Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  61 / 82 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 61 / 82 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

- 61 -

אחד הקשיים המשמעותיים בעבודה טיפולית עם אנשים

אשר עברו פגיעת ראש הוא הקושי באינטגרציה של היכולות

והקשיים, ומתוך כך גם קושי במודעות. תוכנית הטיפול המלא

נותנת מענה לכך על ידי שימוש במרחב הקבוצתי. במפגש עם

עמיתים שחווים קשיים דומים מתאפשרים שיקוף ובחינה של

דרכי התמודדות כמו גם בדיקה של השאיפות והציפיות של כל

אחד מחברי הקבוצה. בנוסף לכך, ההימצאות בקבוצת עמיתים

מאפשרת לא פעם הגברה של המוטיבציה לשיקום ולקבלת

תמיכה ואמפתיה מהקבוצה. ההימצאות בקבוצה מאפשרת גם

.)

Ben-Yishay, 2000

התנסות ותרגול של יכולות בין אישיות (

בצד התהליך המשמעותי המתרחש בתוך הקבוצה, לצוות

המעורב בתוכנית יש משקל רב, וההתערבויות הטיפוליות

המערכתיות מהוות חלק חשוב ועיקרי בתוכנית. על ידי יצירת

סביבה בטוחה ומאפשרת, מתרחש תהליך של מתן משוב

קונקרטי על מצבים בחיי היומיום, ואף ניתן לדון בכך במסגרת

הקבוצתית. עבודת הצוות והאינטראקציה השוטפת עם המטופל

מסייעת להדגשת המסר המועבר אליו, ולהדהודו על ידי אנשי

צוות שונים, דבר שמעצים את המסר ומאפשר קבלה והפנמה

שלו. נושא זה מהווה אבן בסיס משמעותית לקידום תהליך של

מודעות, אינטגרציה וקבלת הפגיעה.

בתוכנית מושם דגש רב על יצירת מרחב המאפשר מפגש

עם התפקודים הקוגניטיביים, ההתנהגותיים והרגשיים השונים,

ההשלכות של ליקויים אלו והעיבוד הרגשי של משמעותם.

מפגש זה מאפשר עלייה במודעות ליכולות ולקשיים התפקודיים,

ואימוץ דרכי התמודדות חדשות. יש לציין כי לאורך כל התוכנית

מודגש הפן הרגשי ומתבצעת עבודה רגשית על תכנים עיקריים

שעשויים לאפיין אנשים לאחר פגיעת ראש. תכנים אלו כוללים

תגובות הנעות בטווח שבין אבל לדיכאון, בין תגובה פוסט

טראומטית להפרעה פוסט טראומטית ובין פגיעה נרקיסיסטית

להפרעה נרקיסיסטית. למעשה, תוכנית הטיפול המלא באה

לתת מענה טיפולי הן לליקויים הראשוניים והן לליקויים המשניים

כפי שתוארו.

מיון לפני הכניסה לתוכנית

בשל מורכבותם של הליקויים והאינטראקציה ביניהם, טרם

הכניסה לתוכנית מושם דגש על ביצוע אבחון נוירופסיכולוגי

מקיף. האבחון נועד לתת תמונה מקיפה על האדם, על יכולותיו

טרם הפגיעה, על תפקודו הקוגניטיבי הנוכחי, על התגובה

הנפשית לפגיעה ועל משאבי ההתמודדות שלו. באופן זה ניתן

לאמוד את האינטראקציה בין הליקויים השונים ומשמעותם

התפקודית על חייו של האדם. במסגרת תהליך האבחון נבחנת

מידת התאמתו של האדם לתוכנית הטיפול. לתוכנית מתקבלים

מועמדים בשלב הפוסט אקוטי לאחר פגיעת הראש, בממוצע

), אשר

Hoofien et al., 2014

כשלוש שנים לאחר הפגיעה (

רמת האינטליגנציה שלהם בטווח הממוצע לפחות והם בעלי

פרוגנוזה תעסוקתית חיובית. במקביל נבחנת רמת המודעות

שלהם ויכולתם להיתרם מתהליך קבוצתי.

מבנה התוכנית

תוכנית הטיפול המלא מתקיימת במכון הלאומי לשיקום נפגעי

ראש. זוהי תוכנית יום קבוצתית הנמשכת עשרה חודשים.

