פסיכואקטואליה
55
את הפונים, אם הם פסיכולוגים ואם הם לקוחות. היום,
כעבור למעלה מעשור, התבקשה הרחבה בארבעה
תחומים: העבודה עם קטינים וחסרי ישע, הפסיכולוגיה
המשפטית, התיעוד והרשומה הפסיכולוגית והעבודה
באמצעים מרחוק.
היבטים אתיים בעבודה עם קטינים תורחב בכל פרק
של קוד האתיקה המתעדכן באמצעות הוספת אמירות
בתחום או סעיפים נפרדים בכל פרק של הקוד. מאחר
ששאלת הסכמת שני ההורים עלתה באופן שכיח
בפניות הסתמן שאין בהירות מספיקה בנושא. הוועדה
היוצאת הוסיפה התייחסויותיה בעניין ועמדה על כך
שיש לבקש הסכמת שני הורים. עם זאת נותרו בתחום
זה עמימויות שיידונו בהמשך.
לרשומה הפסיכולוגית ייוחד פרק נפרד בקוד האתיקה
המתעדכן. זאת בשל שכיחות הפניות בתחום ובשל
היותו תחום מועד לטעויות אתיות ואף להפרות כללים
ועבירות על החוק.
לפסיכולוגיה המשפטית שגם בתחומה רבו התלונות
הוקדש פרק נפרד, אך כפי שיצוין בהמשך, לא יהיה
די בכך. חרף קיומו של מסמך בתחום שנכתב על ידי
פרופסור משה אלמגור, וחרף יוזמתה של ועדת האתיקה
לניסוח סטנדרטים מעודכנים בתחום שנכתבו על ידי
ד”ר גבי וייל, ד”ר יהושוע וייס וד”ר דוד יגיל, וחרף
קיומו של פורום פסיכולוגים בהפ”י שעסק בתחום,
עדיין ניכר שזהו תחום החושף את הפסיכולוגים
לתלונות כבדות משקל בוועדה ולתלונות הנוגעות
לעבירות על החוק.
באשר לתלונות בענייני אבחון, הרי שניכר שעל
אף שהוקדשו לתחום זה אמירות ברורות בקוד
, הרי שעדיין לא פסקה שכיחותו
2004-
האתיקה
הבולטת של התחום בין התלונות. משמע, לא די
בכללים אלא יש לשקוד על הטמעתם וליצור פעילויות
נוספות המבטיחות את הטמעתם.
סוגיית ההתערבויות הפסיכולוגיות באמצעים מרחוק
הורחבה אף היא בקוד המתעדכן, וזאת לנוכח ריבוי
השאלות וההתייעצויות בתחום שעלו ותכפו ככל
שהטכנולוגיות נהיו זמינות יותר וככל שהתגוונו.
עבודת הוועדה
תפקידיה של ועדת האתיקה כפי שהוגדרו בתקנון
), הם ייעוץ לפסיכולוגים בהתמודדויותיהם
2012(
הפ”י
האתיות, טיפול בתלונות בדבר פסיכולוגים וכן עדכון
שוטף של הקוד האתי. הוועדה מורכבת מצוות
פסיכולוגים העושה את עבודתו בה באופן וולונטרי
לאחר שנבחר לתפקיד בבחירות הנערכות בהפ”י אחת
לארבע שנים. מתכונת עבודתה היא של ישיבה חודשית
במשרדי הסתדרות הפסיכולוגים. בישיבה עוסקת
הוועדה בפניות, ודנה בנושאים נוספים הקשורים
בהנחלת האתיקה. בזמנים שבין הפגישות, עורכת
הוועדה דיונים באמצעות דואר אלקטרוני שנגיש רק
לוועדה, וזאת על מנת לזרז ולייעל את עבודתה.
העלייה הגבוהה במספר הפניות טמונה בנגישות
הקלה עבור קהל הפונים לוועדה. נגישות זו היא חלק
ממדיניות הוועדה ומתאפשרת על ידי פנייה ישירה
בדואר או דוא”ל, ללא ייצוג וללא תהליכים מקדימים,
ומתוך רשות לניסוח חופשי של הפנייה. בנוסף, לרשות
הפונים קשר טלפוני עם מזכירת הוועדה הנכונה לסייע
בהליכי הפנייה.
ההכרה המתרחבת בוועדה המתבטאת בעלייה
במספר הפניות מוסברת בשינוי תרבותי וסוציולוגי
שהביא למודעות חברתית גבוהה יותר באשר לזכויות
מטופלים; במוניטין הוועדה הקשור ב”קלות תנועתה”;
ואף באפשרות אשר לפיה הוועדה משמשת כחוליה
נוספת בשרשרת הטענות על עוולה שהמשכה יכול
להיות בערכאות משפטיות.
חרף הברכה בשימוש בוועדה ההולך וגובר עולה בעיה
קשה הקשורה בעומס הניכר על עבודת הוועדה,
העלול לפגוע באיכות הטיפול. יש לציין שהטיפול
בתלונות דורש עיסוק אדמיניסטרטיבי רב הכולל למשל
בקשת ויתור סודיות מהמתלונן למול הנילון ומעקב כי
הנילון הגיב. לעתים קרובות הטיפול נמשך גם לאחר
סיכום הפנייה, כשהמעורבים מבקשים עוד הבהרות
או מבקשים לערער. בטיפול בפניות אשר מראש ידוע
שהטיפול בהן יופסק לאור התיישנות, היעדר פרטים
או אנונימיות של הפונה גם נדרש טיפול רב כי לרוב הן
מלוות בתכתובות ממושכות עם הפונים העומדים על
כך שפנייתם בכל זאת תידון. פועל יוצא מכך הוא שנגזל
פנאי הוועדה להתעמק בסוגיות האתיות שעבורן פונים
בבקשת ייעוץ. כך גם משהה הוועדה עיסוק בפעילויות
הקשורות להנחלת האתיקה כמו ייזום ושקידה על קיומן
של תוכניות הכשרה ולימודי המשך העוסקות באתיקה,
שיתופי פעולה עם ארגוני אתיקה נוספים בתחום
הטיפול או מעורבות בתוכניות לימוד אקדמיות.
הוועדה השקיעה מאמצים בפרסום קבוע של פעילותה
ברבעון הפ”י - פסיכואקטואליה, וכן טרחה על ניסוח
ניירות עמדה כתגובה לפניות. עם זאת הפרסום היה
מוגבל רק למסגרת הפ”י ולא תמיד הגיע לכלל קהילת
הפסיכולוגים.
ועדת האתיקה