Table of Contents Table of Contents
Next Page  59 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 59 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

59

פסיכולוגים יוצרים

ראיון עם שבתאי מג'ר עם צאת ספר שיריו השלישי

"77

בהוצאת "ספרי עיתון

מַפְרִיד דָּבָר מִדָּבָר

צילה טנא

אחרי הקדמה קצרה זאת בחרתי בהצגה עצמית נוספת

של שבתאי בשיר המופיע בספרו "יפו, כשהייתי רחוק":

הצגת עצמי

ַבְּתַאי מָגָ'ר.

ׁ

ש

ֶה (בַּבַּיִת קוֹרְאִים לִי סַבִּי).

ׁ

נוֹלַדְתִּי בְּיָפוֹ. בֵּן לְוִיקִי וּמֹש

לְאַיֶּלֶת. אַבָּא לְנִיב וְנֹגַהּ. דּוֹד לְעֹמֶר, עִדּוֹ וְעֵרָן. יָתוֹם.

ׁ

אָח לְחֶלִי. אִיש

חָבֵר לַחֲבֵרוֹת. חָבֵר לַחֲבֵרִים. מִסְתּוֹבֵב אֶצְלִי בַּבַּיִת חָתוּל כָּתֹם.

גָּר בָּעִיר. חַי בְּכָל רֶגַע אֶת מַשַּׁב הָאֲוִיר.

ֵב עַל כֻּרְסָה,

ׁ

ִים, יוֹש

ׁ

ֹם. נוֹסֵעַ בַּכְּבִיש

ׁ

וֹכֵחַ לִנְש

ׁ

לִפְעָמִים ש

ֶלִּי.

ׁ

ִים. זֹאת הָעֲבוֹדָה ש

ׁ

וֹחֵחַ עִם אֲנָש

ׂ

מְש

מִתְלַבֵּט בְּאֹפֶן קָבוּעַ. אוֹהֵב לִקְנוֹת סְפָרִים.

ֶר לִפְרָטִים

ׁ

קוֹרֵא לֹא מַסְפִּיק. קַפְּדָן בַּאֲש

ִים חֲבִיבִים.

ׁ

ֶאֵינָם מוֹצְאִים חֵן בְּעֵינַי. סַלְחָן כְּלַפֵּי אֲנָש

ׁ

ש

ֶל מְבוּכָה.

ׁ

ְטוּת. נִכְנָע לְחִיּוּכִים ש

ׁ

מָכוּר לְבָתֵּי-קָפֶה, מָכוּר לְפַש

ֶיּוֹדְעִים הַכֹּל מַרְתִּיעִים אוֹתִי. וְעוֹד יוֹתֵר אֵלֶּה

ׁ

ִים ש

ׁ

אֲנָש

וֹת אֶצְלִי מְנוּחָה

ׂ

וֹת. מִלִּים מְחַפְּש

ׂ

ֶאוֹמְרִים לִי מַה לַּעֲש

ׁ

ש

ֹם בּוֹ סִימָנִים.

ׁ

וְדָף לָבָן קוֹרֵא לִי בְּטֵרוּף לִרְש

לִפְעָמִים אֲנִי מְנַסֶּה לְהַשִּׂיג אֶת גִּילִי. לִפְעָמִים אֲנִי מֵאֵט.

ֵב וּמִסְתַּכֵּל.

ׁ

וּט יוֹש

ׁ

בְּדֶּרֶךְ כְּלָל אֲנִי מְאַחֵר אוֹ פָּש

בִּי כַּנִּרְאֶה מִדְבָּר. אַחֶרֶת אֲנִי לֹא יָכוֹל לְהָבִין אֶת הָרַעַש

ׁ

יֵש

שבתאי, שיריך רוויים געגועים לאנשים, למנגינות, למאכלים,

למקומות ואפילו לשפה אחרת ייחודית בפשטותה שאפיינה

את משפחתך ואת נוף ילדותך. לצד ההתרפקות הנוסטלגית

על העבר קשה שלא לחוש בתחושת אשמה שלך על הנטישה,

על ההתנתקות ועל ההליכה למחוזות חדשים.

