יולי 5102
- 28 -
אפילו “לחשוב” או לזהות, לא כל שכן להגדיר צרכים, תשוקות
או פחדים וספקות. “מעולם לא חשבתי על מה אני רוצה
לעשות... זה היה ברור כל כך... כוונתי כסוס מאולף לאורווה...”,
אמר. נדרשה עבודה טיפולית איטית וסבלנית כבת שנתיים כדי
להנגיש לעצמו דרך להכרה וזיהוי צרכים ורצונות, להכיר בהם,
לתעדף, לשכלל. משהחל “לגעת” בהם נדרשה עוד כשנה
להעז ולבחור בדרך חדשה, לקחת אחריות על בחירותיו ולהביא
בחשבון גם אפשרות של התנסויות שיהיו פחות מדויקות ואפילו
כישלונות. לבסוף החל להכיר את אהבתו ללמד אחרים. ה”פצע”
היה דרכי הלימוד (או האילוף) שלו כילד מחונן. חוויותיו היו קשות
ומודחקות, והוא רצה ללמד אחרת! ללמד את כל הילדים שירצו
ללמוד חשיבה אחרת, פילוסופיה, אמנות ומדע. הוא בחר להקים
חברה משלו, ולעשות זאת עם חברה שותפה.
חזון החברה היה להקנות כלי מדע וידע לילדים דרך משחק,
תנועה, דמיון והשתלבות בקבוצות. הוא נדרש לראשונה בחייו
להתנסות בתחומים חדשים שאותם לא ידע ובחלקם אף היה
מוגבל, וזו הייתה חוויה חדשה עבורו להכיר בכך. לאט וביסודיות
למד כיצד לבנות מערכי לימוד, מערך הקמה ועבודה, ולהגדיר
מסגרות ותקציב ולמצוא מקורות מימון. לאורך הדרך הוא נדרש
ואף הצליח לבנות יחסים “מחודשים” כדבריו עם אשתו וילדיו,
ואף רכש חברים, דבר שבעבר לא התפנה לו. הוא למד לבחון
עד כמה היחסים והתפקוד במערכות חייו השונים קשורים
אלה לאלה. בריאותו התייצבה והוא הפך לאיש שגופו חשוב
לו: הוא פיתח הקשבה חדשה וכבוד לצרכיו הפיזיים. הוא למד
ליהנות מהיכולת לנהל את חייו למרות החידוש שבכך והאחריות
הבלעדית שלו לכך.
מניסיוני ומהידע המשולב שלי כפסיכולוגית קלינית ותעסוקתית,
יעיל ומהיר יותר שתהליך כזה שבו נדרש מהפך במכלול מישורי
חיים יהיה משולב, ומוכלל למומחיות ייחודית המשלבת יכולות
תרפויטיות ומומחיות בתחומי העשייה והקריירה.
בתחילת המאה הקודמת כתב פרויד (8891) על יצר החיים ויצר
המוות ועל תשוקה ועל הטיפול בהם. הוא הדגיש את חשיבות
השילוב שבין אהבה, עבודה וחברה, וציין שעבודה היא ביטוי,
השלכה ושדה אימונים של מרב עולמותינו הפנימיים, היצריים
והיצירתיים, המודעים והלא מודעים.
רורליך (0991), שהיה פסיכואנליטיקן, כתב בספרו פורץ הדרך
“עבודה ואהבה” ביתר פירוט. הוא הציג תהליכי טיפול בתחומי
העבודה, וכיצד באים היצרים והתשוקות, ומשאלות החיים והמוות,
לידי ביטוי בעבודה ובקשייה. בעבודתו הטיפולית שילב בין כלים
קליניים והבנות עמוקות של עולמות המקצועות והעבודה.
נראה שמערכות הלימודים וההכשרה הקיימות לא הכשירו אותנו
להווה, ובעיקר לעתיד המסתמן. האדם שיצטרך לזהות וליצור
את עצמו, עומד דל כלים מול האתגר. גם היועצים והמטפלים
נדרשים כיום “להמציא” את עצמם ואת עיסוקם. גם דרכם אינה
קלה, אך הביקוש להם גובר.
אין ספק שכורח קיומנו תלוי ועומד ומותנה בדרכים שבהן נשכיל
להתמודד עם אתגרים אלה: נצטרך לחולל שינויים וליצור
הבנות שיאפשרו לנו להיות אנשים מודעים יותר, מחויבים יותר
לעצמנו, ועם זאת קשובים בדרכים חדשות לזולתנו ולסביבה
שבה אנו חיים, יוצרים ומתפרנסים. כך הופכים אתגריהם של
מטפלי הקריירות לשליחות!
המלצות לקידום תחום התרפיה בתחום הקריירה
הרחבת אפשרויות ההתערבויות בתחום “אדם וקריירה”
•
תוך בחינת המקרים והמצבים שבהם נחוצה התערבות
ממוקדת וקצרת מועד, לעומת מצבים שבהם נחוץ תהליך
ארוך ועמוק יותר.
יש צורך בקלינאים שהתמחו כתרפיסטים בתחום
•
הקריירה.
הכשרות יועצים תעסוקתיים בתחומי טיפול ותרפיה.
•
הכשרות של פסיכולוגים קליניים ושל עובדים סוציאליים
•
קליניים צריכות לכלול כלים וידע בתחומי המקצועות
התעסוקתיים, הארגוניים ושוק העבודה כדי לאפשר
התערבויות מורכבות ומושכלות יותר בטיפולם בקריירות.
יש לבנות תהליכי ייעוץ מודולריים שבהם תינתן לאדם
•
הבחירה לייצר חוזה טיפולי או ייעוצי גמיש ומתפתח על פי
הצרכים בזמן אמת.
כל אלו צריכים להיעשות לצד בניית גבולות בהירים מתי
•
יש צורך בייעוץ תעסוקתי ומתי יש צורך להפניה למטפלים
קלינאים קלאסיים ומתי מוקד ההתערבות הוא אכן טיפולי
הדורש מומחיות בתחום הטיפול בקריירה.
מקורות
). ההיסטוריה של המחר. הוצאת דביר.
1 1 .
הררי, י’ (5102
). לכל אדם יש שביל. הוצאת מודן.
2 2 .
ינאי, א’ (0002
, הוצאת אוריון.
3 3 .
SILVER ACE
ינאי, ד’ (3102). הקוד האנושי
). תרבות בלא נחת: ומסות. הוצאת דביר.
4 4 .
פרויד, ז’ (8891
). עבודה ואהבה. הוצאת דביר.
5 5 .
רורליך, י”ב (0991