פסיכואקטואליה
7
חדשות החטיבות
מתמחות יקרות שלום רב,
הטקסט כתוב בלשון נקבה אך פונה לכל המגדרים.
חטיבות ההתמחות השונות מאורגנות בוועדי מתמחות
חטיבתיים במטרה להתמקד במטרות ייחודיות לכל חטיבה.
להלן תמצית עבודתו של כל ועד:
ועד המתמחות בפסיכולוגיה התפתחותית:
ועד המתמחות בפסיכולוגיה התפתחותית נמצא כעת בשלב
מעבר. הוועד נפרד בפברואר מעידן ויסמן ויעל קוצ'ינסקי
ומודה להם על פועלם.
חברות ועד חדשות שהצטרפו הן ליטל מגלד ונעה רמר.
בימים אלה, ועד המתמחות בפסיכולוגיה התפתחותית פועל
להבנת צורכי המתמחות ולהנגשת המידע לגבי דרישות
בחינת ההתמחות.
[email protected] ליצירת קשר:
ועד המתמחות בפסיכולוגיה חינוכית:
ועד המתמחות בפסיכולוגיה חינוכיתמקיים זו השנה השנייה
מפגשים באוניברסיטאות, במכללות ובתוכנית ההשלמה
בפסיכולוגיה חינוכית עם סטודנטיות לתואר שני שעתידות
להתחיל את התמחותן בשנה הקרובה. מטרת המפגשים היא
לקיים שיח בנושאים הרלוונטיים למתמחות בתחילת דרכן
ולסייע למתמחות לעתיד בחשיבה ובהתכווננות לתהליך
ההתמחות, כבר מתחילת הדרך. במהלך המפגשים ניתן
מידע על תהליך בחירת מקום להתמחות ועל תהליכים
פרוצדורליים כמו רישום להתמחות ולפנקס. בנוסף, נערך דיון
על האופן שבו המתמחה יכולה להתכוונן לתהליך ההתמחות
כבר מתחילתו על ידי היכרות עם דרישות ההתמחות, תיעוד
ומעקב אחרי ההתערבויות ובניית תוכנית התמחות אישית
במסגרת ההדרכה.
כמו כן, בימים אלו משמיע הוועד את קול המתמחות
בתהליך החשיבה המתקיים בהפ"י ובוועדה המקצועית
בנושא "הדרכה". הוועד העלה לדיון סוגיות רבות שיש לתת
עליהן את הדעת, כגון: הקצאת שעות ותחומי הדרכה, פרו-
אקטיביות של המדריכות בתוך תהליך ההדרכה ואחריות
המדריכה להחזקת תהליך ההתפתחות המקצועית של
המתמחה לאורך ההתמחות. במסגרת תהליך החשיבה,
הוזמן הוועד לקחת חלק בארגון קבוצת מיקוד של מתמחות,
בהנחייתם של ד"ר חוה פרידמן, הפסיכולוגית החינוכית
הראשית, ומר ישי שליף, יו"ר הוועדה המקצועית
בפסיכולוגיה חינוכית, במטרה להשמיע את קול המתמחות
2016
בנושא חשוב זה. הפגישה תתקיים במהלך חודש אפריל
ותוצריה יפורסמו בהמשך.
[email protected] ליצירת קשר:
ועד המתמחים/ות בפסיכולוגיה קלינית:
בשנה האחרונה ועד המתמחים/ות בפסיכולוגיה קלינית
עסק במגוון רחב של נושאים:
- כחלק ממהלך פידבק של
עדכון שיטת האשכולות
·
הפסיכולוגית הארצית לגבי שיטת האשכולות להמתנה
להתמחות, הוועד (במסגרת הוועד המשותף) הביא מספר
הצעות לשינוי עקב תלונות מהשטח. הוועד פעל על מנת למנוע
מצבים שבהם ממתינות להתמחות זוכות למימון חד שנתי
(ממוסד אקדמי, קרן מחקר או תקציב של מקום התמחות)
אשר זוכה לעדיפות
4
ולאחר סיום השנה משתבצות באשכול
בהקצאת המלגות. כמו כן, הוועד פעל להסרת המשקל של
מקום מגורי הממתינה להתמחות כגורם בשיבוצה באשכול.
הוועד פעל לאפשר לכל ממתינה להתמחות לפנות בבקשה
). עם פרסום
3
לראיון לכמה מוסדות שהיא רוצה (ולא רק
נראה
2015
העדכון האחרון לשיטת האשכולות בדצמבר
שהצעות אלו התקבלו ושיטת האשכולות הפכה הוגנת יותר.
- איסוף המידע
סקר תנאי העסקה והפרת זכויות עובדות
·
בקרב המתמחות חשף תמונה עגומה אך מוכרת ועיגן אותה
בנתונים מהשטח. רוב מוחלט של ציבור המתמחות עובד
20%-
שעות נוספות שאינן מתגמלות כספית, בנפח של כ
מכלל שעות העבודה בממוצע. לצד זאת, קיים פער משמעותי
בשכר ובתנאים הסוציאליים לטובתמתמחות בשירותהציבורי
המקבלות מלגות לעומת מתמחות במסגרת תקנים פרטיים.
- לאור ממצאי הסקר בנוגע לתנאי
הסדרת תהליך קבילה
·
העסקה והפרת זכויות עובדות הוועד פנה לפסיכולוגית
הארצית בבקשה ליצירת מנגנון קבילה. הובהר לנו
שהפסיכולוגית הארצית לא תטפל בפניות אנונימיות
ולכן הוחלט שאת הפניות נרכז בוועד, שם ייאספו ויישמרו
הפרטים המלאים, ונעביר אותן בצורה אנונימית למשרד
הפסיכולוגית הארצית לטיפול. הצעה זו נשקלה בחיוב ואנו
נגבש את המנגנון הסופי בהמשך השנה.
עם זאת, לאורך השנה עלתה התחושה שהוועד אינו
מסוגל לקדם ולפעול בנושאים קריטיים לציבור המתמחות
והממתינות להתמחות. הקושי, ככל הנראה, נובע משתי
סיבות. האחת, בניגוד לעבר, התקופה הנוכחית היא תקופה
בעלת אתגרים שונים ומורכבים מאוד. כיום, כמעט אף נושא
מרכזי שעומד מול הוועד (שיטת האשכולות, מתווה מימון
המלגות החדש, הרפורמה בבריאות הנפש, דו"ח מבנה
ההתמחותהחדשוהמאבקהרבחטיבתילשיפורהפסיכולוגיה
הציבורית) אינו בקונצנזוס, אלא רחוק מזה. מנקודת מבטו
דבר חטיבת המתמחים