האם תוכל להתייחס להיבטים אלה בשיריך?

אינני חש באשמה, אלא אם יש ממנה בתוכי ללא ידיעתי.

עזבתי את יפו כחלק מהתפתחותי ודרכי בחיים, קודם לצבא,

ולאחר מכן ללימודים בבאר שבע, והלאה. מסתבר שיפו בתוכי

וממשיכה איתי, ומוצאת ביטוי ביחסי אליה וגם בשירים שאני

כותב. חבר שקרא את שירַי בשלב העריכה לקראת הספר השני

הסב את תשומת לבי לכך ששירים רבים עוסקים בשכונה, בעיר

ובאתרים בה, וכך התכנס לו הספר וקיבל את שמו. יפו אמנם

חלק מזהותי ומשפיעה על תפיסת החיים, השפה וההתנהלות.

העיר יפו זוכה אמנם למקום גדול בשיריך, לכן בחרתי לצטט

את שירך

יפו, אישי

ֶגָּדַלְתִּי בָּהּ הִיא לֹא הָיְתָה עִיר בְּפִי

ׁ

כְּש

וְלֹא בְּדִמְיוֹנִי

ֶלִּי, גּוּפִי, הָאֲדָמָה,

ׁ

הִיא הָיְתָה הַשַּׁד ש

ְחָקִים וּפִסְגַת הַחֲלוֹמוֹת

ׂ

הַמִּש

ׁ

הִיא הָיְתָה מִגְרַש

בַּגִּבְעָה הָעַתִּיקָה.

אַחַר כָּךְ הִיא הָיְתָה מִלָּה.

ִים, וּמְקוֹמוֹת,

ׁ

לִפְנֵי זֶה עוֹד הָיְתָה לִי אֲנָש

וֹן.

ׁ

הָלְכָה אִתִּי לְכָל מָקוֹם וְנִכְנְסָה אִתִּי לִיש

ָפָה,

ׂ

ֶהָיְתָה ש

ׁ

אַחַר כָּךְ, כְּש

וֹת אִתָּהּ

ׂ

יָכֹלְתִּי לְהַתְחִיל לַעֲש

ִיחוֹת, וּמְרִיבוֹת וְאַהֲבָה.

ׂ

ש

וְאָז הִגִּיעָה תֵּל-אָבִיב

ְכָה אוֹתִי אֵלֶיהָ.

ׁ

וּמָש

וְעוֹד הָלַכְתִּי מֶרְחַקִּים

ִים, עָזְבוּ אוֹתִי,

ׁ

ֲעָזַבְתִּי אֲנָש

ְתָה גַּעֲגוּע

ׂ

יָפוֹ נֶעֶש

פְּרָטִי,

ׁ

רְכוּש

ִי.

ׁ

אִיש

אשמח אם תחווה את דעתך על השינוי הדמוגרפי והארכיטקטוני

שהעיר יפו עברה, בייחוד בעשור האחרון. ספר לנו האם ועד כמה

אתה מעורב כיום בעיצוב אופייה ובקונפליקטים התרבותיים

הקיימים בה.

יפו בי, אני מדבר בה, ונהנה לתפוס אותה ולציין אותה כמקור

משמעותי. אין לי קשר פעיל אליה היום, ואינני מעורב בחייה

שבתאי מג'ר הוא פסיכולוג ייעוצי-תעסוקתי מומחה, עצמאי, יועץ ומנחה בארגונים ובמוסדות חינוך והשכלה גבוהה.

מנחה קבוצות וקבוצות כתיבה. מרצה באוניברסיטת בר-אילן בתכנית מ"א לייעוץ ארגוני. משלב בעבודה כתיבה

ועקרונות מצ'י-קונג וטאי-צ'י. ספרי השירה הקודמים שלו הם: "אוקטובר, שירים בתקופת מלחמה וחלום", שזכה בפרס

.)77

, בהוצאת ספרי עיתון

2012( "

, בהוצאת גוונים), ו"יפו, כשהייתי רחוק

2007(

שר התרבות והמדע לספר ביכורים