Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  24 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 24 / 68 Previous Page
Page Background

יולי 5102

- 24 -

מעמיקה ההבנה שדברים אינם מתרחשים בעצמם, וכי יש צורך

במיומנויות הקשבה עדינה וממושכת, בנקיטת צעדים מגוונים

כדי ליצור שינוי גם במקומות שהוא נראה כמעט חסר סיכוי.

תחקור הצלחות עשוי לשמש ככלי טיפולי

בעבודה שלנו עם נועצים ומטופלים

בתחומי הפסיכולוגיה השונים, ויתרה

מכך, חשוב שנשכיל להבין שאנו

יכולים ללמוד מתחקור זה לא רק על

המטופלים אלא גם על עצמנו כמטפלים

מטרת המאמר הנוכחי להציע למטפלים ליישם מתודות אלה

בתחקור ובתהליכי הדרכה והתפתחות אישיים. לא מן הנמנע

כי קוראי שורות אלה יחושו כי הכלים הללו מוכרים להם,

ידועים ומיושמים על ידם בתהליכי הטיפול והייעוץ. אין ספק

כי כל מטפל בתחומו נתקל בנגזרות של שיח מופנה כוחות,

פסיכולוגיה חיובית וכדומה. עם זאת, יישום המתודולוגיה

המובנית דרש התמודדות מסוג אחר, תחקור המכריח

לשאול שאלות לעומק ולספק תשובות קונקרטיות שניתן

לשמר, ליישם ולתווך לאחרים, כמו גם מאפשר העצמה של

המטפל.

החוויה המשמעותית שלנו מתהליך החקירה על פי מתודת

למידה מהצלחות היא כי הדברים אינם פשוטים כפי שהם נראים.

מעבר למסקנות המשמעותיות לליווי תעסוקתי, שמקצתן תוארו

במאמר זה, נותרה עוצמת חוויית התחקיר. תחקור הצלחות עשוי

לשמש ככלי טיפולי בעבודה שלנו עם נועצים ומטופלים בתחומי

הפסיכולוגיה השונים, ויתרה מכך, חשוב שנשכיל להבין שאנו

יכולים ללמוד מתחקור זה לא רק על המטופלים אלא גם על

עצמנו כמטפלים: מה הכלים העומדים לרשותנו, במה אנחנו

חזקים, עם אילו סוגי מטופלים אנו מצליחים במיוחד וכדומה.

מכאן, אנחנו מזמינים כל אחד ואחת מכם לנסות וליישם הרהור

פנימי מסוג זה ולחוש את האתגר ועומק הלמידה המתאפשר

מתחקור הצלחות.

מקורות

.

1 1 .

רוזנפלד, י’ (7991). לימוד מההצלחות - כיצד לעצב עבודה סוציאלית ההולמת את מיועדיה. חברה ורווחה, י”ז (4), 163-773

.

2 2 .

רוזנפלד, י’ (5891). תחומה ומומחיותה של העבודה הסוציאלית. חברה ורווחה ו’, 911-031

Buckingham, M. & Clifton, D.O. (2000). Now, discover your strengths. New York, NY: Free Press.

3.

Clifton, D.O. & Nelson, P. (1992). Soar with your strengths. New York, NY: Dell Pusblishing.

4.

Greenwood, D.J. (1991). Collective reflective practice through participatory action research: A case study from the

5.

Fagor Cooperatives of Mondragon. In D.A. Schon (Ed.), The Reflective turn. New York: Teachers’ College, Columbia

University.

Kahneman, D. & Tversky, A. (1979). Prospect theory: an analysis of decision under risk, Econometrica, 47, 263-291.

6.

Litman-Ovadia, H., Lazar-Butbul, V. & Benjamin, B.A. (2014). Strengths-based career counseling: overview and initial

7.

evaluation. Journal of Career Assessment. 22(3) 403-419.

Magyar-Moe, J.L., Owens, R.L. & Conoley, C.W. (2015). Positive psychological interventions in counseling: what every

8.

counseling psychologist should know. The Counseling Psyhcologist, 43(4), 508-557.

Seligman, M.E.P. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. In C.R. Snyder & S.J. Lopez

9.

(Eds.), The handbook of positive psychology. New York: Oxford Press. 3-12.

Sheldon, K.M. & King, L. (2001). Why positive psychology is necessary. American Psychologist. 53(3).

10.

Smith, E.J. (2006). The strength-based counseling model. The Counseling Psychologist, 34, 13-79.

11.

Tversky, A. & Kahneman, D. (1991), Loss Aversion in Riskless Choice: A Reference-Dependent Model, Quarterly Journal

12.

of Economics, 106 (November), 1039-1061.