בתחילה בהיקף של ארבעה ימים בשבוע ולאחר מכן בהיקף

של חמישה ימים בשבוע. התוכנית כוללת טיפולים קבוצתיים

בתחומים קוגניטיביים (קשב, זיכרון, תקשורת בין אישית

ותפקודים ניהוליים) ורגשיים (טיפול קבוצתי), טיפול נפשי פרטני

וטיפול פרטני הממוקד בשיפור התפקודים הקוגניטיביים. בנוסף

מתקיימת קבוצה פסיכו-חינוכית המקנה למטופלים ידע בנוגע

לפגיעות ראש והשלכותיהן. דגש נוסף ניתן לתחום התעסוקתי,

במטרה לסייע למטופלים לשוב ולהשתלב בתעסוקה (לימודים

או עבודה) על פי יכולותיהם. זאת, באמצעות קבוצה העוסקת

בתכנים מעולם התעסוקה ותהליך ייעוץ תעסוקתי פרטני, כמו

גם התנסות תעסוקתית המובנית בתוך התוכנית.

התוכנית עצמה מחולקת לשלבים המסודרים בסדר היררכי

), כאשר בכל שלב ישנו

Daniels-Zide & Ben Yishay, 2000

(

דגש שונה. המעבר בין שלב לשלב מלווה בשיחת משוב, שבה

המטופל מקבל מאנשי הצוות המטפל משוב על התקדמותו

בתהליך, ונקבעים באופן משותף מטרות ויעדים אישיים להמשך

התוכנית.

שלבי התוכנית הטיפול המלא

- שלב זה נמשך כחודשיים, ומוקדש להיכרות

שלב ההיכרות

עם היכולות והקשיים בתחומים השונים של כל אחד מחברי

הקבוצה. במהלך תקופה זו הקבוצה מבצעת מטלות שונות

שמטרתן להכיר וללמוד באופן משותף על הקשיים ועל היכולות

של המטופלים החברים בקבוצה. יש לציין כי בשונה מתהליך

האבחון, המטרה בחלק זה היא העלאת המודעות והלמידה

של הליקויים הראשוניים והמשניים אצל כל מטופל. שלב זה

מוקדש גם ליצירת קשר טיפולי בין המטופל למטפל האישי שלו

וליצירת קשר בין חברי הקבוצה. בסיום שלב זה מוגדרות יחד

עם המטופל מטרות שיקומיות אשר ילוו אותו לאורך התוכנית.

- לאחר קביעת המטרות ועיבודן הרגשי

שלב הטיפול

בטיפול הרגשי הפרטני, מתחילה עבודה הממוקדת בתפקודים

הקוגניטיביים וההתנהגותיים השונים. בשלב זה רוכש המטופל

כלים ואסטרטגיות לשיפור התפקוד, ומתאפשר לו זמן ומרחב

להתאמן ולבחון את הכלים השונים שאותם הוא רוכש. למעשה,

בשלב זה נעשית עבודה דרך המרחב הקבוצתי על המטרות

האישיות של כל מטופל. כך לדוגמא, שני מטופלים יכולים לבצע

מטלה דומה הקשורה לתפקודי הזיכרון שלהם. אך בעוד לאחד

הדגש עשוי להיות סביב ניטור והתמודדות עם קשיים בתחום

הקשב, לאחר הדגש יהיה על ביצוע בקרה יעילה על תפקודו.

משקל רב בתוכנית ניתן לישיבות צוות שבהן נערך דיון על

משתתפי התוכנית ומגובשים מסרים ודרכי התמודדות. בנוסף,

הדיון בישיבת הצוות מאפשר התמודדות עם קשיים ומשברים

טיפוליים העשויים להתרחש במהלך התוכנית. במקביל, בשלב

זה מתקיים תהליך קבוצתי רגשי העוסק באינטראקציות

הנוצרות בתוך הקבוצה, כמו גם תכנים משותפים כגון עיבוד

האבל ובחינה של שינויים בתחומי העניין והעיסוק. כמו כן,

הקבוצה עוברת תהליך של ייעוץ תעסוקתי הכולל בחינה של

יכולות ושאיפות קודמות כמו גם יכולות והתאמה של המציאות

לתפקוד הנדרש.

- כחצי שנה לאחר תחילת התוכנית

התנסות תעסוקתית

מתחיל שלב ההתנסות התעסוקתית. בשלב זה היקף התוכנית

עולה לחמישה ימים בשבוע וכולל שלושה ימי טיפול במכון ויומיים

של התנסות תעסוקתית. בשלב זה, כל מטופל יוצא להתנדבות

במקום עבודה בשוק הפתוח. הדגש בשלב זה הוא תרגול ובחינה

של היכולות והכלים שאותם רכש המטופל בשלבים הקודמים,