים שנאמרות

מפי אנשי רפואה מוסמכים בחלוק לבן. לאור הבנתי את חשיבות

הסוגסטיות של הצוות, לטוב ולרע, החלטתי להתמקד בהדרכת

הצוות הרפואי, הסיעודי ושל הרפואה המשלימה במגמה ליצור

גם אצלם את השינוי שיצרה אצלי ההיפנוזה, להעלות את

המודעות לסוגסטיות שהם נותנים, ולרתום אותם בכך לתהליך

השינוי החיובי של החולים במצוקתם.

ההיבטים המעשיים של הדרכות צוות אלה התגשמו בכמה

מישורים:

צוות הרפואה המשלימה

בישיבות השבועיות של צוות הרפואה המשלימה נקבע זמן קצר

(5-01 דקות) שבו ניתנה לי ההזדמנות להעביר מידע לגבי הקשר

בין הגוף והנפש, תהליכי חשיבה והשפעתם על הנפש, משמעות

הסוגסטיה, חשיבות הניסוח החיובי, ההצטרפות וההובלה כדרך

ליצירת שינוי. חלק מהישיבות הוקדשו להעמקת נושאים אלה

והטמעתם, כולל סדנה בת 4 שעות שנערכה ביום נפרד.

בישיבות שבהן הוצגו מקרים של טיפול באקופונקטורה או

ברפלקסולוגיה, הודגמו חלופות לדיבור ולהתנסחות בפנייה

אל החולים. המטרה הייתה להעלות את מודעות אנשי הצוות

לסוגסטיות השליליות ולגרום להם לכלול סוגסטיות חיוביות

בשיחתם עם החולים.

בהרצאה שהתמקדה בהרגעת אדם עם נטיות אלימות הודגמו

עקרונות של יצירת קשר על בסיס הצטרפות והובלה. גישה

זו מאפשרת הרגעה והקטנת ההסתברות להתנהגות אלימה

באמצעות העקרונות ההיפנוטיים המוזכרים.

לאור הבנת אנשי הצוות את חשיבות המילה המדוברת בעבודתם

השוטפת, הוקדשו ארבעה מפגשים להדרכת העקרונות של

neuro-linguistic

(ניתוב לשוני פיזיולוגי,

NLP

הדמיון המודרך וה-

) תוך דגש למילים, לשפה ולטון הדיבור.

programming

שמתי לב לשפה שבה מדברים אנשי

הצוות הרפואי והסיעודי, שפה שיש

בה סוגסטיות לא מודעות לקושי,

לכאב, לסבל. שמתי לב להשפעה

העצומה של מילים אלה על החולים

הרצאות לסטודנטים לרפואה

המרכז הרפואי בני ציון בחיפה הוא בית חולים אקדמי,

וסטודנטים לרפואה עוברים הדרכה ברפואה משלימה בשנתם

השישית. במסגרת זו מועברת הרצאה הכוללת נושאים

כגון הקשר בין הגוף והנפש, ההיפנוזה ככלי עבודה אפשרי

לרופאים וחשיבותן של המילים, בפרט כשהן באות מדמות

סמכותית לבושה בחלוק לבן.